Barcelona 31/3-68
 

31 mars 1968 Barcelona, Spanien (25)

Foto: Tommy Peterson

Ronnie Peterson inledde F3-säsongen 1968 med ett utlandslopp i Montjuichparken i Barcelona. Utöver Formel 3-förarna fanns även hela F2-eliten på plats. Övriga svenskar som kom till start var Reine Wisell, Uffe Svensson, Egert Haglund och Ingvar Pettersson.

Reine Wisell, som köpte sin Tecno senare än Ronnie, hade varit igång med träningen nere i Spanien sedan i slutet av februari och även kört ett par lopp under mars. Båda tävlingarna slutade med seger - Reine stod väl laddad inför årets första duell med Ronnie!

Ronnie inledde med att överraskande bli trea på träningen bland idel toppförare (tid 1.42,6) och dessutom över sekunden snabbare än näst bäste svensk - Reine Wisell. Snabbast var Mike Walker (1.39,9), försteförare i ett nytt stall som använder sig av McLaren F2-vagnar med F3-motorer. Träningstvåa var Jean-Pierre Jabouille (1.42,4). Samma tid som Ronnie hade Charlie Lucas i en Titan. Därefter följde Chris Williams (Chevron) och Reine Wisell. Uffe Svensson hade 1.43,7, Ingvar Pettersson 1.47,3 och Egge Haglund 1.47,6.

Loppet kördes i två kvalheat om 20 varv vardera. Samtliga svenskar tog det lugnt i kvalen för att inrikta sig på att ta sig till final. Första heatet vanns av Charlie Lucas efter att Mike Walkers motor tröttnat efter halva loppet. Därefter följde Morris Nunn, Chris Williams och J-P Jaussaud. I det andra kvalheatet tog den enda Matran täten och höll den i fyra varv. Tyvärr körde Ronnie på en sten, fick punktering och tvingades bryta redan på det första varvet. Ronnie åkte av banan och klarade med några centimeters marginal sig från att ramma ett träd. Det blir Peter Westbury som vinner heatet före Harry Stiller och Uffe Svensson. Ingvar Pettersson överraskade med att bli sexa.

I finalen blev det helt andra takter. Westbury gick snabbt upp i ledning före en klunga med Lucas, Stiller, Svensson, Wisell och Nunn. Då Lucas försöker ta sig förbi Westbury kolliderar de. Westburys vagn tappar ett hjul och Lucas tappar placeringar - Stiller upp i ledning. Reine har under tiden passerat Uffe och är snart upp i täten. Efter halva loppet är det dubbelt blågult i toppen. Ingvar Pettersson knäckte sin drivaxel efter 17 varv. Reine Wisell vinner till slut tävlingen över 35 varv och har även snabbaste varv med 1.41,4 (134,579 km/h).

Pos Förare Land Bil Tid Snitt (km/h)
1. Reine Wisell Sverige Tecno 59.58,2 132,739
2. Ulf Svensson Sverige Brabham BT21B 1.00.06,7  
3. Morris Nunn England Lotus 41 1.00.20,9  
4. Maurizio Montagnani Frankrike Brabham BT21 1.00.36,1  
5. Jean-Pierre Jaussaud Frankrike Tecno-DAF 1.00.36,2  
6. Peter Gaydon England Titan Mk 3 1.00.49,9  
7. Gijs van Lennep Holland DAF 1.01.05,6  
8. François Chevalier Frankrike Tecno 1.01.35,1  

 

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Nästa