Anderstorp 16/6-68
 

16 juni 1968 Anderstorp, Sverige (36)

Ronnie Peterson i ett invigningslopp! Ingen hade väl egentligen trott att Sven Edvin "Smokey" Åsberg skulle ro iland projektet att på ett år anlägga en racerbana i mossarna utanför Anderstorp i Småland. Genom ett jättearbete av klubben, i samarbete med medarrangören Gislaveds MK och med personal från Karlskoga MK, blev det ändock möjligt att köra en invigning med ett rekordstort startfält av F3-vagnar. Den nya motorbanan Scandinavian Raceway hade också tur såtillvida att Le Mans i Frankrike ställdes in denna helg, vilket gjorde att kvaliteten på förarna som dök upp blev något bättre än vad som kunde ha befarats. 

Bästa träningstid presterades av Uffe Svensson i en Brabham, detta trots att han större delen av kvalet tvingades till reparation av bilen. Även Ronnie hade problem då han körde sönder sin Lucastopp och tvingades låna en av Uffe för att överhuvudtaget kunna vara med - en snygg gest att låna ut sin reservmotor till en av de värsta konkurrenterna. Utan träningstid kom Ronnie att placeras sist i det enorma startfältet med 37 bilar.

Tyvärr blev den internationella andelen i fältet ändå inte vad man hoppats på. De gäster som kunde framhållas var Gijs van Lennep, Mike Beckwith, Trevor Blokdyk och Howden Ganley. Den sistnämnde knep också starten före landsmannen Wal Donelly, med Uffe, Reine, Ingvar och Jonas i nära släptåg. Ronnie tvingades till en av sina berömda uppåkningar och låg efter ett varv tolva, sedan sjua, femma, trea, tvåa och till slut i ledning på det sjätte varvet. Outstanding!

Efter tio minuters körning är det svenskt på de fem första platserna. Ronnie har dragit ifrån, men Reine som satsat på regndäck i det hala underlaget, knappar in på Ronnie. Reine och Ronnie hinner därefter byta plats ett par gånger innan Ronnies växellåda tappar all olja och skär ihop. Det kommer att kosta Ronnie 7000 kronor i reparationer - inte roligt när en nivåplugg hoppar ur så att oljan rinner ut och alla delar blåanlöps. Howden Ganley erbjöd sig att ta med lådan till England för att där få inkråmet utbytt. Sedan skulle Uffe Svensson ta med lådan hem så att Ronnie kan ställa upp i Portugal. Bra kompisar!

Därefter blir loppet en ren defilering för Reine och han vinner loppets 35 varv med över 20 sekunder före sydafrikanen Trevor Blokdyk. Uffe Svensson, som blivit omkörd av Trevor då bilen snurrade i en kurva, lyckas hålla undan för amerikanen Ganley och kniper den tredje pallplatsen.

Pos Förare Land Bil Tid
1. Reine Wisell Sverige Tecno 1.00.56,9
2. Trevor Blokdyk Sydafrika Titan Mk 3 1.01.22,2
3. Ulf Svensson Sverige Brabham BT21B 1.01.31,4
4. Howden Ganley USA Brabham BT21  
5. Wal Donelly Australien Brabham BT18  
6. Egert Haglund Sverige Brabham BT21  

Efter denna tävling hade Ronnie tänkt hänga på den övriga svenska F3-eliten då de begav sig till Mallory Park i England, men den avslagna ventilen som förstört ett ventilsäte i toppen och den havererade växellådan satte stopp för sådana planer.

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa