| Argentina GP 1974 Brasilien GP 1974
 Sydafrika GP 1974
 BRDC 1974
 Spanien GP 1974
 Belgien GP 1974
 Monaco GP 1974
 Sverige GP 1974
 Holland GP 1974
 Frankrike GP 1974
 England GP 1974
 Tyskland GP 1974
 Österrike GP 1974
 Italien GP 1974
 Kanada GP 1974
 USA GP 1974
 |  |  
 Ronnie Peterson körde
under sin fjärde (hela) säsong i Formel 1 ytterligare ett år för JPS Lotus. Lotus
Ford var på jakt efter en ny VM-titel, men hade släppt Emerson Fittipaldi till
McLaren och istället anställt belgaren Jacky Ickx. Jackie Stewart - mästaren
- hade abdikerat från sin tron och alla var övertygade om att
"kronprinsen" Ronnie Peterson skulle axla hans mantel. Det var en
naturlig successionsordning. 
 Under vintern hade Colin Chapman och den andre konstruktionsansvarige - Ralph
Bellamy - tagit fram en ny, revolutionerande bil. JPS Formula 1/9 hette den
officiellt och till skillnad från den gamla 72:an så var den bl a försedd med
automatkoppling och den hade också, vad man förmodade, bättre viktfördelning. Denna Lotus 76:a presenterades
på en välregisserad föreställning på New London Theatre på Drury Lane den
11 februari 1974. På sin födelsedag några dagar senare provkör Ronnie bilen
för första gången på Goodwood och den klockrena typiska analysen från
Ronnie hur den nyutvecklade bilen beter sig, lyder som följer: "Den styr dåligt!"  Den nybyggda bilen från Lotus fungerade
inte alls bra. Motorerna var det säkert inget större fel på, men i övrigt
inträffade en massa egendomliga fel som omedelbart fick stallet att spåra ur.  Ganska snart kom man överens om att den nya bilen
borde stoppas i "malpåse" - för gott. Istället plockades den gamla
slitvargen Lotus 72:an fram, ålderstigen - men pålitligare. Dock inte längre
riktigt konkurrenskraftig... Ronnie slutade på femte plats i VM med 35 poäng. Emerson
Fittipaldi blev världsmästare på 55 poäng, tre bättre än Clay Regazzoni i
en Ferrari och med Jody Scheckter som VM-trea på 45 poäng.  Emerson Fittipaldi vann visserligen VM-titeln, men ändå var det Ronnie
från Örebro som tog hand om guldet! När säsongen var över fick Ronnie
nämligen ta emot en halvkilos guldtacka som bevis på att han ändå var bäst
i F1-VM säsongen 1974. En internationell jury av motorsportjournalister delade
ut en 100 grams guldtacka, "Prix Rouge et Blanc Joseph Siffert". till
den förare som som i varje VM-lopp svarade för den bästa prestationen. Den
förare som under säsongen samlat flest röster fick dessutom en halvkilos
guldtacka vid FIA:s prisfest i Paris. Så här rankade världens ledande
motorsportjournalister kadern av F1-förare under 1974: 
  
    | 1. | Ronnie Peterson | Lotus | 16 | poäng |  
    | 2. | Niki Lauda | Ferrari | 14 | poäng |  
    |  | Carlos Reutemann | Brabham | 14 | poäng |  
    |  | Clay Regazzoni | Ferrari | 14 | poäng |  
    | 5. | Carlos Pace | Surtees/Brabham | 11 | poäng |  
    | 6. | Emerson Fittipaldi | McLaren | 9 | poäng |  
    | 7. | Arturo Merzario | Iso | 7 | poäng |  
    |  | Hans Joachim Stuck | March | 7 | poäng |  
    |  | Jean Pierre Jarier | Shadoq | 7 | poäng |  Här kan Du klicka Dig fram till det lopp Du vill läsa
mer om:                                
 Tävlingarna i ett sammandrag: 
  13
    januari 1974 F1 Buenos Aires, Argentina:
    
      Ronnie var snabbast på träningen och i ledning
        två varv. Dock endast 13:e man i mål. Denis Hulme vann.27
    januari 1974 F1 Interlagos, Brasilien:
    
      Ronnie ledde loppet i 12 varv, men kom 6:a.
        Emerson Fittipaldi vann.30
    mars 1974 F1 Kyalami, Sydafrika:
    
      Ronnie bröt efter avåkning. Carlos Reutemann
        vann sitt första F1-lopp.7
    april 1974 International Trophy , Silverstone, England:
    
      Ronnie i ett icke-officiellt F1-lopp, tvingas
        bryta i Lotus 76:an.28
    april 1974 F1 Jarama, Spanien:
    
      Ronnie var näst snabbast på träningen och i
        ledning i 20 varv. Bröt efter motorproblem. Niki Lauda vann sitt första
        F1-lopp.12
    maj 1974 F1 Nivelles, Belgien:
    
      Ronnie bröt efter bränsleläckage. Emerson
        Fittipaldi vann.26
    maj 1974 F1 Monte Carlo, Monaco:
    
      Ronnie hade snabbaste varvet i tävlingen och
        tog sin första seger för säsongen. Tvåa Jody Scheckter och trea
        Jean-Pierre Jarier.9
    juni 1974 F1 Anderstorp, Sverige:
    
      Ronnie bröt efter transmissionsproblem. Jody
        Scheckter vann.23
    juni 1974 F1 Zandvoort, Holland:
    
      Ronnie hade snabbaste varvet på tävlingen, men
        var 8:a i mål. Niki Lauda vann.7
    juli 1974 F1 Dijon-Prenois, Frankrike:
    
      Ronnie var näst snabbast på träningen och 1:a
        i mål före Niki Lauda och Clay Regazzoni.20
    juli 1974 F1 Brands Hatch, England:
    
      Ronnie kom 10:a. Jody Scheckter vann.4
    augusti 1974 F1 Nürburgring, Tyskland:
    
      Ronnie 4:a. Clay Regazzoni vann.18
    augusti 1974 F1 Österreichring, Österrike:
    
      Ronnie bröt efter transmissionsproblem. Carlos
        Reutemann vann.8
    september 1974 F1 Monza, Italien:
    
      Ronnie återigen 1:a i mål, denna gång före
        Emerson Fittipaldi och Jody Scheckter.22
    september 1974 F1 Mosport, Kanada:
    
      Ronnie 3:a efter Emerson Fittipaldi och Clay
        Regazzoni.6
    oktober 1974 F1 Watkins Glen, USA:
    
      Ronnie endast 13:e i mål efter bränsleproblem.
        Carlos Reutemann vann. Den 7 december kör Ronnie sin Lotus 72:a på Fuji
Raceway i Japan i en uppvisning och han har då snabbaste varv. 
  
    | 
        
          
            | 1974 Sammanställning
              (Ronnie Peterson) |  
            | Tävlingar | 15 |  
            | Vinster | 3 |  
            | Poles | 1 |  
            | Poäng | 35 |  
            | Varv | 715 |  |  
    | 
        
          
            | 1974 Detaljer
              (Ronnie Peterson) |  
            | Datum | Grand Prix | Team | Grid | Resultat | Poäng |  
            | Januari
              13 | Argentina | JPS Lotus | 1 | 13 | 0 |  
            | Januari
              27 | Brasilien | JPS Lotus | 4 | 6 | 1 |  
            | Mars
              30 | Sydafrika | JPS Lotus | 16 | r | 0 |  
            | April
              28 | Spanien | JPS Lotus | 2 | r | 0 |  
            | Maj
              12 | Belgien | JPS Lotus | 5 | r | 0 |  
            | Maj
              26 | Monaco | JPS Lotus | 3 | 1 | 9 |  
            | Juni
              9 | Sverige | JPS Lotus | 5 | r | 0 |  
            | Juni
              23 | Nederländerna | JPS Lotus | 10 | 8 | 0 |  
            | Juli
              7 | Frankrike | JPS Lotus | 2 | 1 | 9 |  
            | Juli
              20 | Storbritannien | JPS Lotus | 2 | 10 | 0 |  
            | Augusti
              4 | Tyskland | JPS Lotus | 8 | 4 | 3 |  
            | Augusti
              18 | Österrike | JPS Lotus | 6 | r | 0 |  
            | September
              8 | Italien | JPS Lotus | 7 | 1 | 9 |  
            | September
              22 | Kanada | JPS Lotus | 10 | 3 | 4 |  
            | Oktober
              6 | USA | JPS Lotus | 19 | r | 0 |  |  
    |   |  
  
    | 
        
          
            | Pos | Förare | Konstruktör | Poäng |  
            | 1 | Emerson
              Fittipaldi | McLaren | 55 |  
            | 2 | Clay
              Regazzoni | Ferrari | 52 |  
            | 3 | Jody
              Scheckter | Tyrrell | 45 |  
            | 4 | Niki
              Lauda | Ferrari | 38 |  
            | 5 | Ronnie
              Peterson | Lotus | 35 |  
            | 6 | Carlos
              Reutemann | Brabham | 32 |  
            | 7 | Denny
              Hulme | McLaren | 20 |  
            | 8 | James
              Hunt | Hesketh,
              March | 15 |  
            | 9 | Patrick
              Depailler | Tyrrell | 14 |  
            | 10 | Jacky
              Ickx | Lotus | 12 |  
            | 11 | Mike
              Hailwood | McLaren | 12 |  
            | 12 | Carlos
              Pace | Brabham,
              Surtees | 11 |  
            | 13 | Jean-Pierre
              Beltoise | BRM | 10 |  
            | 14 | Jean-Pierre
              Jarier | Shadow | 6 |  
            | 15 | John
              Watson | Brabham | 6 |  
            | 16 | Hans-Joachim
              Stuck | March | 5 |  
            | 17 | Arturo
              Merzario | Iso
              Marlboro | 4 |  
            | 18 | Vittorio
              Brambilla | March | 1 |  
            | " | Graham
              Hill | Lola | 1 |  
            | " | Tom
              Pryce | Shadow,
              Token | 1 |  
            |  | Chris
              Amon | Amon, BRM | 0 |  
            |  | Mario
              Andretti | Parnelli | 0 |  
            |  | Ian
              Ashley | Brabham,
              Token | 0 |  
            |  | Derek
              Bell | Surtees | 0 |  
            |  | Tom
              Belso | Iso
              Marlboro | 0 |  
            |  | Dave
              Charlton | McLaren | 0 |  
            |  | Jose
              Dolhem | Surtees | 0 |  
            |  | Mark
              Donohue | Penske | 0 |  
            |  | Paddy
              Driver | Lotus | 0 |  
            |  | Guy
              Edwards | Lola | 0 |  
            |  | Carlo
              Facetti | Brabham | 0 |  
            |  | Howden
              Ganley | Maki, March | 0 |  
            |  | Peter
              Gethin | Lola | 0 |  
            |  | David
              Hobbs | McLaren | 0 |  
            |  | Jean-Pierre
              Jabouille | Iso
              Marlboro, Surtees | 0 |  
            |  | Eddie
              Keizan | Tyrrell | 0 |  
            |  | Leo
              Kinnunen | Surtees | 0 |  
            |  | Helmut
              Koinigg | Brabham,
              Surtees | 0 |  
            |  | Jacques
              Laffite | Iso
              Marlboro | 0 |  
            |  | Geraud
              Larrousse | Brabham | 0 |  
            |  | Lella
              Lombardi | Brabham | 0 |  
            |  | Jochen
              Mass | McLaren,
              Surtees | 0 |  
            |  | François
              Migault | BRM | 0 |  
            |  | John
              Nicholson | Lyncar | 0 |  
            |  | Larry
              Perkins | Amon | 0 |  
            |  | Henri
              Pescarolo | BRM | 0 |  
            |  | Teddy
              Pilette | Brabham | 0 |  
            |  | David
              Purley | Token | 0 |  
            |  | Dieter
              Quester | Surtees | 0 |  
            |  | Brian
              Redman | Shadow | 0 |  
            |  | Peter
              Revson | Shadow | 0 |  
            |  | Richard
              Robarts | Iso
              Marlboro, Brabham | 0 |  
            |  | Bertil
              Roos | Shadow | 0 |  
            |  | Ian
              Scheckter | Hesketh,
              Lotus | 0 |  
            |  | Tim
              Schenken | Lotus, Trojan | 0 |  
            |  | Vern
              Schuppan | Ensign | 0 |  
            |  | Rolf
              Stommelen | Lola | 0 |  
            |  | Eppie
              Wietzes | Brabham | 0 |  
            |  | Mike
              Wilds | Ensign,
              March | 0 |  
            |  | Reine
              Wisell | March | 0 |  
            |  | Gijs
              van Lennep | Iso
              Marlboro | 0 |  
            |  | Rikky
              von Opel | Brabham,
              Ensign | 0 |  
            |  
               
              Poängfördelning:
               
                
                  Etta: 9
                  Tvåa: 6 
                  Trea: 4
                  Fyra: 3
                  Femma: 2 
                  Sexa: 1 Dom sex högsta poängen från de sju
              första tävlingarna och de fem högsta poängen från de
              resterande sex tävlingarna räknas in i slutresultatet.
                
             |  |  
    | 
        
          
            | Poäng |  
            | Förare | AR | BR | ZA | ES | BE | MC | SE | NL | FR | GB | DE | AT | IT | CA | US |  
            | Emerson
              Fittipaldi |  | 9 |  | 4 | 9 | 2 | 3 | 4 |  | 6 |  |  | 6 | 9 | 3 |  
            | Clay
              Regazzoni | 4 | 6 |  | 6 | 3 | 3 |  | 6 | 4 | 3 | 9 | 2 |  | 6 |  |  
            | Jody
              Scheckter |  |  |  | 2 | 4 | 6 | 9 | 2 | 3 | 9 | 6 |  | 4 |  |  |  
            | Niki
              Lauda | 6 |  |  | 9 | 6 |  |  | 9 | 6 | 2 |  |  |  |  |  |  
            | Ronnie
              Peterson |  | 1 |  |  |  | 9 |  |  | 9 |  | 3 |  | 9 | 4 |  |  
            | Carlos
              Reutemann |  |  | 9 |  |  |  |  |  |  | 1 | 4 | 9 |  |  | 9 |  
            | Denny
              Hulme | 9 |  |  | 1 | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 6 | 1 | 1 |  |  
            | James
              Hunt |  |  |  |  |  |  | 4 |  |  |  |  | 4 |  | 3 | 4 |  
            | Patrick
              Depailler | 1 |  | 3 |  |  |  | 6 | 1 |  |  |  |  |  | 2 | 1 |  
            | Jacky
              Ickx |  | 4 |  |  |  |  |  |  | 2 | 4 | 2 |  |  |  |  |  
            | Mike
              Hailwood | 3 | 2 | 4 |  |  |  |  | 3 |  |  |  |  |  |  |  |  
            | Carlos
              Pace |  | 3 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 2 |  | 6 |  
            | Jean-Pierre
              Beltoise | 2 |  | 6 |  | 2 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  
            | Jean-Pierre
              Jarier |  |  |  |  |  | 4 | 2 |  |  |  |  |  |  |  |  |  
            | John
              Watson |  |  |  |  |  | 1 |  |  |  |  |  | 3 |  |  | 2 |  
            | Hans-Joachim
              Stuck |  |  | 2 | 3 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  
            | Arturo
              Merzario |  |  | 1 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 3 |  |  |  
            | Vittorio
              Brambilla |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 1 |  |  |  |  
            | Graham
              Hill |  |  |  |  |  |  | 1 |  |  |  |  |  |  |  |  |  
            | Tom
              Pryce |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 1 |  |  |  |  |  |  
    |   |  
  
    | 
        
          
            | NC=Not Classified | NT=No time set in qualifying | R=Retired |  
            | EX=Excluded from meeting | W=Withdrawn | DQ=Disqualified |  
            | NS=Did not start | NQ=Did not qualify | NPQ=Did not pre-qualify |  |  
                            
   |