F2 Hockenheim 1971

Ronnie i samtal med Peter Briggs.

V Deutschland Trophäe
III Jim Clark Gedächtnisrennen

European Trophy Formula 2, Omgång 1
4 april 1971, Hockenheimring, Heidelberg, Västtyskland (15)

Ronnie Peterson kommer till årets första EM-deltävling i Formel 2 fylld av tillförsikt. Ronnies 15:e F2-start. Det han hann visa upp på Mallory Park tre veckor tidigare lovade gott och Ronnie såg verkligen fram emot loppet på Hockenheim, som tillägnats minnet av Jim Clark. Och träningen börjar bra - Ronnie är klart snabbast under det första passet och är med 2.08,06 en knapp sekund snabbare än närmaste man. Även under det andra träningspasset är Ronnie snabbast, men vädret har slagit om och tiderna är överlag sämre beroende på ökad lufttemperatur. På sista lördagsträningen sänker dock Ronnie sin tid ytterligare till 2.08 blankt och står därmed i "pole position" inför det första heatet.

Ronnie tar starten i det första heatet och leder de första fem varven före Reutemann, Cevert, Brambilla, Schenken, Hill, Depailler, Ikuzawa och Wisell. På det sjätte varvet lyckas Cevert "slipstreama" sig förbi, men Ronnie svarar och under de varv som följer växlar ledningen ett par gånger. På det fjortonde varvet börjar det plötsligt regna. Den snabba Hockenheimbanan är känd för att kunna bli såphal och avåkningarna blir många. Även Ronnie snurrar och blir passerad av Reutemann och Hill innan han kommer ut på banan igen. Men nu gör Ronnie en av sina berömda uppåkningar och har ett par varv innan mål återtagit andraplatsen - åt Cevert fanns dock inget att göra, uppgörelsen fick sparas till andra heatet. Ronnie berättar själv om detta:

"Andra heatet utvecklade sig ungefär som det första. Jag tog ledningen på det första varvet och hade Cevert och Reutemann alldeles i bakhasorna. På andra varvet kom Depailler bakifrån och hittade en lucka och varvet senare flög Reutemann förbi utan att jag hade en chans att svara. Det var slutåkt för den här gången; för mjuka tändstift. En kolv hade bränt och oljan gick ut i avgasröret. Alltid är det något fel, och jag kände mig onekligen rätt deppig. Jag har nu gjort fem tävlingar i rad där jag drabbats av mekaniska problem. Sånt känns naturligtvis hårt, särskilt som i F2, där jag visste att jag hörde till dom allra snabbaste."

Ronnie hinner dock sätta snabbaste varv innan han tvingas bryta. Vinner det andra heatet gör Graham Hill före Wilson Fittipaldi och François Cevert. 

Ronnie i ledningen före Cevert...

Efter denna tävling står det klart att Cevert och Ronnie har de snabbaste bilarna, dock vet man också att Pederzani lyckats skrämma ur minst 15 hästar mer ur BDA-motorn än FVA-motorn från Cosworth varför Ronnie måste kompensera detta handikapp med sina kvaliteter som förare.

 
April 4 2 x 20 varv x 6788 m = 271.52 km Pole position: Ronnie Peterson, 2'08.0" Snabbaste varv: Ronnie Peterson, 2'04.4" = 196.495 km/h

Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, varv
1 1 19 François Cévert, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani 1:27'09.8"
2 2 1 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:27'14.7"
3 3 9 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA 1:27'21.5"
4 4 27 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69 - FVA 1:27'31.7"
5 5 2 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:27'34.8"
6 6 25 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton / Lotus Racing Lotus 69 - FVA 1:28'36.1"
7 7 5 Brian Hart, GB Bob Gerard Racing Brabham BT30 - FVA 1:28'38.5"
8 8 33 Xavier Perrot, GB Squadra Tartaruga
DNS Jo Siffert - Chevron Racing Team
March 712M - FVA
DNS Chevron B18 - FVA
1:28'43.0"
9 9 42 Johnny Blades, GB Johnny Blades Lotus 59B - FVA 1:28'44.1"
10 10 32 Hermann Unold, D Eifelland Wohnwagenbau March 702 - FVA 1:30'24.5"
11 11 31 Hannelore Werner, D Eifelland Wohnwagenbau March 712M - FVA 1:31'18.2"
12 12 12 Ernesto 'Tino" Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 38
13 NC 21 Jean-Pierre Jabouille, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - FVA 37
14 NC 26 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 31
15 NC 20 Patrick Depailler, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani 31
16 NC 7 Brian Cullen, GB Brian Cullen Racing Brabham BT30 - FVA 30
17 NC 15 Arturo Merzario, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA 29
18 NC 45 Gian-Luigi Picchi, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 28
19 NC 8 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Racing Organisation Brabham BT30 - FVA 28
20 NC 30 Ronnie Peterson, S SMOG March Engineering March 712M - FVA 27
21 NC 18 Roland Binder, D Roland Binder Tecno TF68 - FVA 27
22 NC 41 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA 26
23 NC 35 Dr. Helmut Marko, A Ecurie Bonnier SA Lola T240 - FVA 24
24 NC 29 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 23
25 NC 43 Mike Beuttler, GB Clarke / Mordaunt / Guthrie / Durlacher March 712M - FVA 17
26 NC 16 Nanni Galli, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA 17
27 NC 28 Dieter Quester, A March Engineering Brabham BT30 - FVA
DNS March 712M - FVA
16
28 NC 22 Reine Wisell, S LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 12
29 NC 24 Alan Rollinson, GB Irish Racing Cars Lotus 69 - FVA 9
30 NC 14 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 8
31 DNS 6 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA -
32 DNS 10 Jürg M. Dubler, CH Team Obrist Brabham BT30 - FVA Växellåda
33 DNS 17 Helmut Gall, D Helmut Gall Autofunk Racing Team Tecno TF71 - FVA Olycka
34 DNS 23 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA Ventiler
35 DNQ 34 Bruno Frey, CH Midland Racing Team Chevron B18 - FVA  
36 DNQ 36 Patrick Dal Bo, F Constructions Méchaniques Pygmée Pygmée MDB16 - FVA  
37 DNQ 44 Lionel Noghes, MC Ecurie Monaco Brabham BT30 - FVA  
38 DNQ 46 Carlos Ruesch, RA Automovil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA  
39 DNQ 47 Jean Blanc, CH Jean Blanc Tecno TF71 - FVA  
40 DNA 3 Bernd Terbeck, D Eifelland Wohnwagenbau Brabham BT36 - FVA  
41 DNA 4 Peter Westbury, GB F. I. R. S. T. Brabham BT30 - FVA  
42 DNA 11 Silvio Moser, CH Scuderia Jolly Club Brabham BT30 - FVA  
43 DNA 48 Adam Potocki, F GTE Racing Cars Lotus 69 - FVA  

10 tävlande tilläts ej starta för sponsorerna.

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, varv Anmärkning
1 Cévert 43'29.0", 20  
2 Peterson 43'31.1", 20  
3 Hill 43'34.8", 20  
4 Reutemann 43'35.7", 20  
5 Lauda 43'49.3", 20  
6 Schenken 43'50.6", 20  
7 Depailler 43'50.8", 20  
8 W. Fittipaldi 43'51.5", 20  
9 Ikuzawa 43'56.7", 20  
10 Birrell 44'20.7", 20  
11 Marko 44'21.0", 20  
12 Hart 44'22.3", 20  
13 Perrot 44'26.5", 20  
14 Blades 44'26.9", 20  
15 Watson 44'29.3", 20  
16 Merzario 45'00.7", 20  
17 E. Brambilla 45'02.4", 20  
18 Werner 45'41.9", 20  
19 Unold 46'25.6", 20  
20 Richardson 19  
21 Binder 19  
NC Galli 17  
DNF Jabouille 17 Motor
DNF Quester 16 Motor
DNF Wisell 12 Ventiler
DNF Cullen 10 Bränsleledning
DNF Rollinson 9 Motor
DNF Picchi 8 Batteri
DNF V. Brambilla 7 Motor
DNF Beuttler 1 Olycka
Heat 2
Cla. Förare Tid, varv Anmärkning
1 Hill 43'39.9", 20  
2 W. Fittipaldi 43'40.2", 20  
3 Cévert 43'40.8", 20  
4 Schenken 43'44.2", 20  
5 Reutemann 43'45.8", 20  
6 Birrell 44'15.4", 20  
7 Jabouille 44'15.6", 20  
8 Hart 44'16.2", 20  
9 Perrot 44'16.5", 20  
10 Blades 44'17.2", 20  
11 Picchi 44'49.2", 20  
12 Unold 44'58.9", 20  
13 Cullen 45'04.3", 20  
14 Werner 45'36.3", 20  
15 E. Brambilla 18 Motor
DNF Beuttler 17 Motor
DNF Ikuzawa 11 Motor
DNF Depailler 11 Bränsletryck
DNF Merzario 9 Oljetryck
DNF Richardson 9 Överhettning
DNF Binder 8 Spann av banan
DNF Peterson 7 Kolvringar
DNF Watson 6 Ventilfjäder
DNF Marko 4 Olycka
DNF Lauda 3 Koppling
DNF V. Brambilla 1 Oljetryck
DNS Galli 0 Oljetryck


 

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976