F3 1967
 

Djursland 23/4 -67
Skarpnäck 7/5-67
Bengtsfors 15/5-67
Karlskoga 21/5-67
Keimola 28/5 -67
Skellefteå 23/6-67
Bengtsfors 2/7-67
Villa Real 9/7-67
Falkenberg 6/8-67
Skarpnäck 20/8-67
Knutstorp 27/8-67
Keimola 3/9-67
Hämeenlinna 5/9-67
Roskilde 17/9-67
Skarpäck 24/9-67
Hockenheim 1/10-67
Jylland 8/10-67
"Brands" 29/10-67
Jarama 11/11-67

Ronnie på väg upp under 1967...

Ronnie Peterson :s första riktiga säsong som förare i Formel 3 blir 1967. Inför året hade Ronnie snyggat upp sin kvaddade Brabham efter kraschen i det sista loppet under fjolårssäsongen på Gelleråsen. Bilen lackerades framåt våren mörkblå till färgen från att tidigare ha varit vit. Brabham:en fick också en fin VW Pick-up att åka på och racerföraren Ronnie Peterson var mer än någonsin tidigare rustad för att möta en ny säsong.

Året såg ut att bjuda på ett riktigt getingbo - Picko Troberg hade i och för sig slutat, men Freddy Kottulinsky hade införskaffat en ny Lotus 41 och Reine Wisell hade köpt Pickos fjolårsvagn, men modifierat den enligt -67 års data. Både Uffe Svensson och Lasse Lindberg hade köpt sig en varsin ny Brabham. Och Ronnie fortfarande kvar i Kurt Ahrens gamla Brabham. Ronnie har således inte det allra bästa materialet vad beträffar bil, möjligheter att få fram rätta däck m m...

Ronnie har i en intervju sagt sig ha kört 25 lopp med sin Brabham under 1967. Uppföljning av hans resultat i tidningar har hittills givit vid handen att han endast kom att köra 19 F3-tävlingar under 1967 och detta stämmer bättre överens med vad han sade i en tidig TV-sänd intervju ("nästan 20 lopp"). Jakten på de övriga 6 tävlingarna fortsätter dock till full klarhet råder. Länkar till kortare referat och resultat för loppen -67 enligt nedan:

Några ytterligare F3-lopp där Ronnie skulle kunna ha varit med...

  • 30 april 1967 Knutstorp, Hyllinge MS, Sverige (Ronnie tävlade dock i Formel K i Schweiz)
  • 4 maj 1967 Jyllandsringen, Danmark
  • 4 maj 1967 Keimola Ring, Danmark
  • 18 juni 1967 Jyllandsringen, Danmark
  • 10 september 1967 Jyllandsringen, Danmark

Ronnie körde fortfarande bredspårigt på go kart-vis och fick mycket kritik för detta, både av konkurrenter och "expertis". Men fort gick det och snart blev det vanligt att Ronnie blandade sig i tätstriderna. Det blev ingen seger för Ronnie under året, istället gjorde han sig känd som "den ständige tvåan" (även om han faktiskt inte kom tvåa särskilt många gånger - det blev han trots allt bara två gånger under 1967). 

Ronnie kom totalt femma på SM i Formel 3 sedan Reine Wisell vunnit guldet.  Tävlingarna i SM var 30/4 Knutstorp = 1, 7/5 Skarpnäck = 2, 21/5 Karlskoga = 3, 23/6 Skellefteå = 4, 2/7 Bengtsfors = 5, 6/8 Falkenberg = 6, 20/8 Skarpnäck = 7. Tabell enligt följande:

Pos Namn 1 2 3 4 5 6 7 TOTALT
1. Reine Wisell, SMK Motala, Brabham 5 7 7 4 5 7 5 26 poäng
2. Freddy Kottulinsky, Botkyrka MK, Lotus 7 5 0 5 4 5 7 24
3. Lars Lindberg, Stockholms BK, Brabham 0 0 5 7 7 3 4 23
4. Ulf Svensson, Falkenbergs MK, Brabham 4 4 0 0 2 2 3 13
5. Ronnie Peterson, Karlskoga MK, Brabham - 0 3 3 3 4 0 13
6. Ove Nicklasson, Brabham 0 2 4 0 0 0 2 8
7. Egert Haglund, Brabham 2 0 2 2 0 0 0 6
8. Jean Johansson, Brabham 0 3 1 0 0 1 0 5
9. H Nilsson, Lotus 3 0 0 0 0 0 0 3
10. L Elgén, Brabham 0 0 0 1 1 0 1 3
11. L-Å Tejby, Cooper 1 0 0 0 0 0 0 1
12. H Sjöstedt, Brabham 0 1 0 0 0 0 0 1

Ronnie var nog trots allt ganska nöjd med sin andra säsong i Formel 3. Fem pallplaceringar på totalt 17 starter, som bäst tvåa - ännu ingen seger, men femma i SM. Och det stod klart vad som fattades - en modernare bil med en vassare motor. Det går inte att vinna lopp då konkurrenterna har 10-15% högre effekt. 

Mot slutet av 1967 bestämde sig såväl Ronnie som Reine Wisell sig för att inför kommande F3-säsong införskaffa sprillans nya ekipage från Tecno i Italien. Den kartinspirerade Tecnon skulle med stor sannolikhet passa Ronnie perfekt med sin direktstyrning, bredd och korta hjulbas, d v s idealisk för uppställningskörning och med möjligheter att alltid hämta hem. Och sedan den motor som var hetast för stunden - en Cosworth med Lucas-topp!

Lite kuriosa: När RHK (Historic Racing) körde sin final på Mantorp Park den 15 september så mötte närmare 150 bilar upp. Den bilen som drog mest uppmärksamhet till sig var nog Ferdinand Gustafssons Brabham BT18 från 1966 som kördes i F3 SM 1967 av Ronnie Peterson

Nämnas bör att den som tog hem "Sportscar Cup of the Year 1967" blev den idag i F1-sammanhang inte helt okände Ove "Påven" Andersson - men då som 29-årig framgångsrik rallyförare.

Föregående Nästa