F2 1975

XIX B.A.R.C. "200" 1975
Jochen Rindt Memorial
European F2 Championship, Omgång 2
31 mars 1975, Thruxton Circuit, Andover, Storbritannien (50)

Ronnie Peterson kör endast ett lopp i Formel 2 säsongen -75. Trots att Ronnie fortfarande är under kontrakt med Lotus så ställer Ronnie upp med en March 752 med BMW-motor i Jochen Rindt Memorial på Thruxton utanför Andover i England den 31 mars.

Tävlingen ingår i det europeiska F2-mästerskapet, men såsom högre kvalificerat förare kan Ronnie inte räkna med att tillgodogöra sig några poäng. Det var arrangörerna som ville att Ronnie skulle ställa upp och det ordnades fram en March till honom. Ronnie berättade om händelsen i sin krönika i Teknikens Värld nr 8 -75:

"Det var meningen att jag skulle hinna testa den bilen och komma till tävlingen lika väl förberedd som till ett VM-lopp i F1, men dom planerna snöade in. Den dagen vi skulle testa snöade det, så jag satt i bilen för första gången på träningen. Det gick inget vidare - bilen var helt feljusterad och den gick inte alls att åka med. Till slut kom vi på att bakhjulen stod toe ut i stället för toe in, men då var träningen slut.

Tävlingen kördes på annandag påsk och när jag kom ut på det första varvet kände jag att det här skulle bli en knepig historia. Bilen var alldeles för mjuk. Chassiet slog i marken i vartenda gupp. Det var som att åka kälke på bottenplåtarna. Hjulen svävade fritt i luften. Flera gånger var jag på väg att snurra och det gjorde jag till slut. Då låg jag sexa. Jag föll tillbaka till sextonde plats och började sen köra upp mig igen. Men då stoppades jag av en annan bil som snurrade framför mig i en blind kurva - jag kunde inte göra något utan körde rätt in i honom.

När min bil stannat trodde jag att jag brutit benen, det kändes så. Men efter ett par minuter löstes smärtorna upp och jag kunde gå från platsen för egen maskin. Så var det med "dödskraschen" som vissa dagstidningar envisades med att kalla krocken. Bilen däremot blev kvaddad. Det var lite synd - vi hade ju hoppats på en ganska lättförtjänt seger."

Tävlingen vanns i stället av Jacques Laffite, ett icke helt obekant namn - åtminstone idag!

 
Mars 31 2 x 30 varv x 3523 m = 211.38 km Pole Position: Jacques Laffite, 1'10.1" Snabbaste varv: Henton & Laffite, 1'11.0"

 

Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv Anmärkning
1 1 31 Jacques Laffite, F Ecurie Elf Ambrozium Martini Mk 16 - BMW 1:13'07.8"  
2 2 4 Patrick Tambay, F Elf Team March March 752 - BMW 1:13'51.4"  
3 3 7 Giancarlo Martini, I Scuderia del Passatore March 752 - BMW 59  
4 4 32 Hector Rebaque, MEX Fred Opert Racing Chevron B29 - Ford BDA/Hart 59  
5 5 29 Jean-Pierre Jabouille, F Equipe Elf Switzerland Elf 2J (Jabouille 2J) - BMW 59  
6 6 39 Duilio Truffo, I Osella Squadra Corse Osella FA2 - BMW 59  
7 7 3 Michel Leclère, F Elf March Engineering March 752 - BMW 58  
8 8 19 Brian Henton, GB Brian Henton March 752 - BMW 58  
9 9 15 Jo Vonlanthen, CH Brissago Blauband Racing March 752 - BMW 58  
10 10 38 Giorgio Francia, I Osella Squadra Corse Osella FA2 - BMW 58  
11 11 23 Jörg Siegrist, CH Schweizer Auto Rennsport March 742 - BMW 57  
12 NC 19 Vittorio Brambilla, I Project Three Racing March 752 - BMW 56  
13 NC 36 Harald Ertl, D Fred Opert Racing Chevron B27 - BMW 56  
14 NC 24 Loris Kessel, CH Ambozium A7 Racing Team March 742 - BMW 55  
15 NC 22 Carlo Giorgio, I Scuderia Jolly Club March 742 - BMW 50  
16 NC 10 Ted Wentz, USA Ted Wentz Lola T360 - Ford BDA/BDG / Swindon 48 Konverterad FAtlantic
17 NC 21 Cosimo Turizio, I Scuderia Vesuvio March 742 - BMW 47  
18 NC 5 Claude Bourgoignie, B Bang & Olufsen Team Michel Vaillant March 752 - BMW 41  
19 NC 16 Markus Hotz, CH Lista Racing Team March 752 - BMW 41  
20 NC 11 Masami Kuwashima, J Masami Kuwashima Racing March 752 - BMW 38  
21 NC 6 Bernard de Dryver, B Bang & Olufsen Team Michel Vaillant March 752 - BMW 34  
22 NC 17 Willi Deutsch, D Warsteiner Racing Team March 752 - BMW 29  
23 NC 9 Hans Binder, A Team Eurorace Jörg Obermoser March 752 - BMW 20  
24 NC 1 Ronnie Peterson, S Project Three Racing March 752 - BMW 20  
25 NC 27 Ray Mallock, GB Ardmore Racing March 742 - BMW 20  
26 NC 8 Lamberto Leoni, I Scuderia del Passatore March 752 - BMW 20  
27 NC 14 Alberto Colombo, I Trivellato Racing Team March 752 - BMW 20  
28 NC 33 Peter Williams, GB Peter Williams Chevron B29 - Ford BDA 19  
29 NC 12 Gabriele Serblin, I Cucine Elba Racing Team March 752 - BMW 13  
30 NC 2 Hans Joachim Stuck Jr, D March Engineering Ltd March 752 - BMW 4  
31 DNS 30 Gérard Larrousse, F Equipe Elf Switzerland Elf 2 (Alpine A367) - BMW    
32 DNA 20 John Lepp, GB John Lepp March 742 - BMW    
33 DNA 25 Roland Binder, D Roland Binder March 742 - BMW    
34 DNA 26 Max Bonnin, F Max Bonnin March 732 - BMW    
35 DNA 28 John Nicholson, NZ John Nicholson March 742 - BMW    
33 DNA 34 Xavier Lapeyre, F Sté Racing Organisation Course Chevron B29 - Chrysler-Simca    
34 DNA 35 Christian Ethuin, F Sté Racing Organisation Course Chevron B29 - Chrysler-Simca    
35 DNA 37 Bob Marsland, GB Bob Marsland Chevron B27 - Ford BDA    
36 DNA 40 Patrick Neve, B Ippokampos Racing Motul M1 - Ford BDA    

 
Heat 1
Kval Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Laffite 36'14.0"  
2 Henton 36'18.8"  
3 Wentz 36'39.2"  
4 Leclère 36'39.4"  
5 Tambay 37'00.0"  
6 Rebaque 29  
7 Martini 29  
8 Francia 29  
9 Vonlanthen 29  
10 Truffo 29  
11 Jabouille 29  
12 Turizio 29  
13 Siegrist 28  
14 Kessel 28  
15 Giorgio 28  
16 de Dryver 28  
NC Ertl 26  
NC Brambilla 26  
NC Hotz 25  
DNF Peterson 20 Olycka
DNF Binder 20 "
DNF Mallock 20 "
DNF Leoni 20 "
DNF Colombo 20 "
DNF Williams 19 "
DNF Serblin 13 Motor
DNF Bourgoignie 12 Elsystem
DNF Kuwashima 8 Engine
DNF Stuck 4 Punktering
DNF Deutsch 0 Växelväljare
Heat 2
Kval Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Brambilla 36'47.6"  
2 Tambay 36'51.4"  
3 Laffite 36'53.8"  
4 Martini 37'29.0"  
5 Jabouille 37'29.6"  
6 Kuwashima 37'50.4"  
7 Rebaque 37'51.4"  
8 Ertl 37'57.0"  
9 Truffo 37'57.4"  
10 Deutsch 29  
11 Vonlanthen 29  
12 Bourgoignie 29  
13 Francia 29  
14 Siegrist 29  
15 Leclère 28  
16 Henton 28  
17 Kessel 27  
DNF Giorgio 22 Motor
DNF Wentz 18 Radiator
DNF Turizio 18 Motor
DNF Hotz 16 Kaross
DNF de Dryver 6 Motor




 


Föregående Nästa

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar