"Brands" 29/10-67
 

29 oktober 1967 Brands Hatch, England (23)

Ronnie på Brands Hatch för första gången!

Ronnie Peterson i sin artonde och näst sista F3-start för året. Med över 80 anmälda ekipage kunde arrangörerna på Brands Hatch stoltsera med att ha världens största och bästa F3-lopp. Nu var i och för sig inte Italien, Finland och Danmark representerade, men i övrigt hade engelsmännen lyckats samla de flesta ur europaeliten. Tyvärr skuggades evenemanget av dåligt väder...

Ronnie hade tillsammans med Freddy Kottulinsky chansat på en senare färja till England. Hård sjö gjorde att de blev försenade i tjugo timmar, vilket resulterade i att de missade träningen och måste starta sina kvalheat från det bakersta ledet, efter att endast ha fått känna på banan under tre oklockade varv. Ronnie, som aldrig hade sett Brands Hatch tidigare, kände sig lätt deprimerad. 

För Reine Wisell gick det däremot desto bättre och man kan säga att det var hans stora internationella genombrott. Han hade lagom till tävlingen skaffat sig den vassaste motorn som  för närvarande står att uppbringa - en Lucas-Cosworth där effekten ligger på omkring 114 hk. Med denna potenta motor bakom ryggen blev det sedan stordåd av den unge motalaföraren.

Träningen krävde en del offer i kvaddade motorer och bilar. Bland de otursförföljda var Lasse Lindberg, som åkte av den regnvåta banan och förstörde sin Brabham ganska rejält. Sämre gick det för fransmannen Jabouille, som voltade med sin Team Crio-Matra så illa att han fick föras till sjukhus med brutna revben. Bäste under tidskvalet gick John Miles och Michael Beckwith med 1.51,4 vilket skall jämföras med banrekordet för F3 på 1.39,6. Detta ger en indikation på hur blött det var på banan. Harry Stiller var trea på 1.51,8.

I det första heatet som kördes i strålande solsken på absolut snustorr bana startade Ronnie och Ingvar Pettersson. Ronnie fick här alltså nöja sig med att stå sist utan träningstid, medan Ingvar också stod ganska illa till eter att ha kört mycket försiktigt under träningen. Den något överkvalificerade Piers Courage (som kört både F1 och F2) var helt överlägsen i en helt färsk Brabham -68 och ledde från start till mål. Den som kunde hota honom var John Miles som efter en mycket dålig start på fel växel kämpade sig upp genom fältet till en andraplats. Trea blev Mike Beckwith som hade en centimeterstrid med Henri Pescarolo. För de båda svenskarna gick det ganska knackigt. Ingvar Pettersson blev varvad och var därmed ute ur tävlingen. Ronnie Peterson kämpade sig upp genom fältet för att sluta som 16:e i mål. De tio bästa gick direkt vidare till final medan 16 platser i finalen reserverades för de 16 snabbaste bland de utslagna. I den svenska depån klockades Ronnie för 1.45,0, vilket skulle räcka för en finalplats, men funktionärerna hade en sekund sämre varför det var slutkört även för Ronnie. 

Det andra heatet såg Peter Gethin snurra på uppvärmningsvarvet, men tydligen fick det igång honom då han också tog starten och ledde loppet ur första kurvan. Efter två varv tog Roy Pike över ledningen och höll den in i mål. Gethin fick fortsätta fightas med Stiller och Regazzoni. Clay Regazzoni, som aldrig sett banan, lyckades sensationellt ta hem en andraplats före Chris Williams. Reine Wisell höll till i klungan genom hela loppet och kunde åka in på en sjätteplats före storheter som Jassaud, Vidal och Offenstadt. Såväl Uffe Svensson, som Freddy Kottulinsky kom utanför de 10 som gick vidare, men båda hade turen att klara sig till final tack vare hyfsade varvtider - som snabbast 1.44,2 för båda.

Då de 36 vagnarna radade upp sig för det stora finalloppet över 25 varv hittades Courage, Pike och Miles i första startled. reine Wisell i sjätte ledet och övriga svenska på undanskymda platser. Precis inför starten öppnade sig himlens portar och skyfallet fick arrangörerna att senarelägga starten 5 minuter för att alla skulle kunna hinna byta till regndäck. Banan var dock helt dränkt och skördade många offer (t ex Courage och Lucas). Efter ett varv var ordningen Beckwith, Pike, Miles, Lanfranchi, Stiller och Pescarolo. Svenskarna arbetade sig upp genom fältet och Reine kom upp till en 7-8:e plats. På nionde rundan packade även Pikes motor ihop och Beckwith kunde återta ledningen. I regnet blev en flaggvakt påkörd. Ingen varnade för ambulansen som tillkallats, varför det blev en kollision med Mike Knight. På grund av den förvirring som uppstod beslöts att flagga av loppet. Beckwith förklarades som segrare före Pescarolo och Miles (de tre första från Ronnies kvalheat). Reine Wisell slutade sexa med Kurt Ahrens (som tidigare snurrat i loppet) omedelbart efter. Freddy Kottulinsky blev 16:e och Uffe Svensson 18:e man. En stark uppåkning gjorde Derek Bell som från sista startposition åkte in på en niondeplats...

Heat 1 Heat 2
1. Piers Courage, Brabham BT21B, 16.55,2 1. Roy Pike, Titan, 16.59,6
2. John Miles, Lotus 41C, 17.05,4 2. Clay Regazzoni, Tecno, 17.09,2
3. Mike Beckwith, Daf, 17.06,6 3. Chris Williams, Brabham BT21, 17.09,6
4. Henri Pescarolo, Matra MS5, 17.06,6 4. Harry Stiller, Brabham BT21, 17.10,0
5. Tony Lanfranchi, Merlyn Mk 10, 17.09,4 5. Peter Gethin, Chevron, 17.25,4
6. Derek Bell, Brabham BT21, 17.10,8 6. Reine Wisell, Brabham BT18, 17.26,6
7. Kurt Ahrens, Brabham BT21 7. Peter Gaydon, Lotus 41C
8. Peter Westbury, Brabham BT21 8. Jean-Pierre Jassaud, Matra MS5
9. Mike Knight, Brabham BT21 9. Philippe Vidal, Matra MS5
10. Ken Crook, Brabham BT21 10. Eric Offenstadt, Lotus 41
11. Mike Keens, Brabham BT21B 11. David Morgan, Brabham
12. John Cardwell, Brabham BT21 12. Gijs van Lennep, Daf
13. Manfred Mohr, De Sanctis 13. Ulf Svensson, Brabham BT21
14. Geoff Oliver, Brabham BT21 14. Roger Keele, Cooper
15. Patrick Dal-Bo, Pygmée 15. Peter Deal, Brabham
16. Ronnie Peterson, Brabham BT18 16. François Cevert, Alpine
17. David Berry, Brabham BT18 17. Freddy Kottulinsky, Lotus 41C
18. Norman Foulds, Brabham BT18 18. Peter Fattorini, Brabham
19. Brian Newton, Brabham BT18 19. Graham Coaker, Brabham
20. Peter Welstead, Lotus 41, 20. Michel Dagorne, Matra MS5
21. Ian Ashley, Merlyn Mk 10 21. David Rees, Brabham
22. Barrie Maskell, Brabham 22. Keith Jupp, Shannon
23. Rene Ligonnet, Brabham  
24. Jeremy Dobson, Cooper  
25. Ingvar Pettersson, Brabham BT21  
26. Leonard Ward, Brabham BT21  

Och så finalen som Ronnie olyckligtvis inte tog sig till p g a arrangörernas slarv och färjans försening...

FINAL
1. Mike Beckwith, Daf, 19.53,0
2. Henri Pescarolo, Matra MS5, 19.57,0
3. John Miles, Lotus 41C, 19.59,4
4. Peter Gethin, Chevron, 20.01,4
5. Harry Stiller, Brabham BT21, 20.02,6
6. Reine Wisell, Brabham BT18, 20.26,0
7. Kurt Ahrens, Brabham BT21
8. Tony Lanfranchi, Merlyn Mk 10
9. Derek Bell, Brabham BT21
10. Chris Williams, Brabham BT21
11. Mike Knight, Brabham BT21
12. Ian Ashley, Brabham BT21
13. John Cardwell, Brabham BT21
14. Barrie Maskell, Brabham BT21
15. David Morgan, Brabham BT21
16. Freddy Kottulinsky, Lotus 41C
17. Gijs van Lennep, Daf
18. Ulf Svensson, Brabham BT21
19. Jean-Pierre Jassaud, Matra MS5
20. David Berry, Brabham BT18
21. Manfred Mohr, De Sanctis
22. Roger Keele, Cooper
23. Georg Oliver, Brabham BT21
24. Peter Gaydon, Lotus 41C
25. Ken Crook, Brabham BT21
26. François Cevert, Alpine
27. David Walker, England (tydligen ej med i kvalet)

 

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa