| 
     Den 22 oktober 
    1956 lämnade Sven Berge in den ”Anmälan om uppfinning” 
    som var ursprunget till Strv 103 - den 
    s k "S-vagnen". Nedan följer innehållet i denna anmälan. 
    
      
    ”Uppfinningen är avsedd ha sin 
    tillämpning på stridsvagnar (motsv) och utgöres närmast av anordningar vid 
    dessas bandaggregat. Användning av uppfinningen återverkar emellertid 
    väsentligt på utformningen av stridsvagnarnas vapenlagring och pansarskydd. 
    Den sedan lång tid pågående 
    tävlan mellan projektilen och pansaret har lett till att stridsvagnarna i 
    allmänhet fått allt kraftigare kanoner och allt grövre pansar, vilket 
    medfört allt högre vagnvikter. Denna utveckling har nått dithän, att 
    stridsvagnarna nu i många fall har en vikt av 40-50 ton. Vissa vagnar på 
    60-70 ton förekommer även. Vid dessa vikter begränsas framkomligheten 
    kännbart av broars bärighet. Vidare inträder, när man kommer till dessa 
    vagnvikter, särskilda svårigheter med järnvägstransporterna genom att 
    speciella järnvägsvagnar erfordras och lastprofilerna ofta överskrids. 
    
      
    Trots de höga vikterna har 
    dagens stridsvagnar icke det pansarskydd, som man skulle önska. Pansaret hos 
    en 40-50 tons vagn kan vanligen icke motstå projektiler från andra 
    världskrigets pjäser. Först vid 60-tons vagnvikt har sådant skydd i 
    begränsad utsträckning åstadkommits. 
    Hos alla stridsvagnar, oavsett 
    vikten, saknas till största delen skydd mot flygets och pansarvärnets 
    RSV-projektiler. Det enda hittills kända RSV-skydd, som håller sig inom 
    rimlig vikt, nämligen skärmplåtar e d på visst avstånd från pansaret, låter 
    sig icke förena med den behövliga rörelsefriheten för stridsvagnspjäserna. 
    
       
    Föreliggande uppfinning har 
    till syfte att åstadkomma stridsvagnar med en sådan vapenlagring, att 
    RSV-skydd i form av skärmplåtar e d kan anbringas och att, i förhållande 
    till dagens vagnar, den pansrade volymen väsentligt minskas samtidigt som 
    pansarytorna lutas mer. Genom den minskade volymen och ökade lutningen av 
    pansaret erhålles ett i förhållande till vagnvikten starkare skydd mot 
    projektiler från stridsvagnspjäser och liknande. Möjligheter synes finnas, 
    att erhålla fullgott frontalt skydd mot dylika projektiler inom vagnvikter 
    understigande de nu vanliga. Uppfinningen ger även lägre vagnpriser samt 
    vissa vapen- och fordonstekniska fördelar, som närmare redovisas i det 
    följande. 
    
       
    Uppfinningens kännetecken är 
    särskilda anordningar vid bandaggregaten för att med stor noggrannhet inom 
    begränsat rörelseområde dels reglera bärhjulens höjdlägen, delsförskjuta 
    banden. Anordningarna är avsedda att möjliggöra så noggrann inriktning av 
    vagnkroppen, såväl i vertikal- som horisontalplanet, att behovet av 
    särskilda riktanordningar för i vagnen lagrade vapen bortfaller helt eller 
    delvis. För vagnkroppens inriktning i vertikalplanet, d v s dess 
    elevationsrörelse samt kompensering av sidolutning, är bärhjulens lagringar 
    jämte fjädrar och stötdämpare medelst servoorgan individuellt höj- och 
    sänkbara, så att, inom vissa gränser, kroppens vinkelläge i förhållande till 
    markytan godtyckligt kan förändras såväl i längsled som i tvärled, oberoende 
    av om vagnen är stillastående eller befinner sig i rörelse. Av utrymmesskäl 
    och för att möjliggöra noggrann manövrering är servoorganen lämpligen av 
    hydraulisk typ, i likhet med manöverorgan för roder m m i moderna flygplan. 
    Även pneumatiska eller elektromekaniska anordningar kan dock ifrågakomma. 
    
        
    Servoorganen är lämpligen 
    sammankopplade på så sätt, att en sänkning av de främre hjulen balanseras av 
    en höjning hos de bakre och vice versa samt att en sänkning av ena sidans 
    hjul balanseras av en höjning hos den andra sidan. Vagnens tyngdpunktshöjd 
    förändras härigenom icke nämnvärt vid inriktningen i vertikalplanet och 
    servoorganens genomsnittliga energiförbrukning blir relativt liten. 
    
       
    För att vid förändringarna i 
    bärhjulens höjdlägen bibehålla en någorlunda konstant statisk bandspänning, 
    är även stödrullarna höj- och sänkbara på så sätt, att deras lagringar 
    antingen direkt eller vid behov genom hävarmssystem är ansluta till 
    bärhjulens lagringar. Bandspänningen kan även tänkas reglerad genom separat 
    förändring av spännjulens eller stödrullarnas lägen medelst servoorgan i 
    likhet med de för bärhjulen använda. 
      
     
      
    För vagnkroppens inriktning 
    i horisontalplanet, d v s dess sidriktrörelse, är på vardera sidan av 
    kroppen anbragt en eller flera sidriktcylindrar, som medelst servoorgan kan 
    svängas eller parallellförflyttas en begränsad vinkel resp sträcka i ett 
    plan parallellt med bandens rörelseriktning. I varje cylinder är höj- och 
    sänkbart lagrad sidriktarm, vars yttre ände är utformad för att vid 
    nedsänkning mot bandet komma i kraftigt, längs marken riktat ingrepp med 
    detta, exempelvis hål för drivhjulständerna. För att icke inriktningen i 
    vertikalplanet skall störas genom tillkomst av större vertikalkrafter sker 
    nedsänkningen av sidriktarmen med relativt liten kraft, lämpligen genom en 
    fjäder eller enbart genom armens tyngd. Höjning av armen och blockering i 
    översta läge sker med servoorgan. Såväl detta servoorgan som det för 
    sidriktcylinderns rörelse avsedda är lämpligen av samma principiella 
    utförande som bärhjulens enligt ovan. 
    Vid sidriktning av vagnen sker 
    först grovriktning med det ordinarie styrsystemet. Lämpligt är, att dessa 
    styrsystem är av sådan typ att vid stillastående vagn riktningsändringar kan 
    komma till stånd genom körning av det ena bandet framåt och det andra bakåt 
    (överlagringsstyrväxel), d v s så att icke väsentlig längsförflyttning av 
    vagnen uppstår. 
    
       
    Efter grovriktningen sänkes 
    sidriktarmen ner, så att de kommer i ingrepp med banden. Därest på grund av 
    marklutning vagnens bromsar måst åtdragas vid grovriktningens slut för att 
    bibehålla vagnens läge, lossas dessa bromsar när sidriktarmarna bringats 
    till ingrepp. Vagnen hålles därefter i läge enbart med sidriktarmarna, vilka 
    från vagnkroppen till de på marken anliggande bandlängderna direkt överför 
    de bandkrafter, som erfordras för att övervinna tyngdkraftskomposanter samt 
    rullnings- och styrningsmotstånd. Genom denna direkt överföring av 
    bandkrafterna sker vid svängning eller parallellförflyttning av 
    sidriktcylindrarna och –armarna en sidriktning av vagnen utan att samtidigt 
    drivhjul, spännhjul och ändbärhjul utsättes för de vid vanlig styrning 
    förekommande stora vertikala krafterna. Frånvaron av dessa stora vertikala 
    krafter innebär, att sidriktningen kan utföras utan väsentlig extra 
    sammanpressning av bärhjulsfjädrarna. Detta betyder i sin tur, att 
    sidriktningen blir i huvudsak oelastisk och till följd därav får god 
    noggrannhet.”  |