Pansar

 Denna sida uppdaterades senast 2016-03-07. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström

Pansarsoldat har jag en gång i tiden varit. Har sedan fortsatt jobba med stridsfordon på FMV. På den här sidan presenterar jag "veckans stridsfordon" och lite annat av ointresse:

  •  Svenskt pansar
  •  Artiklar om stridsfordon
  •  Föredrag om stridsfordon
  •  Pansarmuséer jag besökt
Svenska pansrade fordon (de som kvalificerat sig som "Veckans Stridsfordon" har klickbara länkar)
  1. Strv m/21 och Strv m/21-29
  2. Renault FT 17 (”Putte”) och Strv fm/28 (Renault NC 27)
  3. Pbil fm/25 och Pbil fm/26 (”Tidaholm”) 
  4. Pbil fm/29
  5. Pbil m/31
  6. Lätta stridsvagnar Carden-Loyd; Mk V Star och Mk VI
  7. Strv fm/31 (L-30) och Strv m/31 (L-10) 
  8. Strv m/37 (CKDS AH IV-S)
  9. Strv m/38 och Strv m/39 (L-60)
  10. Pbil m/39 och Pbil m/40 ”Lynx” (från Landsverk resp Volvo)
  11. Strv m/40 L resp. K
  12. Pbil m/41 (L-180 S)
  13. Pbil m/31F
  14. Strv m/41 SI resp SII 
  15. Strv m/42 TH, TM, EH och Ikv 73
  16. Bgbv m/42 och Brobv m/42 
  17. Terrängbil m/42 SKP resp. VKP 
  18. Sav m/43
  19. Pvkv m/43
  20. Lvkv fm/43
  1. Ikv 72, Ikv 102, Ikv 103
  2. Strv 81, 101, 102, 104, 105 (Centurion)
  3. Bgbv 81 och Brobv 81
  4. Strv 74 
  5. Pbv 301
  6. M3 White Scout Car och M8 Greyhound
  7. Ferret och Humber Pig
  8. Pbv 302
  9. Strv 103 A, B resp. C
  10. Bkan 1 (151)
  11. Bgbv 82
  12. Brobv 941
  13. Ikv 91
  14. Pvrbv 551 och Lvrbv 701
  15. Bv 308 och Bv 309
  16. Patgb 180
  17. Strf 9040 
  18. Bgbv 90
  19. Lvkv 90
  20. E-/Stripbv 90
  1. Störpbv 90 samt övriga versioner av Strf 90 
  2. Strv 121, 122 (Leopard 2) 
  3. Pbv 401 (MT-LB)
  4. Pbv 501 (BMP-1)
  5. Brobv 971 (BLG-60M2)
  6. Mamba Mk II 4x4
  7. Patgb 202/203
  8. RG32 M 
  9. Piranha III 10x10 
  10. Bgbv 120
  11. Ingenjörbandvagn 120
  12. Archer 15,5 cm haub
  13. Patgb XA-360 AMV
  14. Bv 410 - BvS10 MkIIB
  15. Brobv 120
  16. .
  17. .
  18. .
  19. .
  20. .
Pansarutvecklingen i Sverige Artiklar om pansar/stridsfordon Föredrag om pansar/stridsfordon
  1. Luftvärnskanonvagnen VEAK
  2. Stridsvagn S - Anmälan om svensk uppfinning
  3. UDES
  4. Stridsvagn 2000
  5. Projekt "Strv Ny"
  6. Projekt "Stridsfordon 90"
  7. Projekt "SEP - Splitterskyddad enhetsplattform"
  8. Projekt KRV
  9. Försök med AMX-13 i Sverige
  10. Utländskt pansar testad i Sverige
  11. När fienden kom till Sverige
  1. Tankar om framtidens stridsfordon
  2. SEP - Multirole Armoured Platform
  3. Eurosatory 2010
  4. Stridsvagn S - omstritt svenskt vapensystem
  5. Nordisk samarbete inom försvarsmaterielförsörjningen
  6. Prototypen till Strv 122B+
  7. Turerna i AWV-upphandlingen
  8. När AWV blev AMV
  9. Nya pansrade bandvagnar till ISAF (del 1)
  10. BvS10 MkII från Hägglunds - vinnare i BvNy (del 2)
  11. Artikel om pansarbandvagnar (Pbv 301 och Pbv 302)
  12. Artikel om 15,5 cm Bandkanonvagn 1A
  13. KKrVA artikel "Nolltolerans mot förluster"
  14. Demonstration av LEGUAN i vintermiljö
  15. Sovjetisk stridsvagnsutveckling
  1. International Armoured Vehicles Conference 2010
  2. International Armoured Vehicles Conference 2011
  3. International Armoured Vehicle Conference 2012
  4. Nolltolerans mot förluster
  5. Stridsfordon idag och imorgon (2012)
  6. Svenk stridsfordonsutveckling (2014)
  7. "På östfronten någonting nytt" (2015)

 

Pansarmuseer av intresse Pansarutvecklingen i världen Allmänt pansarintresse
  1. Egypten - El Alamein
  2. Israel - Armored Corps Memorial Site Yad La-Shiryon i Latrun
  3. USA - Aberdeen Proving Ground
  4. USA - Fort Knox (Pattonmuseet)
  5. Sverige - Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs
  6. Sverige - Pansarmuseet i Axvall
  7. UK - "The Tank Museum" i Bovington
  1. Stridsvagnens förhistoria
  2. Nya ryska stridsfordon - Armata, T-14 MBT, T-15 IFV
  1. "Slaget om Ravlunda"
  2. Historien om Sven Berge

Länge sedan jag bjöd på "Veckans stridsfordon" - här kommer dock historien om den Centurionstridsvagnen i svensk tappning - Strv 81/101/102/104...

 

AMV 8x8 (Pansarterrängbil 360) visades nyligen på FMV - i kommande nummer av tidskriften Pansar har jag skrivit en artikel om de två upphandlingsomgångar som genomfördes inom AWV-projektet...

Ett tag sedan den senaste uppdateringen, men tyvärr är det en hektisk tid just nu... Det är dags för "Veckans stridsfordon" och här bjuds på en trio i form av Ikv 72/102/103/73...

 

Denna uppdatering gjord under påsklovsveckan i Storhogna bjuder på Lvkv fm/43 som "veckans stridsfordon" - roligare än så blir det inte.........!

 

Har egentligen mycket intressant att berätta och nöjer mig med att presentera "Veckans stridsfordon" i skepnaden av en Pvkv m/43...

Så var det dags för den så efterfrågade sidan med  "Veckans Stridsfordon"... Inte... Men här kommer ändock en Stormartillerivagn m/43... Som bonus presenteras även en artikel ur senaste numret av Handlingar och Tidskrift (Kungliga Krigsvetenskapsakademiens "Gula Tidskrift") som handlar om "Nordisk samarbete inom försvarsmaterielförsörjningen"...

 

Har skrivit ihop två artiklar till tidningen Pansar - dels om IAV-konferensen i London, dels om prototypen till Strv 122B+...

Och nu över till veckans stridsfordon - som blev Tgb m/42 KP...

Under "veckans stridsfordon" kan ni läsa om Bärgningsbandvagn m/42 och Brobandvagn m/42. De är ju baserade på chassiet till Strv m/42 och klickar ni på länken för den sidan hittar ni tidigare hemliga datablad om de olika varianterna av Strv m/42 (dvs EH, TH och TV) samt sammanfattande infoblad (inkluderande även Ikv 73)...

Idag (2011-02-25) publicerade FMV en uppdatering avseende kommande upphandling av pansrade bandvagnar - tanken är nu att en RFQ ska publiceras första halvåret 2011 (tidigare var förhoppningen i februari 2011)...

Det går lite längre mellan uppdateringarna - det har varit hysteriskt mycket att göra på jobbet. Här kommer dock en uppdatering och som "veckans stridsfordon" har vår klubba från andra världskriget - Strv m/42 - kvalificerat sig.

Som "Veckans stridsfordon" har allas vår egen Stridsvagn m/41 kvalificerat sig (i två utgåvor)...

 

Här kommer en direktrapport från International Armoured Vehicle Conference i London. Många intressanta föredrag utöver mitt eget bidrag, bl a från Major General Robert Brown (Commanding General vid US Army Manoeuvre Centre of Excellence) som gjorde många ögonbrynshöjande betraktelser...

Jag gissar att ni är många som sitter och väntar på "veckans stridsfordon" - inte... Men här kommer en sådan i vilket fall inflygande i form av Pansarbil m/31F...

Bjuder på några unika och aldrig visade bilder på Strv m/21 - vår första stridsvagn. Dels på nr 10 (som skänktes till Tyskland 1938 men som försvann under kriget) och dels på nr 2 som byggts om till Strv m21-29. Tror bilderna är tagna på Gärdet utanför mitt jobb...

Och "veckans stridsfordon" blir Pansarbil m/41 - läs mer om den här!

Dagen till ära bjuder vi på veckans stridsfordon - Strv m/40... Läs och begrunda!

Nu har FMV förhandsannonserat om kommande upphandling av pansrade bandvagnar. Ser ut att bli en riktigt intressant match. Gissar att marknadens två huvudkonkurrenter - BAE Systems Hägglunds och Singapore Technologies Kinetic - kommer att erbjuda BvS10 MkII respektive Bronco ATTC.

De förtröstansfulla äras med veckans stridsfordon & kvällens pausfågel - förverkligat med Pansarbil m/39-40...

När andra världskriget bröt ut den 1 september 1939 förfogade Sverige över 16 stycken stridsvagnar av typ Strv m/38. Dessa hade strax innan krigsutbrottet levererats från Landsverk i Landskrona och var de enda stridsvagnar som kunde sättas in för att bekämpa fientliga stridsvagnar (typ tyska Panzerkampfwagen III och IV). Kolla in olikheterna med att läsa Strv m/38 instruktionsbok. Där tror jag vi hade en del tur...   

Det slog mig att de som kommit över en Strv m/37 (en "stridsvagn" som enbart var försedd med kulsprutor) kanske inte förfogar över en instruktionsbok och ett smörjschema för att på rätt sätt kunna hålla klenoden igång. Av denna anledning har jag laddat upp detta...

Det blev hög tid att ånyo presentera ett "veckans stridsfordon" och detta i form av Stridsvagn m/38 och m/39...

 

En intagande skönhet kan vi knappast anklaga Strv m/37 för att vara, men däremot är denna veckas stridsfordon litet och nätt (något som normalt inte karakteriserar pansarfordon). Klicka på länken så får Du veta mer...

Bilden tagen på P5 i Boden när jag gjorde "lumpen" där 1978-1979

Återigen dags för veckans stridsfordon - denna gång exemplifierade med Strv m/31 (Strv fm/31)...

Veckans stridsfordon i form av tanketter från Carden-Loyd - i Sverige hade vi två stycken som gick under benämningen Lätt stridsvagn m/Carden-Loyd...

I veckan var det lilla julafton i ett kylslaget Nordanåsen utanför Örnsköldsvik - jag fick äntligen se och åka de förseriefordon av SEP på hjul och band som blev resultatet av 16 års studier, försök och utveckling. Är man van Ikv 91 och Strf 90 är det helt klart en ny värld att åka i ett bandfordon med dieselelektrisk drift, avvibrerat chassi och gummiband. Jädrans va' fint fordonen gick - även CV90 Armadillo...

 

I fredags kom ett efterlängtat besked. Förvaltningsrätten i Stockholm ger i en dom klartecken för Försvarets materielverk (FMV) att fortsätta upphandlingen av 113 pansarterrängfordon till det svenska försvaret hos den finska försvarsindustrin Patria. Förvaltningsrätten har beslutat att FMV:s upphandling av hjulfordon har genomförts på ett korrekt sätt. Bakgrunden är att FMV uteslöt företa-get Mowags anbud från den slutgiltiga utvärderingen i upphandlingen på grund av att anbudet inte uppfyllde tre grundläggande "skallkrav" - dvs krav som samtliga anbudsgivare måste uppfylla för att få vara med i utvärderingen. Förvaltningsrätten säger nu att upphandlingen inte har genomförts i strid med lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten och avslår därmed Mowags ansökan om överprövning. Mowag, som är en del av den amerikanska försvarskoncernen General Dynamics, har nu 10 dagar på sig att begära överprövning hos kammarrätten. Dagens beslut känns bra eftersom vi som gjort den tekniska utvärderingen av System Performance hela tiden varit övertygade om att vi gjort en 100%-igt oantastlig analys. Läs beslutet här!

Här kommer en uppdatering av hemsidan från ett hotellrum i New Delhi. Är här på en blixvisit och har precis hållit ett föredrag om "Swedish Army Land Force Capabilities" som ni kan ta del av här. Veckans stridsfordon blev följdriktigt Pansarbil m/31...

Torsdagen den 4 november 2010 var jag på en "smyginvigning" av nya pansarmuseet Arsenalen i Strängnäs - ett par fordon kördes symboliskt in i den nu färdiga byggnaden. Det lite speciella var att fordonen hade besättning från den tid det begav sig med Strv m/37 och Swedish Relief to Austria 1946.

Det är ånyo dags att presentera "veckans stridsfordon" och den här gången har turen kommit till Pansarbil fm/29. Läs mer om detta glosögda monster här!

Här följer fortsättningen på serien "Veckans stridsfordon" - stridsvagnarna FT17 och NC27 från Renault... Detta i kombination med ett reportage från Eurosatory 2010 som jag skrev ihop till det senaste numret av tidningen Pansar...

Serien "Veckans stridsfordon" fortsätter med Pansarbil fm/25 och fm/26.

Tänkte inleda en serie med "Veckans stridsfordon" - vi börjar med Strv m/21 - trevlig läsning!

  

 

Jag gissar att det sitter ganska många där ute i mörkret och är fundersamma över stridsvagnens förhistoria. För att glädja dessa ensamma människor har jag totat ihop en liten historieberättelse Du kan läsa mer om här!

  Standaret från Ur, ca 2500 år före Kristus, visar de tidigaste exemplen på stridsvagnar

Fick precis en intressant rapport från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen. Den innehåller mycket om det SEP-projekt jag ledde under många år. Tag gärna del av den med ett knapptryck här. En annan nyligen utgiven rapport vid Lunds Universitet tangerar samma ämne under titeln "Relationen mellan tjänstemän - En kvalitativ studie av fallet Försvarets Materielverk". Den kan Du läsa här.

Foto: BAE Hägglunds

För de som vill dra på smilbanden kanske artikeln ur Grönköpings Veckoblad kan vara smittande läsning. Mindre roligt var efterspelet till min & Tappers debattartikel i SvD Brännpunkt för 2½ år sedan - vi hamnade i frysboxen!

Klicka på bilderna för större text...

I mitten av september 2010 var jag uppe i Örnsköldsvik och hälsade på hos BAE Systems Hägglunds. Riktigt roligt eftersom man fick chansen att köra stridsfordon - den holländska CV9035 på 35 ton och BvS10 (som är aktuell för det svenska försvaret). I övrigt fick vi djuplodande information om ytterligare några fordon i Strf 90-familjen - Armadillo och CV90120...

CV90120

BvS10 Mk II

CV90 Armadillo

Vi har studerat gummiband på tyngre stridsfordon i 15 år, men först nu synes tiden mogen att fältsätta denna efterfrågade lösning.

Fördelarna med gummiband i jämförelse med de traditionella stålbanden är framförallt minskade vibrationer och lägre bullernivå inuti fordonet (vilket sparar såväl besättning som komponenter), samt den halverade vikten.

Kostnaden är likvärdig. Däremot är livslängden ännu inte i paritet (f n  3000 km på ett fordon i 25-30 tonsklassen), men detta är acceptabelt eftersom pengar sparas på komponenter som håller längre.

Bandkrängning är svårare att få med gummiband, men om så sker är det inte helt lätt att få på bandet igen. Ett gummiband är dessutom en mycket stor reservdel i jämförelse med en enkel bandplatta i ett stålband. Vi räknar dock snart med att gummibandet blir operativt där det som bäst behövs!

Första veckan i september 2010 var jag i Polen på en utställning av försvarsmateriel. Det blev riktigt intressant eftersom polackerna helt oväntat visade upp en egenutvecklad lätt stridsvagn som de låtit ta fram under de senaste 24 månaderna. Den döptes till ANDERS efter en berömd polsk general. Imponerande att få ihop en sådan skapelse på så kort tid - nu återstår att se om stabiliteten i chassit är tillräcklig för en så pass lätt plattform. Och hur det ukrainska aktiva skyddssystemet klarar sig. Vi får se till att det blir en artikel om denna vagn (som i dagsläget är en demonstrator) till nästa nummer av tidningen PANSAR...

  Elektrooptik krävs för runtomsikt...

  Fara för kringspringade trupp?

FMVhar i ett par tre omgångar yttrat sig i processen avseende den överklagan från Mowag (tillhörande General Dynamics i Europa) som gäller FMV beslut att ge kontraktet på 113 pansarterrängbilar till finska Patria. FMV är tydliga på att Mowag ändrat sitt åtagande vad gäller "skallkrav" och det kan inte tillåtas om lagen om offentlig upphandling ska följas (vilket också Hägglunds bittert fick erfara). Tilldelningsbeslutet är ett öppet dokument och det kan Du läsa här!

Foto: FMV

Annars då? Jo, jag bytte tjänsterum på mitt jobb och fick naturligtvis med mig den stridsvagnsmodell i skala 1:10 som Ronnie Petersons pappa Bengt byggde ihop nere i källaren (där även tidiga fordon till Ronnie skapades). Jag har denna modell på långlån från Ronnies brorsa Tommy, kanske lite grann som ett tack för att jag som huvudförfattare satte ihop Ronnie Petersons officiella hemsida (som Du hittar här)...

Fredagen den 13 augusti 2010 offentliggjorde FMV sitt beslut att upphandla 113 st splitterskyddade hjulfordon - AMV från finska Patria. Detta innebär att BAE Systems Hägglunds ännu en gång inte nådde ända fram med sin SEP (som numera marknadsförs som ALLIGATOR). Övriga konkurrenter var BOXER från Artec, PIRANHA III från General Dynamics (Mowag) samt VBCI från Nexter. Du kan läsa mer om FMVs beslutet här:

AMV   ALLIGATOR (SEP)

Eu jnivecka 2010 tillbringade jag till övervägande del på Eurosatory - den stora mässan med försvarsmateriel som går av stapeln vartannat år i Paris. Minst sagt en hektisk vecka med officiellt besök hos 27 företag. Några smakprov från min vardag:

Hägglunds visade upp en ny rollvariant av Stridsfordon 90 - en trupptransport-version (APC) utan torn men försedd med fjärrstyrd beväpning och aktivt skydd. Avsaknaden av tornkorg inuti fordonet ger betydligt generösare utrymme för skyttesoldater och den besättning vald roll kräver.
I Panhards monter visades den midjestyrda bepansrade bandvagnen BvS10 Mk 2 från BAE Systems Hägglunds upp - vinnare i en fransk konkurrensupphandling... ...där förloraren var en liknade produkt från Singapore Technologies benämnd Bronco. Något större och tyngre - vilket gjorde det svårare möta krav på amfibisk förmåga!
För första gången någonsin visade israelerna upp sin stolthet på en mässa i utlandet; stridsvagn Merkava. Här i den senaste versionen Mk 4 med aktivt skydd. Svårt att komma nära vagnen pga bistra vakter. Minns hellre 1993 när jag var inbjuden av vagnen skapare - General Tal - som i detalj gick igenom Merkava 3.
En av de deltagande vagnarna i den pågående svenska AWV-upphandlingen är VBCI från franska Nexter. På mässan visades den för första gången upp i en... ...trupptransportversion utan bemannat torn. Gott om utrymme i den bakre delen av fordonet. Fordonet försett med ett yttre gallerskydd mot IED:er och RPG:er...
Aktiva skydd ser nu ut att ta steget in i serieproduktion. ADS från tyska IBD är utan tvekan det som lovar mest. Här på en italiensk Iveco... Saab har även de tagit fram ett aktivt skyddssystem - LEDS. Här monterat ovanpå en Piranha Class 5 från General Dynamics European Land Systems - Mowag...
Det är inte officiellt vilka fordon och företag som deltager i den andra omgången av AWV-upphandlingen. Förra gången var i vilket fall tysk/holländska Boxer med... ...liksom Piranha IIIC, här exemplifierad med en amerikansk Stryker - det fordon som anskaffats i tusental för aktiv tjänst i Irak och Afghanistan...

En efterlyst nyhet som till slut befanns så klar att den kunde visas upp för allmän-heten var Piranha 5 - det fordon som blev vald som brittisk FRES Utility Vehicle.

Någon Alligator 8x8 (tidigare bernämnd SEP) var ej med på mässan. Istället bjöd BAE på en ny och lite billigare 8x8 från dotterbolaget i Sydafrika. Spännande...
Den typ av pansarfordon som f n anskaffas i störst antal är s k MRAP-fordon med utökat skydd mot minor och sidverkande IED (Improvised Explosive Devices). Hotbilden i Afghanistan är sådan att tyngre stridsvagnar åter övervägs för använing i internationella missioner. Här den senaste versionen av Leopard 2 benämnd A7+
Efter närmare 15 år av utveckling kunde till slut ett seriekontrakt skrivas av Sverige och Norge på 24+24 st Archer - 15,5 cm artilleripjäs på bepansrat dumperchassi. CV90 fick nyligen stryk av ASCOD 2 i den brittiska upphandlingen av FRES Scout (Specialist Vehicle). Fortfarande en papperstiger - mässans variant var ASCOD 1

 I våras (2010) fick jag en artikel publicerad i tidskriften Militär Historia om Stridsvagn S - en duell om vagnens förtjänster och brister som jag har med förre chefen för Pansartruppskolan, Hans Nilsson. Rätt kul tycker jag... Läs den genom att klicka på bilden:

I det senaste numret av tidningen Pansar (från Svensk Militärhistorisk förening) har jag skrivit en artikel från International Armoured Vehicles Conference. Läs den här! Tyvärr vet vi nu hur det gick - BAE och Hägglunds förlorade detta 25-miljarders kontrakt. Frågan är om det ändå inte var bra för Sverige och Örnsköldsvik - hela produktionen av Strf 90 riskerade att hamna i Storbritannien och då spelar det ju ingen roll "för oss" hur stora exportframgångar detta system kan skörda i framtiden. Ett par intressanta länkar:

International Armoured Vehicles Conference 2010. Normalt brukar jag tala vid denna konferens, men detta år överlät jag denna del åt min chef - Brigadgeneral Anders Carell - något som inte hindrade att jag fick uppgiften att vara behjälplig i att få fram det föredrag som skulle hållas. Självklart smög jag då in en hel drös med SEP-bilder - trots att ÖB "dödade" detta projekt för ganska exakt 2 år sedan...

CV90 från BAE Systems Hägglunds i ny kostym - som kandidat i den konkurrensupphandling Storbritannien genomför av bl a spaningsfordon inom ramen för projekt FRES-SV. Denna variant av Strf 90 är baserad på konfigurationen Mk III, men har fått ett annat torn med 40 mm CTA beväpning, samt ett kortat chassi utan "överhäng" baktill (som bilden ovan visar).
CTA står för Closed Telescope Ammunition, vilket innebär att ammunitionen kan skjutas ihop för att därmed bli mindre utrymmeskrävande - under utveckling i samarbete UK-Frankrike. BG Anders Carell gav ett uppskattat föredrag om stort och smått - några ord om svenska för-svarets transformering, om vår stridsfordonsflotta, om SEP och om pågående AWV-upphandling.

En sida om pansar - varför då egentligen? Ja, vad ska man säga? Mitt första möte med ett stridsfordon var som 13-åring i El Alamein 1971. Jag bodde tillsammans med övriga familjen i Egypten. Pappa Olle gjorde FN-tjänst som observatör. Vid den tiden var jag rätt inne på modellbygge. Det fanns inte mycket att välja på vad gäller byggmodeller där i Heliopolis där vi bodde, men i en "book shop" på 1:a gatan hittade jag en motoriserad modell av svenska "Stridsvagn S". Helt otroligt, men på den vägen är det...

Rickard med lillebror Johan, mamma Anita och lillasyster Madeleine

Andra omgången i Egypten, 1974, fick jag möjlighet att följa med pappa Olle över på andra sidan Suezkanalen en bit in i Sinaiöknen. De minnesbilder jag har av utbrända stridsvagnsvrak sitter fortfarande kvar på näthinnan. Tror det la en viss grund för det yrke jag senare skulle komma att få.

När det var dags att rycka in i lumpen så blev det som PBS:are vid P5 i Boden. Året var 1978 och det var ett härligt gäng som fick bekanta sig med Ikv 91 vid 1:a kompaniet på pansarbataljonen. Första året följdes av kadettskola på P1 i Enköping samt reservofficersutbildning vid PS i Skövde. Färdig löjtnant lagom till sommaren 1980.

Barhuvad plutonschefen Lindström vid eldröret - kompanichefen Göran "Honta" Höglund längst till höger

Efter civilingenjörsutbildning uppe i Luleå blev det Stridsfordonsbyrån vid FMV. Och där har jag varit sedan 1986. Blev utnämnd till Strategisk Specialist Stridsfordon 2002 och invald i Kungliga Krigsvetenskapsakademien 2005. Var den drivande kraften bakom SEP (Splitterskyddad enhetsplattform) under många år. Skrev en bok tillsammans med C-G Svantesson om "Svenskt Pansar" 2009 och har numera ett arkiv hemma i garaget som gör det möjligt att fortsätta författandet inom denna genre den dag andan faller på igen.

Den här sidan är under uppbyggnad. En tanke är att publicera utdrag ur boken "Svenskt Pansar" om de olika stridsfordonen. Tills vidare en länkning till mitt inträdesanförande "Tankar om framtidens stridsfordon" till Kungliga Krigsvetenskapsakademien 2005:

Kungliga Krigsvetenskapsakademien

Nedan en länk till en artikel på engelska om SEP som publicerades i Militärteknisk tidskrift 1999:

SEP (1999) - Multirole Armoured Platform

Känns detta ointressant finns annat ointressant att välja på:

Balansen Bilar & Bågar Dephaektföreningen Flyg Formel 1 Frösön Fåglar Kårhuset i Luleå Mordgåtor Musik Nostalgi Pansar Scat Rats Släktforskning Vandringar Volvo 140-serie

Home