| 
	 
	
	  
	Störpansarbandvagn 90 
	Hösten 2002 fick FMV uppdraget från FM att ta fram en 
	demonstrator baserad på Strf 9040A i syfte att studera om en modifierad Strf 
	90 kunde möta de krav som ställts upp för ett framtida televapenkompani 
	(benämnt TVA 06). Då tanken var att det nya förbandet skulle innehålla 
	splitterskyddade terränggående plattformar för stör, pejl och sambandet 
	internt/externt inom en EW-tropp (Electronic Warfare) för internationell 
	tjänst, studerades även lösningar parallellt på Pansarterrängbil XA-202. 
	I jämförelse med det tidigare TVA-systemet var 
	skillnaden inte bara de pansrade terrängfordonen – den förmåga som söktes 
	hade högre och bättre frekvenstäckning avseende lyssning, lägesbestämning 
	och störning samt nya former för störning som falsk signalering, 
	audiopsykning och bredbandsstörning. 
	Störpbv 90 togs fram i ett nära samarbete mellan HB 
	Utveckling AB och FM/FMV/FOI. Bofors ansvarade för att en äldre Strf 9040A 
	fick tornet ersatt med en fast överbyggnad, som även inkluderade en 
	splitterskyddad mastresningsfunktion och vapenstationen LEMUR med en tung 
	kulspruta. Hägglunds tillsåg att plattformen fick nya el- och 
	kylinstallationer. Efter att den blivande TVA-vagnen levererats hösten 2003 
	påbörjades integration av funktionsutrustningen. Under 2004 genomfördes 
	olika typer av prov och teknikdemonstratorn deltog även i övningar. 
	Försöken full så pass väl ut att denna enda Störpbv 90A 
	kunde fastställas. Tanken var att seriebeställning därefter skulle göras på 
	samtliga Störpbv 90 till TVA-förbandet – operativt från 2006 – men 
	försvarets ekonomiska trångmål lade fortsatt anskaffningen på is. 
	
	
	  
	
	
	  
	
                              
	
	Fotografierna på denna sida är 
	kommer från FMV, FM, BAE Systems Hägglunds AB, det egna arkivet och 
	Wikipedia. 
	Åter till sidan om Pansar? Klicka 
	här! 
	Åter till första sidan? Klicka 
	här! 
	  
	   |