F3 1968
 

Barcelona 31/3-68
Monza 7/4-68
Falkenberg 21/4-68
Knutstorp 28/4-68
Karlskoga 5/5-68
Skarpnäck 12/5-68
Bengtsfors 19/5-68
Monaco 25/5-68
Hockenheim 2/6-68
Hämeenlinna 7/6-68
Keimola 9/6-68
Anderstorp 16/6-68
Villa Real 7/7-68
MagnyCours 14/7-68
Hockenheim 21/7-68
Djursland 28/7-68
Falkenberg 4/8-68
Karlskoga 11/8-68
Hämeenlinna 18/8-68
Knutstorp 25/8-68
Skarpnäck 1/9-68
Bengtsfors 8/9-68
Hämeenlinna 15/9-68
Monza 22/9-68
Montlhéry 6/10-68
BrandsHatch 20/10-68

Foto: Åke Wremp

Ronnie Peterson hade inför säsongen 1968 bytt bort sin Brabham mot en ny italiensk F3:a från Tecno Racing Car. Innan beslut togs om vilken bil som skulle införskaffas besökte Ronnie i slutet av -67 såväl Brabham-fabriken tillsammans med Lasse Lindberg som Tecno-fabriken tillsammans med Reine Wisell. Det blev en Tecno med en Ford Cosworthtrimmad motor på ca 115 hk. Ronnie tvingades ta ett banklån för att få råd med de 40.000:- som bilen kostade, dessutom hade Ronnie lagt ner 13.000:- på sin ombyggda transportbuss. Hur Ronnie egentligen fick det där banklånet är inte helt utrett, men på frågan om vad Ronnie skulle använda pengarna till hade han mumlat:

"Ja, till ett hus eller nåt sånt där...!"

Bröderna Pederzani i samtal med Ronnie och Reine om finesserna i Tecno:s F3:a - Foto: Per Cewrien

Tecnofabriken planerade att tillverka 50 vagnar i sin första storserie och Ronnie fick vagn nummer 20 (Reine fick vagn nr 22):

"Jag tror Tecnon passar mig bättre än Brabham. Den är kortare i hjulbasen - hela 24 centimeter - och därför lättare att ställa upp före böjarna, för hur det än är så sitter kartåkandet kvar i den förlängda ryggmärgen och efter vad jag kunnat se ligger Tecnons vägegenskaper så nära en karts man kan komma."

När Ronnie väl fått hem bilen till Sverige började arbetena med att montera motor och växellåda (som hämtats i England av F3-kompisen Uffe Svensson efter konvertering hos Lucas). För att få bilen att passa Ronnie som en handske förlängdes störtbågen och försågs med två stag bakåt - stol, ratt, växelspak och pedaler justerades in. För att transportera Tecnon till och från tävlingarna hade Ronnie förra året en Dodge pick-up. 

Tommy Peterson visar finesser på Dodgen...

Dodgen visade sig ha en hel del nackdelar, varför ett stort ombyggnadsarbete sattes igång. Pick-upen förlängdes baktill för att rymma Tecnon, förarhytten förlängdes för att ge plats åt en säng och därefter försågs flaket med ett kapell. Därefter inreddes utrymmet under kapellet för att snyggt och prydligt kunna få plats med alla de reservdelar och extraprylar Ronnie är tvinga att ha med sig. Arbetet med pick-upen tog tre månaders kvälls- och helgarbete i anspråk och resulterade i en av de snyggaste transportvagnar för tävlingsbilar som visats i Sverige.

Ronnie med brorsan Tommy...

 

Utöver den 53.000:- Ronnie satsat i den nya Tecnon och ombyggnaden av Dodge pick-upen fanns ytterligare en rad poster att bekosta - in alles 64.400:-

  • Reservdelar till Tecnon    4.000:-
  • Extradäck    2.000:-
  • Extrafälgar    2.400:-
  • Verktyg    2.000:-
  • Personlig utrustning (brandsäker overall, hjälm, m m)    1.000:-

 

"Ronnie Peterson Racing" hade utvecklats till ett unikt företag med fyra personer som offrat mycket av sin fritid för att Ronnie skulle få chansen att slå sig fram på den stenhårda "racingmarknaden". Naturligtvis mamma May-Britt och pappa Bengt, men också brodern Tommy som reser med Ronnie som mekaniker.

Formel 3 såg ut att arta sig till ett riktigt getingbo i Sverige. Åtminstone 12 av förarna hade redan inför säsongsstarten satsat på att ha Lucas-Cossytopp på sina Cosworthmotorer - Ronnies Tecno bromsade t ex 115 hk med denna kombination. En rad bilbyten hade skett, några exempel:

  • Ronnie köpte upp sig på en ny Tecno
  • Reine köpte upp sig på en ny Tecno
  • Leif Hallgren köpte Joans Qvarnströms Merlyn
  • Uffe Svensson köpte upp sig på en ny Brabham
  • Rolf Gröndahl köpte Ugges gamla Brabham BT21
  • Hasse Nilsson köpte upp sig på Reines gamla Brabham BT18
  • Uffe Karlsson köpte Michael Keens Brabham BT21
  • Gustaf Dieden köpte Ronnies gamla Brabham BT18 (ex Kurt Ahrens -66)
  • Leif Englund köpte upp sig på en Lotus 41F

Året inleddes med internationellt tävlande i Barcelona i Spanien och på Monza-banan i Italien. Därefter ställde Ronnie ut sin bil på Picko Trobergs utställning "Sportvagnen och vi" i Marmorhallarna. Ronnie hade även tidigare ställt ut sin vagn - redan den 9-10 mars i Västerås på "Racing Show".

Efter de två utlandstävlingarna inleddes den svenska säsongen och Ronnie tog tre SM-segrar i rad. Bl a arrangerade Falkenbergs MK ett av sina två årligen återkommande Västkustlopp. Året blir det stora genombrottet för Ronnie i Formel 3. Han blir svensk mästare efter att ha vunnit tre av de fyra deltävlingarna. 

Ronnie tävlade sedan flera gånger internationellt och tog bl a ytterligare en seger på Hockenheim. Efter alla segrar hade Ronnie kommentaren:

"Jag skall bli bättre än Bonnier!"

SM togs således hem med seger i tre av de fyra loppen (1=Karlskoga MK 5/5, 2=MS Stockholm 12/5, 3=Bengtsfors MC 19/5, 4=Falkenbergs MK 4/8). Slutresultat klass 7 Formula 3 (där de tre bästa loppen fick räknas):

Pos Namn, bil, klubb 1 2 3 4 Totalt
1 Ronnie Peterson, Tecno, Karlskoga MK - 7 7 7 21
2 Ingvar Pettersson, Brabham, Karlskoga MK 7 3 3 1 13
3 Lars Lindberg, Brabham, Stockholms BK 4 5 4 4 13
4 P Jonas Qvarnström, Brabham 5 - 5 2 12
5

Ulf Svensson, Brabham, Falkenbergs MK

- 4 0 5 9
6 Hans Sjöstedt, Botkyrka MK, Brabham 3 0 2 - 5
7 Rolf Gröndahl,Brabham, Kalmar MK - - - 3 3
8 Gustaf Dieden, Brabham, Karlskoga MK

Leif Englund, Enköpings MK, Lotus

2

-

-

2

-

-

-

-

2

2

10 Ove Nicklasson, Botkyrka MK, Brabham 1 - 1 - 2
11 Egert Haglund, Brabham, Stockholms BK - 1 0 - 1

Nedan följer korta referat från Ronnies tävlingar i F3 1968...

Totalt körde Ronnie 26 tävlingar under året och vann hela 12 av dessa. Med detta kunde han krönas som mästare i F3 före Reine Wisell (11 segrar på 25 starter). Ronnie satte under året 6 banrekord (Reine 8).

Mot slutet av säsongen står det klart att Ronnie har nya grejor på gång inför nästa säsong. I oktobernumret av den utmärkta tidningen Bilsport återfanns tydliga tecken på detta:

Många spekulerade att Ronnie nu var på väg till ett fabrikskontrakt i Formel 2. Reine Wisell, som vann sin säsongsavslutning på Jarama i Spanien, hade vid återkomsten till England fått ett kontrakt med Chevron för körning i både F3 och grupp 4-6 med olika Chevron-modeller.

För första året utdelades en fin hedersutmärkelse inom motorsporten benämnd "Racerbanornas riddare". Priset i form av en racerratt från Formula 3 på sockel med vidhängande tusenlapp skall delas ut till en ny talangfull förare på väg uppåt och är instiftat av Dagens Nyheter och Karlskoga Motorklubb. För 1968 tilldelades Ronnie Peterson priset.

 Ronnie Peterson som "Racerbanornas riddare 1968"

För andra året i rad korade tidningen Sportscar International årets bäste svenske tävlingsbilist. Resultatet blev väntat, "Sportscar Cup of the Year 1968" vanns av F3-föraren Reine Wisell (7 röster) före Jo Bonnier (2 röster). Ronnie Peterson kom delad trea med Thomas Nilsson och Björn Waldegård. Juryn, som bestod av 12 motorsportjournalister, gav Ronnie en röst (från L. O. Magnil i SvD)!

"Reine Wisell har under största delen av året tävlat på kontinenten i hårdast tänkbara konkurrens. Han har inregistrerat en lång rad imponerande segrar i sin klass och visat att tillhör världseliten. Den 26-årige Motalagrabben är ett av svensk motorsports största löften genom tiderna."

Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar