F2 Pau 1971

XXXI Grand Prix Automobile de Pau
Trophées de France FFSA de Formule 2, Omgång 1
25 april 1971, Pau, Frankrike (17)

Ronnie Peterson hade efter F1-loppet i Barcelona unnat sig några dagars semester på Mallorca innan det var dags för test av den nya March 711:an, men italienarna hade inte lyckats särskilt väl - faktum är att Ronnie körde banan på Thruxton snabbare med en hälften så svag F2:a ett par veckor tidigare! Så inför nästa Formel 2-lopp var Ronnie fylld av tillförsikt. 

Det är Ronnies 17:e F2-start i karriären. Även om Pau:s Grand Prix hade gamla och fina anor, så stod den 31:a upplagan av F2-loppet utanför EM-striden. Ronnie accepterade att flyga ner till tävlingen med Graham Hill i dennes privata flygplan - något som Ronnie gjorde för första och sista gången. Vädret var nämligen uruselt och Ronnie var även efteråt tveksam till om de överhuvudtaget fick starttillstånd. Graham skötte spakarna, Ronnie satt bredvid. Trots mörkret och ovädret med stark motvind är Graham fullständigt lugn. Autopiloten slås till och Graham slumrar in. Även Ronnie och en annan passagerare smittas av pilotens avslappnade tillstånd, men en lite kraftigare stormby får de två att uppmärksamma instrumentpanelen. Står allt rätt till? De noterar att bägge mätarna för FUEL står på TOM, vilket försätter orsakar en smärre chock. Efter att ha fått liv i piloten Graham Hill, öppnar denne ena ögat och petar till på en liten spak. Strax därefter står mätarna återigen på FULL och övrig last av passagerare kan slappna av...

Trots att Pau:s GP tappat lite av sin status är det fortfarande något av en "klassiker". Endast 16 förare tillåts starta tävlingen i denna sydfranska stad och det orsakar problem för arrangörerna som ställs inför femtiotalet intressenter. Första träningspasset blir en prövning i hällande regn. Endast hälften av förarna ger sig ut och i det såphala underlaget är Ronnie snabbast med 1.34,4. Också under lördagen hänger skyarna regntunga och Ronnie har en olycksalig dag. Han snurrar i Parc Beaumont och slår sönder vingen mot ett träd som hänger över banan. Under tiden i depå torkar banan upp och konkurrenterna åker fortare och fortare. Då Ronnie äntligen kommer ut på banan återstår endast minuter av träningen och den knappa tiden gör att regndäcken förblir på. På det allra sista varvet lyckas Ronnie ändock prestera dagens andra bästa tid med regnsvålor på en kruttorr bana, men vägegenskaperna är inte som de ska - Ronnie berättar:

"Under mina sista varv hade jag haft problem med vägegenskaperna hos min vagn. Bakhjulsupphängningen kändes sjuk och vagnen styrde med bakändan på rakorna. Men mina mekaniker ville inte lyssna på det örat, dom hade kollat vagnen rakt igenom på lördagskvällen, något som jag inte trodde ett dyft på. Jag hade nämligen hittat dom på en bistro kvällen innan och jag var onekligen sur på undanflykterna. På söndagsmorgonen hade jag gjort några inofficiella träningsvarv före sista tidtagningen och känt samma fenomen i bakvagnen, som jag nu lidit av på dom allra sista träningsrundorna. Växellådan hade helt enkelt spruckit i sina fästen till bakhjulsupphängningen och det var först efter förstärkning med stag och hopsvetsning, som jag överhuvudtaget kunnat köra ut till träningen."

Cevert får en kanonstart och leder efter första varvet före Ronnie, Beltoise, Schenken, Jabouille, Hill, Reutemann och Reine Wisell. Ronnie håller andraplatsen in på åttonde varvet, men faller därefter tillbaka och tvingas kor därefter in i depå med växellådan i två delar. Även Cevert tvingas bryta då han blivit av med oljetrycket, men till skillnad från hur Ronnie skulle hanterat en sådan situation så fortsätter "Frasse" att köra ytterligare ett varv och låter sedan motorn explodera i depån. Hela innandömet i den hypersnabba Tecno-Pederzani-motorn flyger ut genom blocket...

Reine plockar placeringar från sin plats i kön. Åt ledande Beltoise förefaller intet finnas att göra, men då dennes motor plötslig dör på det 66:e varvet står det klart att Reine kommer att kunna säkra sin första seger i Formel 2 - och detta med 16 sekunders marginal till tvåan Jabouille.

 

April 25
70 varv x 2760 m = 193.2 km Pole position: François Cévert, Tecno, 1'23.4" Snabbaste varv: François Cévert, Tecno, 1'18.2"

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid,
Varv
Anmärkning
1 1 18 Reine Wisell, S LIRA - Team Lotus Lotus 69C - FVA/RES 1:33'23.7"  
2 2 12 Jean-Pierre Jabouille, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - Ford BDA/Pederzani 1:33'40.4"  
3 3 22 Jean-Pierre Jaussaud, F Ecurie Shell - Arnold March 712M - FVA/Hart 1:33'54.3"  
4 4 24 François Mazet, F Jo Siffert - Chevron Racing Team Chevron B18C - FVA/Hart 1:34'25.9"  
5 5 36 Jean-Pierre Jarier, F Ecurie Shell - Arnold March 712M - FVA/RES 69  
6 6 10 Patrick Depailler, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - FVA/Pederzani 69  
7 7 28 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA/Lucas 68  
8 8 4 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA/RES 68  
9 9 6 Jean-Pierre Beltoise, F March Engineering / Ecurie Shell - Arnold March 712M - FVA/Hart 67 Fördelare
10 DNF 2 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA/RES 60 Vattenpump
11 DNF 32 "Jean Max" (Max Jean), F Frank Williams Racing Cars March 712M - FVA/Lucas 49 Motor
12 DNF 14 Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69C - FVA/Novamotor 34 Bakre upphängning
13 DNF 30 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA/Brambilla 24 Olycka
14 DNF 26 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton / Lotus Racing Lotus 69C - FVA/Hart 12 Olycka
15 DNF 20 Ronnie Peterson, S SMOG March Engineering March 712M - FVA/Hart 10 Växellåda (gods)
16 DNF 8 François Cévert, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - FVA/Pederzani
DNS Tecno TF71 - Ford BDA / Pederzani
10 Motor
17 DNS 38 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA   Reserv för start
18 DNQ 16 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69C - FVA/Novamotor    
19 DNA 34 Patrick Dal Bo, F Constructions Méchaniques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA    
20 DNA 30 Ernesto 'Tino' Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA    

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976