F2 Nürburgring 1971

    Foto av Udo Klinkel

XXXIV ADAC-Eifelrennen
European Trophy Formel 2, Omgång 3
2 maj 1971, Nürburgring Nord-Schleife, Adenau, Västtyskland (18)

Ronnie Peterson hade träningsmässigt inlett F2-säsongen strålande. Snabbast i kvalet i tre av hittills fyra tävlingar. Nu var det dags för den tredje deltävlingen i 1971 års EM och denna gång på anrika Nürburgring. Ronnies 18:e F2-start sen debuten 1969. Ronnie, som har en otrolig respekt för "Ringen" inleder fredagsträningen försiktigt, banan är mycket lång och krävande - det tar lång tid att lära sig alla bukter och finter. Bilen är fulltankad och Ronnie tänker nöta runt under en timme för att få grepp om samtliga 22 835 m. Den kuperade och rätt ojämna banan gör dock att Ronnies bil "bottnar" och han tvingas in i depå för att höja den runt om. Denna procedur får upprepas efter ytterligare ett varv, men därefter får Ronnie in en bra rytm under sin fortsatta inlärningsprocess.

När Ronnie har kört åtta varv får han beskedet att han är träningssnabbast med hela sju sekunder till närmaste man, vilket förvånar då Ronnie inte tagit i särskilt hårt. Inför nästa träningspass justeras bilen för att Ronnie skall kunna köra riktigt fort, men på ett och samma ställe snurrar Ronnie - varv efter varv i samma långsamma kurva. Trots detta är tiderna fortfarande bäst, men då Ronnie spinner av även i en annan kurva tvingas Ronnie i depå för att närmare undersöka vad som orsakar avkörningarna med känslan att bakhjulen låst sig. Ronnie berättar:

"Vi plockade ner växellådan och hittade ett löst lager, som fastnat mellan kuggarna. Det var absolut den malören som gjorde att Bell och Cevert, men mig stående i depån, kunde slå mina tider och ta dom två främsta platserna."

Under lördagens avslutande träning blir faktiskt Derek Bell den förste någonsin som lyckas köra varvet på Nürburgring under 8 minuter - tiden blir 7.59,7 och Ronnie är knappa sekunden efter. Denna tid är dock inofficiell och det blir en annan man som kommer att gå till historieböckerna med denna titel...

Det blir Bell som i sin March tar starten, följd av Cevert och Ronnie. Under de fyra första varven underskrider Ronnie Jackie Stewarts officiella varvrekord från 1969 två gånger, bästa tiden är fantastiska 7.57, 1 med snittfarten 172,3 km/h. Sen händer det. På det femte varvet på väg ner mot Adenaubron, tappar Derek Bells March oljetrycket och han tvingas omedelbart slå av motorn. Cevert hinner uppfatta Bells varnande arm i luften, kastar sin Tecno ut i gruset till höger och klarar sig precis förbi ett moln av damm. Ronnie blir helt förblindad och ser inte skyddsräcket i högerkurvan som följer - bakhjulspunktering och återigen en förstörd tävlingsdag!

 
Maj 5 10 varv x 22 962 m = 229.620 km Pole Position: Derek Bell, 7'59.7" Snabbaste varv: Ronnie Peterson, 7'57.1" =172.308 km/h

Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid,
Varv
Anmärkning
1 1 37 François Cévert, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - Ford BDA /Pederzani 1:20'19.2"  
2 2 18 Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69 - FVA 1:20'37.0"  
3 3 3 Carlos Reutemann, RA Automobil Club Argentina / YPF Brabham BT30 - FVA 1:20'42.1"  
4 4 15 Peter Westbury, GB F. I. R. S. T. Brabham BT36 - FVA 1:20'48.2"  
5 5 1 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:20'48.4"  
6 6 32 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 1:21'08.8"  
7 7 19 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl (Fittipaldi) Lotus 69 - FVA 1:21'43.7"  
8 8 36 Dr Helmut Marko, A Ecurie Bonnier SA Lola T240 - FVA 1:21'54.7"  
9 9 34
22
Gerry Birrell, GB Ecurie Ecosse
DNS J. & J. Stanton / Lotus Racing
March 712M - FVA
DNS Lotus 69 - FVA
1:22'23.8"  
10 10 17 Jo Siffert, CH Jo Siffert - Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA 1:23'09.5"  
11 11 5 Bernd Terbeck, D Bernd Terbeck Brabham BT36 - FVA 1:23'10.2"  
12 12 14 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA 1:23'25.1"  
13 13 9 Jürg M. Dubler, CH Team Obrist Brabham BT30 - FVA 1:23'50.8"  
14 14 43 John Cannon, CDN John Cannon March 712M - FVA 1:23'58.3"  
15 15 25 Hannelore Werner, D Eifelland Wohnwagenbau March 712M - FVA 1:24'07.7"  
16 16 16 John Wingfield, GB John Wingfield Brabham BT30 - FVA 1:24'58.2"  
17 17 11 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Racing Organisation Brabham BT30 - FVA 1:24'58.3  
18 18 31 Mike Beuttler, GB Clarke - Mordaunt - Guthrie - Durlacher March 712M - FVA 1:26'01.6"  
19 19 35 Xavier Perrot, CH Squadra Tartaruga March 712M - FVA 1:26'25.2"  
20 20 23 Johnny Baldes, GB Johnny Blades Lotus 59B - FVA 1:27'45.0"  
21 21 38 Patrick Depailler, F Equipe Tecno ELF Tecno TF71 - FVA 9 Oljetryck
22 22 42 Helmut Gall, D Helmut Gall Autofunk Racing Team Tecno TF71 - FVA 9  
23 DNF 10 Brian Cullen, GB Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA 8 Oljetryck
24 DNF 6 Ernesto 'Tino' Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 5 Vevaxel
25 DNF 44 Jean-Pierre Jaussaud, F Ecurie Shell - Arnold March 712M - FVA 5 Bromsar
26 DNF 33 Ronnie Peterson, S SMOG - March Engineering March 712M - FVA 4 Olycka
27 DNF 30 Derek Bell, GB Frank Williams Motul March March 712M - FVA 4 Motor
28 DNF 2 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 4 Motor
29 DNF 26 Dieter Quester, A Eifelland Wohnwagenbau March 712M - BMW 3 Växellåda
30 DNF 21 Reine Wisell, S LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 3 Oljeläckage
31 DNF 28 Hans Joachim Stuck Jr, D Eifelland Wohnwagenbau Brabham BT30 - FVA 3 Växellåda
32 DNF 7 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA 3 Olycka
33 DNF 29 Henri Pescarolo, F Frank Williams Motul March March 712M - FVA 3 Bromsar
34 DNF 24 Rolf Stommelen, D Eifelland Wohnwagenbau Brabham BT36 - FVA 2 Motor
35 DNF 4 Carlos Ruesch, RA Automovilclub Argentina / YPF Brabham BT36 - FVA 2 Kolvringar
36 DNF 12 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA 1 Växellåda
37 DNF 20 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 0 Mekanik
               
27 DNS 27 Wilhelm 'Willi' Deutsch, D Eifelland Wohnwagenbau March 702 - FVA   Trasigt chassi
               
28 DNA 8 Gianluigi Picchi, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA    
29 DNA 39 Claudio Francisci, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA    
30 DNA 40 Giovanni Salvati, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA    
31 DNA 40 Arturo Merzario, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA    
32 DNA 34 Tom Walkinshaw, GB Ecurie Ecosse March 712M - FVA    

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976