F2 Rouen 1971

19th Grand Prix de Rouen
European F2 Championship, Omgång 6
27 juni 1971, Circuit Rouen-les-Essarts, Rouen, Frankrike (21)

Ronnie Peterson kommer till F2-tävlingen i Rouen med gott hopp om att kunna fortsätta plocka viktiga poäng i striden om EM-titeln. Ronnie gör sin 21:a F2-start i karriären. Den 6,5 km långa banan är egentligen helt vanlig landsväg som varje år "lånas" inför evenemanget. Franska regeringen har inför årets tävling krävt en hel del säkerhetsmässiga förbättringar - detta med utgångspunkt i den tragiska olyckan året innan som krävde de båda F3-förarna Jean-Luc Salomon och Denis Rayans liv. Av denna anledning har två chikaner placerats ut, men Ronnie - som bli träningssnabbast med 2.09,7 - har endast bromsats upp knappt 2 sekunder i jämförelse med Tim Schenkens varvrekord från 1970.

Tävlingen kom att köras i två heat som kvalificering till final och i det första startade förarna med träningstiderna 1,3, 5, o s v. Ronnie tar ledningen före Beuttler, Lauda, Wisell och Schenken. Lauda lyckas passera Beuttler på det fjärde varvet och smiter även förbi Ronnie på det tionde, då den gula Marchen drabbas av misständning. Varvet senare är dock ordningen återställd, men Ronnie kan inte åka ifrån Niki. Precis innan målgång överraskar österrikaren med en slipstreammanöver som är nära att ge honom segern, men Ronnie vinner heatet med en tiondels marginal.

"Det gick vägen med ett nödrop! Misständningen höll på att kosta mig segern, och jag minns att jag satt och grämde mig under hela heatet över att det inte såg ut att hålla den här gången heller! Men det gick och glädjen var dubbel, eftersom mina föräldrar fanns på plats för att för första gången se mig åka F2. Nu fixade mina mekaniker snabbt motorn inför finalen, där jag stod i första ledet tillsammans med ärkerivalen Cevert, som vunnit andra heatet komfortabelt före Reutemann och Quester. Det blev också jag, Cevert och Reutemann som kom snabbast iväg, och jag ledde i fyra varv innan Cevert tog mig. Varvet därpå var jag tillbaka i täten."

Efter sju varv passerar Cevert start- och målrakan med en knäckt bakvinge på Tecnon. Trots detta ger han inte upp och två varv senare är han åter uppe i ledningen. Men till skillnad från hur de flesta tävlingar brukar utveckla sig för Ronnie, så är det denna gång "vackra Frasse" som brakar rätt fram i en kurva med låst kronhjul och pinion. Ut i terrängen med en demolerad bil som resultat, tack och lov utan en skråma på Cevert.

Därmed kan Ronnie närmast defilera i mål. Med en ledning på över20 sekunder finns ingen större anledning att förivra sig och Ronnie slår av på takten. I mål har avståndet till tvåan Dieter Quester krympt till endast sex sekunder, men turen har vänt och Ronnie går i mål som segrare - den första "riktiga" EM-segern i Formel 2. Och med detta leder Ronnie serien...

Niki Lauda för skjuts av Ronnie!

 

Juni 27 2 x 16 varv x 6541 m + final 25 varv
= 104.656 km + 163.525 km
Pole Position: Ronnie Peterson, 2'09.7" Snabbaste varv: François Cévert, 2'11.0"

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv, Anmärkning
1 1 4 Ronnie Peterson, S Smog March Engineering March 712M - FVA 55'36.3"
2 2 14 Dieter Quester, A Eifelland Caravaning March 712M - BMW 55'42.6"
3 3 1 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 55'43.6"
4 4 12 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 56'01.1"
5 5 28 François Migault, F LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 56'41.8"
6 6 8 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina Brabham BT30 - FVA 57'46.8"
7 7 36 François Mazet, F Siffert Racing Team Chevron B18 - FVA 23
8 8 5 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 22, Motor
9 9 24 Carlos Pace, BR Frank Williams Motul March March 712M - FVA 22, Slut på soppa
10 DNF 3 Jean-Pierre Beltoise, F Constructions Mechanyques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA 19, Motor
11 DNF 17 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton Lotus 69 - FVA 18, Överhettning
12 DNF 7 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Racing Organisation Brabham BT30 - FVA 17, Överhettning
13 DNF 38 Ernesto Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA 15, Motor
14 DNF 18 Reine Wisell, S LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 14, Olycka
15 DNF 16 François Cévert, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA 13, Olycka
16 DNF 19 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 10, Motor
17 DNF 10 Jean-Pierre Jaussaud, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 7, Motor
18 DNF 6 Peter Westbury, GB F I R S T Brabham BT36 - FVA 5, Oljeledning
19 DNS 45 Mike Beuttler, GB Clarke - Mordaunt - Guthrie - Durlacher March 712M - FVA  
20 DNS 23 "Jean Max" (Max Jean), F Frank Williams Motul March March 712M - FVA  
21 DNS 31 Jean-Pierre Jarier, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA  
22 DNQ 33 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA  
23 DNQ 11 John Cannon, CDN John Cannon March 712M - FVA  
24 DNQ 35 Lionel Noghes, MC Ecurie Monaco Brabham BT30 - FVA  
25 DNQ 39 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA  
26 DNQ 29 Silvio Moser, CH Silvio Moser Racing Team SA Brabham BT30 - FVA/ Novamotor  
27 DNS 20 Bob Wollek, F Rondel Racing Brabham BT36 - FVA Olycka under träning
28 DNS 21 Jean-Pierre Jabouille, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA Motor under träning
29 DNS 25 Christian Ethuin, F Frank Williams Motul March March 712M -FVA Olycka under träning
30 DNS 41 Claudio Fancisci, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA Motor under träning
31 DNQ 22 Patrick Depailler, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA  
32 DNQ 30 Jürg M. Dubler, CH Scuderia Jolly Club Switzerland Brabham BT30 - FVA  
33 DNQ 32 Hervé Bayard, F Midland Racing Team Chevron B18 - FVA  
34 DNQ 34 Carlos Ruesch, RA Automovil Club Argentina Brabham BT30 - FVA  
35 DNQ 37 Adam Potocki, F GTE Racing Cars Lotus 69 - FVA  
36 DNQ 40 Arturo Merzario, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA  
37 DNQ 46 Hannelore Werner, D Eifelland Caravaning March 712M - FVA  
38 DNA 2 Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl Lotus 69 - FVA  
39 DNA 15 Dr. Helmut Marko, A Ecurie Bonnier SA Lola T240 - FVA  
40 DNA 26 Jean Blanc, CH Jean Blanc Tecno TF71 - FVA  
41 DNA 27 Patrick Dal Bo, F Constructions Mechanyques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA  
42 DNA 44 Bernd Terbeck, D Bernd Terbeck Brabham BT36 - FVA  
43 DNA 7 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA  
44 DNA 39 Nanni Galli, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA  

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, varv, anmärkning
1 Peterson 35'45.5"
2 Lauda 35'45.6"
3 Beltoise 36'07.5"
4 Schenken 36'07.8"
5 Wisell 36'10.0"
6 Westbury 37'06.8"
7 W. Fittipaldi 37'45.9"
8 Richardson 37'47.2"
9 Watson 15
10 Pace 15
11 E. Brambilla 14
DNF Max 11, Olycka
DNF Beuttler 10, Motor
DNF Cannon 2, Motor
Heat 2
Cla. Förare Tid, varv, anmärkning
1 Cévert 35'25.2"
2 Reutemann 35'30.5"
3 Quester 35'35.9"
4 Birrell 35'36.6"
5 Hill 35'42.8"
6 Jaussaud 35'54.1"
7 Migault 35'57.8"
8 Noghes 37'07.9"
9 Ikuzawa 15, Motor
DNF V. Brambilla 13, Motor
DNF Moser 13, ?
DNF Mazet 13
DQ Jarier 10, Arbete på bilen utanför depån

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976