F2 Albi 1969

XXVII Grand Prix d'Albi
14 september 1969, Circuit d'Albi, Frankrike (2)

Ronnie Petersons andra lopp i F2 sker på Albi-banan utanför Paris i Frankrike den 14 september 1969. Alan Rees, som erbjöd Ronnie en F2-styrning tidigare under året, hade nu pratat sig samman med Max Mosley. De är båda överens om att de vill se Ronnie åter en gång i en Formula 2-bil och eftersom Max insett sin egen begränsning så är det Max egen Lotus som ställs till Ronnies förfogande på Albi-banan. 

Ronnie får således chansen i en Lotus 59B med motor från FVA och han har nr 40 på bilen. Stallet är det välkända Roy Winkelmann Racing som även ställer upp med Graham Hill och Jochen Rindt. Det är således inget dåligt sällskap Ronnie hamnat i. 

Vid det första träningspasset fick Ronnie agera försökskanin åt de andra. Hans bil försågs med superbreda däck runtom och vinge bak, vilket gjorde att Lotusen tappade 800 rpm jämfört med Hills och Rindts vagnar nedför den längsta rakan. Att trots detta handikapp bli åtta i elitgänget, uppfattades som mycket bra av stallchefen Alan Rees, själv gammal F2-förare, och Ronnie imponerar på ett stort antal personer under träningen. 

Dagen därpå slapp Ronnie de extra attributen och då gick det genast bättre. Tyvärr regnade det hela dagen så tiderna blev sämre än vid första träningen. Men han fortsätter imponera. Han hasade lätt ifrån både Hill och Rindt, skuggade Stewart några rundor och stack även om denne. Endast två förare åkte fortare i blötan, det var hemmaåkarna Beltoise och Cevert.

Sista natten gjordes bilen i ordning än bättre, men dumt nog hade Peterson kört in sig sa att han tävlingsdags inte kände igen bilens uppförande. Ett litet gäng på fyra förare försvann visserligen ur Ronnies åsyn till att börja med och det var topp Stewart, Hill och Rindt. Dessutom den i högform varande Serxoz-Gavin. I Ronnies sällskap färdas Pescarolo Courage och Francois Cevert - det var denna trios kamp om femteplatsen som gjorde åskådarna halv galna av förtjusning. 

Det fortsätter regna och till slut kommer  Ronnie upp i baken på Stewart. I hällande regn biter sig Ronnie kvar, varv efter varv. Jackie kan inte lista ut vem det är i Lotusen - det är ju inte Hill eller Rindt. Stewart tvingas sedan bryta med trasig motor och fighterna hårdnar ytterligare. I sin iver snurrade Jochen Rindt inte mindre än tre gånger, så att Hill till sist kunde ta den svartvitrutiga flaggan för första gången i F2 på fem år. Servoz-Gavin lurade Rindt på andraplatsen, medan Courage bröt med brott på en bensinledning. Cevert snurrade och måste skjutas igång. Så det blir Ronnie och Pescarolo som ensamma får göra upp om fjärdeplatsen. Det var stenhårt hela tiden och de båda växlade friskt om att leda varandra. Till slut var det dock fransmannen som drog det längsta strået, men Ronnie var bara metrarna bakom. Sexa blev Widdows före Cevert och Westbury - som inte riktigt hängde med.

Ronnie gör således en fantastisk körning under själva huvudtävlingen och kommer in som femma, knappt 10 sekunder från en pallplats och mindre än en minut efter segrande Hill. Framförallt Alan Rees har övertygats om Ronnies storhet och potentialen att bli en framtida GP-vinnare. Det som kan verka lite underligt är att inte fler än March-stallet är intresserade av Ronnies namnteckning...

September 14 75 varv x 4216 = 316.2 km Pole Position: Jochen Rindt, 1'13.3" Snabbaste varv: Jochen Rindt, 1'12.9" = 179.566 km/h

 
Pos Kval # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv Anmärkning
1 1 6 Graham Hill, GB Roy Winkelmann Racing Lotus 59B - FVA 1:32'46.0"  
2 2 16 Johnny Servoz-Gavin, F Matra International Matra MS7 - FVA 1:32'49.6"  
3 3 2 Jochen Rindt, A Roy Winkelmann Racing Lotus 59B - FVA 1:32'49.8"  
4 4 10 Henri Pescarolo, F Matra Sports Matra MS7 - FVA 1:33'37.1"  
5 5 40 Ronnie Peterson, S Roy Winkelmann Racing Lotus 59B - FVA 1:33'37.4"  
6 6 30 Robin Widdows, GB Bob Gerard Brabham BT23C - FVA 74  
7 7 4 François Cévert, F Tecno Racing Team Tecno 68 - FVA 74  
8 8 28 Peter Westbury, GB F I R S T Brabham BT30 - FVA 68  
9 DNF 18 Piers Courage, GB Frank Williams Racing Cars Brabham BT30 - FVA 61 Bränsleledning
10 DNF 14 Jackie Stewart, GB Matra International Matra MS7 - FVA 43 Motor
11 DNF 32 Enzo Corti, I Scuderia Picchio Rossa Brabham BT23 - FVA 27 Fördelare
12 DNF 12 Jean-Pierre Beltoise, F Matra Sports Matra MS7 - FVA 15 Styrning
13 DNF 20 Patrick Dal Bo, F Construction Mechanyques Pygmée Pygmée MDB12 - FVA 7 Motor
14 DNF 38 Clay Regazzoni, CH Tecno Racing Team Tecno 68 - FVA 1 Olycka
15 DNA 8 Eric Offenstadt, F Construction Mechanyques Pygmée Pygmée MDB12 - FVA    
16 DNA 22 Nanni Galli, I Tecno Racing Team Tecno 68 - FVA    
17 DNA 24 Jo Siffert, CH Bayerische Motoren Werke BMW 269    
18 DNA 26 Hubert Hahne, D Bayerische Motoren Werke BMW 269    
19 DNA 34 Kurt Ahrens, D Ahrens Racing Team Brabham BT30 - FVA    
20 DNA 36 Alan Rollinson, GB Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA    

Föregående

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976