F2 1969
 

F2 Monza 1969
F2 Albi 1969

Ronnie provar en F2:a hos Techno

Ronnie Peterson debuterar under 1969 i Formel 2. Innan det sker är han i förhandlingar med Tecno och det står i början av året klart för Ronnie att de vill ha 70.000:- i utbyte mot ett kontrakt. Ronnie gör sitt yttersta för att försöka finna sponsorer, men vart efter tiden led backade den ena intresserade firman efter den andra ur och resultatet blev att Ronnie tvingades säga nej till sitt livs chans.

Det dystra meddelandet skulle Ronnie överlämna till Tecno när han hämtade sin nya F3-vagn i sällskap med Per Cewrien och kartåkande Sten Gunnarsson. Ronnie hade således inte stora förhoppningar att hamna i en F2-vagn under -69, men "taktiksnack" under nedresan skulle ändå försöka bädda för en styrning och det gick ut på att Ronnie skulle få en provkörning för att visa vad han förmådde. På vägen ner till Tecno passeras Novardo och Nova Motor för att hämta upp den specialpreparerade F3-motorn, men arbete är försenat...

Väl framme hos Tecno stod det klart att bröderna Pederzani redan förstått Ronnies problem att skaffa fram sponsorer. När nya F2-förare fördes på tal stod Francois Cevert och Ronnie Peterson högst upp på Tecnos önskelista. Cevert hade lyckats skaffa fram pengar med hjälp av franska Shell, men eftersom svaret från Ronnie dröjt hade budet gått vidare till italienaren Nanni Galli - som accepterat. Då Galli dessutom ett kontrakt med Alfa Romeo och således inte kunde köra alla tävlingar som Tecno planerat, så gavs erbjudandet till Ronnie att turas om med Galli att köra en bil. Så utan ett öre på fickan fick Ronnie igenom sin önskan - hela F2-äventyret under -69 skulle börja på Hockenheim den 13 april och därefter ytterligare fyra tävlingar (med möjlighet till fler framåt hösten)...

Senare visade det sig att det gick knackigt för Alfa Romeos nya prototyp. När Lucien Bianchi omkommer på ett mystiskt sätt under Le Mansträningen hoppar Nanni Galli av sitt kontrakt. Detta drabbar Ronnie eftersom hans chanser att få köra Gallis F2-Tecno därmed går om intet. Istället gjordes det upp att Ronnie den 22 juni skulle få göra en start på Lotteria då Tecno på hemmaplan har möjlighet att få fram en vagn till.

Resultaten är dock smått fantastiska. I sitt första lopp placerar sig Ronnie som sjua, precis utanför den sista poängplatsen.

Efter ett lopp på Silverstone den 19 juli skriver dock Ronnie kontrakt med Roy Winkelmann team om fyra hösttävlingar i Formel 2. Premiär på Enna den 24 augusti, fortsättning i Albi, Rom och Syrakusa. Då sommaren går mot sitt slut visar det sig emellertid att Ronnies Lotus inte är klar. Från början var det meningen att han skulle fått låna Jochen Rindts bil, men sedan Ronnie skrivit kontrakt bestämdes att han skulle få en egen bil. 

När italienarna fick höra att Ronnie inte fick någon Lotus till tävlingen på Enna, erbjöds han att få låna samma Tecno som han körde så fint med Monza i midsomras. Ronnie ville dock vara lojal mot sin nya chef och tackade nej. Istället fick den från Ferrari lössläppte Clay Regazzoni överta bilen, som tackade för förtroende genom att bli träningssnabbast.

I det andra loppet är Ronnie femma, mindre än en minut efter segraren som heter Graham Hill.

Loppen sker i två olika bilar - på Lotteria i en Tecno 68 och på Albi i en Lotus 59B. Detta är en debut som lovar gott inför fortsättningen. Läs mer om loppen!

F2 Monza 1969 F2 Albi 1969

Men det kommer att visa sig för Ronnie att det endast blir två F2-starter under året. Enligt det kontrakt som skrevs med Roy Winkelmann var Ronnie även anmäld till F2-loppen på Vallelunga-banan senare under hösten (den 12 oktober) och på Syracusa-banan (den 8 december), men han tvingas avstå starter efter den svåra olyckan den 5 oktober på banan i Montléry i Frankrike där han bl a får så svåra brännskador att han blir sjukskriven...

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar