Skarpäck 24/9-67
 

24 september 1967 "Stockholmsloppet" Skarpnäck, Sverige (20)

Gijs van Lennep i ledning - Ronnie fyra...

Ronnie Peterson i sin 15:e F3-start för året. Punkt för svensk motorsport detta år satte Stockholms BK då de arrangerade sitt internationella "Stockholmslopp" på Skarpnäcks miserabla flygfält. Startfältet var tunnsått, vilket torde har berott på låg startersättning. Av de svenska toppförarna i F3 saknades de flesta då det erbjöds mer pengar på Ring Djursland i Danmark samma dag. Lars Lindberg, Ronnie Peterson och Ove Niklasson blev i alla fall Sverige troget för 500 kr styck, medan det torde ha funnits 1.200 kr att hämta i Danmark. Ronnie slutade som trea.

Ett tag lutade det åt att tävlingarna skulle bli ett fiasko då det regnade utan avbrott så sent som träningsdagen, men lagom till tävlingen höll det upp och 6000 personer kunde passera vändkorsen. F3-fältet var imponerande stort, men innehöll faktiskt mest utländska blåbär. Endast tre ickesvenska förare var värda pengarna - Curt Lincoln (48) från Finland i en 114 hk stark Brabham-Holbay, samt stall Chequered Flags båda DAF med holländaren Gijs van Lennep och engelsmannen Mike Beckwith. Egentligen var dessa båda vagnar av Brabhamfabrikat, men de har byggts om för att ge plats åt en automatväxellåda av kilremstyp och med Cosworthmotorer specialmodifierade av Charles Lucas (Englands starke F3-man).

De båda DAF-förarna var suveräna på den blöta träningen, men den svenska topptrion och finnen Lincoln lyckades trots allt tränga sig emellan de båda. Då starten gick kom emellertid van Lennep farande som en kanonkula från sin position i andra ledet och tog täten direkt. Beckwith låg tvåa genom första svängen, följd av Lincoln, Ronnie, Niklasson och Lindberg (som samtliga skrivit på för Team Bilsport). Medan DAF-förarna drygade ut avståndet började Ronnie slåss med Lincoln och kom också förbi medan Lasse tog hand om Niklasson.

Holländaren van Lennep fortsatte att bara dra ifrån medan Beckwith inte riktigt kom loss från Ronnie och Lincoln. Lasse Lindberg, som tappat en del i starten, tog i sin tur in på Lincoln, som då han upptäckte den annalkande faran, ökade en smula och omgående passerade Ronnie. Efter nio varv gick även Lasse om Ronnie och tjänade en plats på kuppen då Beckwiths motor fått nog - en vipparm hade gått av.

Ronnie jagar Curt Lincolns motorstarkare Brabham!

Från sin tredjeplats jagade Lasse vidare och försökte gå om Lincoln, vilket visade sig ogörligt, därtill hade Curre för mycket "power" i sin motor. Ett oblitt öde eller möjligen den gropiga banan orsakade emellertid att Lincolns ena drivaxel gick rätt av och därmed låg Lasse på en säker andraplats, långt efter van Lennep. Så förblev också ställningen i mål. Ronnie trea, medan Ove Niklasson tappade en fjärdeplats genom att snurra i en kurva på sista varvet.

Det stod klart att svenskarna - möjligtvis med undantag för Freddy Kottulinsky - var ungefär 10 hk efter de vassaste F3-ekipagen.

Snabbaste varv presterade van Lennep på 58,04 sekunder.

Pos Namn Bil Tid
1. Gijs van Lennep Brabham-DAF 19.48,5
2. Lars Lindberg Brabham BT21 20.09,2
3. Ronnie Peterson Brabham BT 18 20.13,9
4. David Walker Merlyn Mk 10 20.25,3
5. David Williamson Brabham BT 18 20.35,9
6. Ove Niklasson Lotus 35 20.36,5
7. Michael Keens Brabham BT 21 20.45,9
8. Hans Sjöstedt Brabham BT 16 19 varv
9. Martin Stephani Merlyn Mk 10 19 varv
10. Tommy Andersson SWEBE 19 varv
11. Howden Ganley Brabham BT 21 19 varv
12. Dieter Benz Brabham BT 18 19 varv
13. Kurt Keller Merlyn Mk 10 18 varv

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa