BrandsHatch 20/10-68
 

20 oktober 1968 "E.R. Trophy" Brands Hatch, England (50)

Ronnie Peterson i sin sista F3-start för året och den 50:e i karriären. Helgen 19-20 oktober ställde medlemmarna i Team Bilsport (Ronnie Peterson, Ulf Svensson, Ingvar Pettersson, Jonas Qvarnström och Eddie Jacobsson) upp i "Motor Show 200" på Brands Hatch i England. Tyvärr uteblev framgångarna för F3-vikingarna som hamnade i ett veritabelt getingbo. Stora delar av den engelska och franska eliten deltog nämligen också och vidare fanns även Reine Wisell och Egert Haglund med. Inte heller de rönte några större framgångar i loppet, men däremot var Reine träningssnabbast med sin nya fabriks-Titan. Ronnie med Tecno och Uffe med Brabham hade bara tionde tiderna i respektive kvalificeringsheat - Uffe tappade oljepluggen och all olja. 

Reine Wisell hade inför tävlingen ett muntligt löfte av Charlie Lucas att få köra i Titans F3:a, men Lucas gjorde en kovändning och beslöt att inte tävla med F3 mer utan koncentrera sig på F5000 istället plus tillverkning i stor skala av den i F3 så populära Lucasmotorn. Reine fick därför ställa upp med Tecnon istället i huvudloppet. Under själva loppet blev Reine stående på startlinjen med en brusten drivknut. Han hann dock vinna Ron Tauranacs beundran och offererades direkt en testkörning av en Brabham F3.

Ronnie tvingades bryta sitt sista F3-lopp för säsongen med växellådshaveri (växelföraren). Efter snabbreparation kom han ut på banan igen bara för att flaggas av, då heatet stoppades för en olyckshändelse. Uffe Svensson blev den av svenskarna som placerade sig minst dåligt...

  1. Françoise Cevert, Frankrike, Tecno, 40.57,0 (159,820 km/h)
  2. Jean-Pierre Jabouille, Frankrike, Matra MS5
  3. Peter Westbury, England, Brabham BT21B
  4. Trevor Blokdyk, Sydafrika, Titan Mk3
  5. Tetsu Ikuzawa, Japan, Brabham BT21B
  6. Harry Stiller, England, Chevron B9

Snabbaste varv Alan Rollinson och Tim Schenken med 1.37,8.

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående