|  
    I Sverige fördes precis som i utlandet en 
    diskussion i början av 30-talet kring lätta och tunga stridsvagnar. Armén 
    klargjorde emellertid att man inte var intresserade av lätta vagnar, varför 
    de två tanketter som Sverige erbjudits köpa från England våren 1930 istället 
    kom att användas som dragfordon då de levererades 
    anskaffades och levererades året därpå. Den svenska arméns uppfattning 
    torde ha grundats på den bedömning som den dåvarande chefen för Göta 
    livgardes stridsvagnsbataljon – överste Gösta Hahr – gjorde våren 1931 då 
    han studerade tanketterna i Storbritannien och ifrågasatte om de hade 
    tillräcklig frigångshöjd och gravtagningsförmåga för att klara svenska 
    förhållanden. Han ansåg dock försöken lyckade och förordade anskaffning för 
    fortsatta utprovning. 
    
     Tanketter – med betydelsen ”liten stridsvagn” – 
    utvecklades på olika håll i världen under 1920- och
    1930-talet. Idén till en liten stridsvagn hade sitt 
    ursprung i fransmännens Renault FT och i de fordon som hade använts under 
    första världskriget till att leverera fram mat och ammunition till de främre 
    linjerna. Då dessa erfarenheter utvärderades i Storbritannien av Fuller i 
    början på 1920-talet resulterade det i att en helt ny 
    typ av stridsfordon togs fram – tanketten. Den firma som framförallt kom att 
    förknippas med tanketten var Carden-Loyd Tractors Ltd. – grundad av de två 
    före detta kaptenerna Carden och Loyd.   
    
      Dessa två Carden-Loyd tanketter från den brittiska 
    firman Vickers-Armstrong fick följdriktigt beteckningen Traktor (Tr 52 och 
    53) då de i Sverige inledningsvis kom att användas som dragare till den nya 
    37 mm infanterikanonen som utvecklats vid Bofors (den fick senare 
    benämningen pansarvärnskanon m/38). Försöken med dessa artilleritraktorer 
    pågick fram till i april 1935 då de överfördes till stridsvagnbataljonen vid 
    I2. 
    
      De två tanketterna var inte helt identiska; Tr 52 var 
    av typ Mk VI och försedd med en bensinmotor på 28 hk från Fords modell A 
    emedan Tr 53 var av typ Mk V* (Star) försedd med en bensinmotor på 22,5 hk 
    från Fords modell T. Även pansarkarossen var olika på de två vagnarna – Mk V 
    hade en högre pansaröverbyggnad över stridsrummet än Mk VI som istället hade 
    två karakteristiska uppfällbara pansarhuvar avsedda för besättningen skydd. 
    Mk V fick senare ett provisoriskt pansartak monterat över stridsrummet. 
    
      Efter att tanketterna våren 1935 överförts till 
    stridsvagnsbataljonen beväpnades de med en kulspruta m/14-29. De fick även 
    den nya beteckningen ”lätt stridsvagn m/Carden-Loyd” och kom att användas 
    som spaningsfordon eftersom de var bundna till landsvägen. Det gjordes 
    terrängförsök, bland annat kunde de förses med en släpkärra på band där 
    personal och ammunition oskyddat kunde transporteras. 
    
       En intressant notering är att föraren i tanketten satt 
    till vänster – detta trots att fordonet var tillverkat i England.   
    
     Redan 
    1939 överfördes dessa extremt lätta stridsfordon till Armémuseum. Detta 
    skedde i samband med nedläggningen av I 2 – en 
    märklig nedläggning som genomfördes i samma veva som det andra världskriget 
    brutit ut. Men det är väl typiskt svenskt - beslut är 
    beslut, hur idiotiskt det än är... En sista uppgift fick dock Carden-Loyd Mk VI då den 
    plockades fram för försök med 57 mm rekylfri pansarvärnskanon under 
    beredskapsåren. Även om den lätta stridsvagnen m/Carden-Loyd inte blev 
    någon större succé i Sverige så skall det i detta sammanhang ändå nämnas att 
    det i Ryssland under 30-talet byggdes närmare 4.000 vagnar under 
    beteckningen T-27 – närmast identiska med den svenska Mk VI – som vid 
    krigsutbrottet 1939 fortfarande var i tjänst.  Idag finns båda tanketterna bevarade i 
    Sverige. Tills nyligen har de varit placerade på Pansarmuseet i Axvall, men 
    är nu överförda till det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs. 
    
     
      
        
          | Carden-Loyd | Mk V* | Mk VI |  
          | Vikt: | 1.4 ton | 1.4 ton |  
          | Besättning: | 2 man | 2 man |  
          | Pansar: | 6 - 9
          mm | 6 - 9 mm |  
          | Motor: | Ford T, 
          22.5hk | Ford A, 28 hk |  
          | Maxfart: | 45 km/h | 45 km/h   |  
          | Beväpning: | 1 st 
          6.5mm ksp m/14-29 | 1 st ksp m/14-29 |  
          | Antal i tjänst: | 1 st, 
          1931-1939 | 1 st, 1931-1939 |  De äldre 
    fotografierna på denna sida kommer från Armémuseum och FMV.  
    
     Åter till sidan om Pansar? Klicka
    
    här! Åter till första sidan? Klicka
    
    här!         |