F2 Thruxton 1971

XXVI B.A.R.C. "200"
I Yellow Pages - Jochen Rindt Memorial Trophy

European Trophy Formel 2, Omgång 2

12 april 1971, Thruxton, Andover, England (16)

Ronnie Peterson kom till tävlingen på Thruxton efter att ha varit träningssnabbast i de inledande F2-tävlingarna på säsongen. Ronnies 16:e F2-start totalt i karriären. Även om Ronnie imponerat med sin körning, inte minst på Hockenheim där det nya varvrekordet blev rejält uppmärksammat, så var det ingen som på allvar trodde att fjolårets uppvisning från den framlidne Jochen Rindt skulle rubbas i statistikböckerna. Efter att denna blivit "King of Thruxton" genom segrar 1968, 1969 och 1970 (samt satt ett närmast oslagbart varvrekord med 1.14,0 med konkurrenterna på generande långt avstånd), så genomfördes årets tävling till minne av den regerande och postumt utnämnda världsmästaren i Formel 1.

Och Ronnie inleder helgen med att på träningen köra varvet på 1.13,4!!!

Inte mindre än 40 förare kommer till start. Genom Jochen Rindts segrar har tävlingen fått en mycket hög status inom Formel 2 och kan väl närmast liknas vid vad Monaco GP är för Formel 1. De många deltagarna gör att tävlingen måste köras i två heat. Till final går de 10 bästa från varje heat samt därutöver de 10 som noterats för de snabbaste varvtiderna. Heat 1 vinns av gamlingen Graham Hill. Länge utmanade Reine Wisell, som tyvärr tvingades bryta.

Inför heat 2 återfinns Ronnie i det första startledet följd av Pescarolo. Det blir emellertid kvaltrean Schenken som gör en kanonstart och Ronnie tvingas även släppa Pescarolo förbi sig. På det fjärde varvet är dock Ronnie uppe på en andraplats och kan vid ingången till chikanen på det sjätte varvet bromsa sig förbi ledande Schenken. Samtidigt sätter Ronnie nytt officiellt varvrekord med 1.13,6 och ser ut att gå mot en säker heatseger. Oturen fortsätter dock grina Ronnie i ansiktet - med endast ett varv kvar går växelspaken av och med endast femmans väx inga segrar. Meter för meter inhämtar Pescarolo avståndet och precis innan mållinjen kan Ronnie passeras. Vinst för Pescarolo i Frank Williams March med 0,6 sekunders marginal, dock hela 21 sekunder ner till trean Schenken.

I finalen är det Graham Hill som får en smakstart. Ronnie kommer återigen iväg som trea, omedelbart i bakhasorna på Schenken. Bakom denna trio får Sifferts Chevron ett oljeläckage och med varenda droppe strategiskt utspridd i chikanen blir det stort kaos i startfältet. Pescarolo lyckas på det tredje varvet pressa sig förbi Hill, som får finna sig i att vara illa klämd mellan två bilar från March - "Sandwich ā la March", som en engelsk journalist uttryckte det. Men glädjen blir kort, Pescarolo spränger sin motor och tvingas in i depå. Ronnie har dock problem att hänga på Hill - bilen lider av understyrning och med fulla tankar går det helt enkelt inte tillräckligt fort. Hill har till skillnad från Ronnie dessutom tur med varvningarna och lyckas dra ifrån. Derek Bell, som hotar Ronnie bakifrån, snurrar. Ronnie får in en bättre rytm i varvningarna och är snart åter uppe i Hills bakvagn. Ronnie berättar själv:

"När det bara var två varv kvar var jag tvungen att göra ett försök. Jag slängde ut min March jämsides med Grahams Brabham uppför backen mot chikanen. Nu gällde det vem som bromsade sist - det blev jag. Jag kom in i chikanen före Hill och ledde ut på sista varvet. Då hände det igen. Vi skulle varva Jeremy Richardson, som såg o ss i sina backspeglar. Han väntade sig tydligen att vi skulle ta honom på hans högersida och stack ut mot vänster. Men jag hade tänkt en tusendels sekund för fort och var redan ute på hans vänstersida. Jag fick kasta min bil ut på gräset och Hill smet bekvämt förbi på den vidöppna sidan. Jag fick stryk med 0,6 sekunder och retade mig på min eviga otur. Genom att bli av med växelspaken i första heatet hade Pescarolo med futtiga 0,6 sekunder lurat mig på en prima TV-apparat och nu förlorade jag till Graham med samma marginal tack vare det olycksaliga sista varvet. Men OK, jag hade kommit tvåa sammanlagt efter Graham och eftersom han hörde till gänget A-förare gav min andraplats full utdelning i EM-serien. Nio poäng var mina."

Förutom att Ronnies körning gjorde honom till en värdig tronföljare till titeln "King of Thruxton" så satte också Ronnie under tävlingen ett nytt varvrekord alla kategorier med 1.13,4 och med en snittfart om 187,014 km/h.

 

April 12 2 x 28 varv x 3792 m + Final, 50 varv
= 106.165 km + 189.58 km
Pole Position: Ronnie Peterson, March, 1'13.4" Snabbaste varv: Ronnie Peterson, March, 1'13.4"

Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid,
varv
Anmärkning
1 1 2 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:02'36.2"  
2 2 36 Ronnie Peterson, S Smog March Engineering March 712M - FVA 1:02'36.8"  
3 3 41 Derek Bell, GB Frank Williams Racing Cars March 712M - FVA 1:02'56.0"  
4 4 45 Franįois Cévert, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani 1:03'15.6"  
5 5 3 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:03'16.0"  
6 6 30 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69 - FVA 1:03'37.6"  
7 7 22 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA 49  
8 8 9 Carlos Reutemann, RA Automobil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA 49  
9 9 46 Nanni Galli, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA 49  
10 10 38 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 49  
11 11 27 Reine Wisell, S LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 49  
12 12 43 Jean-Pierre Jaussaud, F Ecurie Shell - Arnold March 712M - FVA 49  
13 13 33 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 48  
14 14 15 John Cannon, CDN John Cannon March 712M - FVA 48  
15 15 19 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Racing Organisation Brabham BT30 - FVA 47  
16 16 25 Lionel Noghes, MC Ecurie Monaco Brabham BT30 - FVA 47  
17 NC 51 Xavier Perrot, CH Squadra Tartaruga March 712M - FVA 43  
18 DNF 47 Patrick Depailler, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani 27 Motor
19 DNF 28 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 24 Motor
20 DNF 44 Jean-Pierre Jarier, F Ecurie Shell - Arnold March 712M - FVA 23 Olycka
21 DNF 8 Carlos Ruesch, RA Automobil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA 19 Motor
22 DNF 11 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 16 Motor
23 DNF 32 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton - Lotus Racing Lotus 69 - FVA 14 Avgasrör
24 DNF 35 Johnny Blades, GB Johnny Blades Lotus 59B - FVA 10 Överhettning
25 DNF 18 Peter Westbury, GB F.I. R. S. T. Brabham BT30 - FVA 9 Spann av
26 DNF 10 Ernesto Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 7 Motor
27 DNF 37 Mike Beuttler, GB Clarke/Mordaunt/Guthrie/Durlacher March 712M - FVA 5 Gasvajer
28 DNF 42 Henri Pescarolo, F Frank Williams Racing Cars March 712M - FVA 5 Motor
29 DNF 40 Tom Walkinshaw, GB Ecurie Ecosse March 712M - FVA 3 Spann av
30 DNF 50 Jo Siffert, CH Jo Siffert - Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA 1 Motor
31 DNQ 56 Brian Nelson, IRL Crosslé Racing Team Crosslé 18F/70 - FVA    
32 DNQ 26 Rod Pickering, GB Rod Pickering Brabham BT23C - FVA    
33 DNQ 48 Jean Blanc, CH Jean Blanc Tecno TF71 -FVA    
34 DNQ 24 John Wingfield, GB John Wingfield Brabham BT30 - FVA    
35 DNQ 20 Brian Hart, GB Bob Gerard Racing Brabham BT30 - FVA    
36 DNQ 17 Tommy Reid, IRL Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA    
37 DNQ 49 Helmut Gall, D Autofunk Racing Team Tecno TF71 - FVA    
38 DNQ 55 Patrick Dal Bo, F Constructions Méchaniques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA    
39 DNQ 23 Brian Cullen, GB Brian Cullen Racing Brabham BT30 - FVA    
40 DNQ 16 Jürg M. Dubler, CH Team Obrist Brabham BT30 - FVA    
41 DNS 14 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA    
42 DNA 4 Rolf Stommelen, D Eifelland Caravaning Brabham BT36 - FVA    
43 DNA 5 Bernd Terbeck, D Eiffeland Caravaning Brabham BT36 - FVA    
44 DNA 6 Peter Gaydon, GB Eifelland Caravaning Brabham BT36 - FVA    
45 DNA 7 Hannelore Werner, D Eifelland Caravaning March 712M - FVA    
46 DNA 12 Gian-Luigi Picchi, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA    
47 DNA 21 Silvio Moser, CH Scuderia Jolly Club / Marlboro Racing Brabham BT30 - FVA    
48 DNA 29 Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69 - FVA    
49 DNA 31 Alan Rollinson, GB Irish Racing Cars Lotus 69 - FVA    
50 DNA 34 John Pollock, IRL Gerry Kinnane Lotus 69 - FVA    
51 DNA 39 Dieter Quester, A March Engineering March 712M - FVA    
52 DNA 52 Hervé Bayard, F Hervé Bayard Chevron B18 - FVA    
53 DNA 53 Bruno Frey, CH Midland Racing Team Chevron B18 - FVA    
54 DNA 54 - Constructions Méchaniques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA    
55 DNA 57 Helmut Marko, A Ecurie Bonnier SA Lola T240 - FVA    

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, varv, anmärkning
1 Hill 35'05.2", 28
2 Bell 35'16.2", 28
3 Cévert 35'29.2", 28
4 E. Brambilla 36'06.6", 28
5 Depailler 27
6 Beuttler 27
7 Ikuzawa 27
8 Richardson 27
9 Ruesch 27
10 Jarier 27
11 Reid 27
12 Gall 26
NC Jaussaud 17
DNF Perrot 18, koppling, punktering
DNF Blades 16, radiator
DNF Cannon 16, elektriskt
DNF Wisell 14, batteri
DNF Dal Bo 9, bränsletryck
DNF Cullen 6, oljeläckage
DNF Dubler 1, koppling

Snabbaste varvtiderna till final:
Jaussaud, Perrot, Blades, Cannon och Wisell

Heat 2
Cla. Förare Tid, varv, anmärkning
1 Pescarolo 35'01.0", 28
2 Peterson 35'07.4", 28
3 Schenken 35'11.4", 28
4 Birrell 35'22.6", 28
5 W. Fittipaldi 35'25.2", 28
6 Siffert 35'28.2", 28
7 Westbury 35'51.4", 28
8 Walkinshaw 36'08.0", 28
9 V. Brambilla 36'51.4", 28
10 Jarier 27
11 Scott 27
12 Nelson 27
13 Pickering 27
14 Blanc 27
15 Wingfield 26
16 Galli 25
DNF Lauda 14, bromsar
DNF Reutemann 13, motor
DNF Hart 10, bränsleledning
DNF Walker 9, bränslegivare

Snabbaste varvtiderna till final:
Galli, Lauda, Reutemann och Walker

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976