F2 Crystal Palace 1971

19th London Trophy
Hilton Transport Trophy
European F2 Championship, Omgång 5
31 maj 1971, Crystal Palace Circuit, London, Storbritannien (20)

Ronnie Peterson kom till den 5:e omgången av Formel 2-mästerskapet i Europa efter en succéartad insats i Monacos Grand Prix helgen innan. Tävlingen skulle köras på den korta (endast 2.230 m lång) och relativt snabba banan i Crystal Palace i London. Det var något av att vinna eller försvinna för Ronnie. Scenariot att ledande Cevert ryckte ifrån till 31 poäng, med Ronnie kvar på de 9 poäng han erövrade på Thruxton, var ingen omöjlig tanke. Dessutom stod det klart att Ronnie efter säsongen skulle komma att klassas upp som A-förare efter de poäng han tog inom Formel 1, vilket sålunda skulle medföra att han nästa år inte skulle kunna tävla om titeln i Formel 2. Nu eller aldrig med andra ord...

Den korta banan tillåter bara 16 startande ekipage, men för Ronnies del fanns ingen större anledning till oro då han tillhörde de 19 förare som var garanterade att få starta. En av dom som lyckades knipa en placering i startfältet var Reine Wisell och därtill en plats i andra led.

Det är Ronnies 20:e start i Formel 2. Ronnie kom att lottas i heat 2 och han var också den enda som lyckades underskrida det officiella varvrekordet under träningen, med 49,4 var Ronnie ett par tiondelar bättre Jochen Rindts och Jackie Stewarts delade rekord från 1970.

Bilderna ovan är tagna av Kevin Hasle och visar Ronnie i ledning. Kevin fick senare Ronnies autograf!

I första heatet kom Reine att göra en minnesvärd insats, men efter att presterat heatets snabbaste kvaltid tvingas han bryta med trasig bränslepump. Ronnie får själv berätta vad som hände i det andra heatet:

"Det är en underbar regel engelsmännen har i tävlingar med heat och följande final. I finalen garanteras inte bara plats för förare som tvingats bryta, men som demonstrerat sin och sin bils kapacitet med snabba varvtider. Det blev både min och Reines räddning den här gången. Jag lyckades nämligen bara hänga med i tre varv, innan jag fick överlämna ledningen till Pescarolo och gå in i depå med brott på en bränsleledning. Jag kom inte in i loppet igen förrän efter 7 varv, och nu försökte jag verkligen åka fort för att rädda en finalplats med en snabb varvtid. Efter positiva signaler från min depå - tavlan visade 49,8 - drog jag mig ur heatet efter 29 varv. Jag hade ingen chans till placering och ville inte riskera materialet inför möjligheten att ta skadan igen i finalen."

Ronnie fick en plats i sista startledet och skulle åter komma att bjuda publiken på en av sina berömda uppåkningar. Redan innan klockan hunnit gå in på sin andra minut kom Ronnie forcerande in på start- och målrakan. Och detta som fjärde man! På mindre än 2000 m hade Ronnie lyckats passera en rad av de mer namnkunniga toppförarna som Bell, Quester, Westbury, Beuttler, Pescarolo och Reutemann. På det fjärde varvet kan Emerson Fittipaldi överta ledningen från Schenken, samtidigt som Ronnie lyckas passera Jarier. Därefter vidtar en femton varv lång klappjakt. På det tjugonde varvet kan Ronnie äntligen smita förbi Schenkens Brabham, men samtidigt står det klart att den gula Marchen börjat få problem med överstyrning. Detta är antagligen resultatet av bytet till en ny typ av stötdämpare och Ronnies körning blir allt bredare.

Ronnie kan inte köra ifrån Schenken och denne är också uppe jämsides vid ett par tillfällen, utan att kunna återta andraplatsen. Till slut blir de tidsmässigt kostsamma uppställen i kurvorna alltför svåra och Schenken kan på det sista varvet krångla sig förbi Ronnie. 

Då Emerson Fittipaldi inte får räkna någonting annat än äran, tar Ronnie mycket värdefulla 6 poäng - och detta samtidigt som Cevert blir poänglös. Kampen om EM-titeln hårdnar...

 
Maj 31 2 x 45 varv x 2237 m + Final 50 varv
= 97.764 km + 111.846 km
Pole Position: Ronnie Peterson, 49.4" Snabbaste varv: Jaussaud, Schenken, Peterson, E. Fittipaldi, 49.6" = 107.88 km/h

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid,
Varv
Anmärkning
1 1 59 Emerson Fittipaldi, BR Team Bardahl Lotus 69 - FVA 42'03.0"  
2 2 3 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 42'07.4"  
3 3 31 Ronnie Peterson, S Smog - March Engineering March 712M - FVA 42'08.2"  
4 4 39 Jean-Pierre Jaussaud, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 42'08.8"  
5 5 7 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina Brabham BT30 - FVA
DNS Brabham BT36 - FVA
49  
6 6 61 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton Lotus 69 - FVA 49  
7 7 20 Silvio Moser, CH Silvio Moser Racing Team SA Brabham BT30 - FVA / Novamotor 49  
8 8 38 Derek Bell, GB Frank Williams Motul March March 712M - FVA 46  
9 DNF 45 Carlos Pace, BR Frank Williams Motul March Lotus 69 - FVA
DNS March 712M - FVA
38 Bränslepump
10 DNF 40 Jean-Pierre Jarier, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 35 Bränslepump
11 DNF 43 Dieter Quester, A Eifelland Wohnwagenbau March 712M - BMW 35 Olycka
12 DNF 32 Mike Beuttler, GB Clarke - Mordaunt -Guthrie - Durlacher March 712M - FVA 23 Växelväljare
13 DNF 37 Henri Pescarolo, F Frank Williams Motul March March 712M - FVA 16 Oljeledning
14 DNF 8 Peter Westbury, GB F I R S T Brabham BT36 - FVA 13 Misständning
15 DNF 56 Reine Wisell, S LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 10 Fördelare
16 DNF 47 Patrick Depailler, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA 9 Motor
17 DNQ 24 Alistair Walker, GB Alistair Walker Racing Brabham BT30 - FVA    
18 DNQ 34 Tom Walkinshaw, GB Ecurie Ecosse March 712M - FVA    
19 DNQ 58 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl March 712M - FVA
DNS Lotus 69 - FVA
   
20 DNQ 6 Carlos Ruesch, RA Automovil Club Argentina Brabham BT30 - FVA
DNS Brabham BT36 - FVA
   
21 DNQ 26 John Wingfield, GB John Wingfield Brabham BT30 - FVA    
22 DNQ 28 John Cannon, CDN John Cannon March 712M - FVA    
23 DNQ 2 Graham Hill, GB Rondel Racing Brabham BT36 - FVA    
24 DNQ 68 Jo Siffert, CH Siffert Racing Team Chevron B18 - FVA    
25 DNQ 62 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA    
26 DNQ 25 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA    
27 DNQ 33 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA    
28 DNQ 23 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Racing Organisation Brabham BT30 - FVA    
29 DNQ 57 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA    
30 DNQ 17 Brian Hart, GB Bob Gerard Brabham BT30 - FVA    
31 DNQ 19 Jürg M. Dubler, CH Team Obrist Brabham BT30 - FVA    
32 DNQ 46 François Cévert, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA    
33 DNQ 9 Bernd Terbeck, D Bernd Terbeck Brabham BT36 - FVA    
24 DNQ 15 Giovanni Salvati, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA
DNS Brabham BT30 - FVA
   
25 DNQ 16 Gianluigi Picchi, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA    
26 DNQ 35 Freddy Link, CH Jolly Club Switzerland March 712M - FVA    
27 DNQ 48 Jean-Pierre Jabouille, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA    
28 DNQ 60 Adam Potocki, F GTE Racing Cars Lotus 69 - FVA    
29 DNQ 63 Johnny Blades, GB Johnny Blades Lotus 59B - FVA    
30 DNQ 69 Chris Craft, GB Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA    
31 DNQ 70 Nick May, GB Nick May Chevron B17B - FVA    
32 DNQ 71 Hervé Bayard, F Hervé Bayard Chevron B18 - FVA    
33 DNQ 75 Georges Schäfer, ACA Racing Club McLaren M4A - FVA    
34 DNS 10 Rolf Stommelen, D Eifelland Caravaning Brabham BT36 - FVA   Olycka
35 DNS 36 Hannelore Werner, D Eifelland Caravaning March 712M - FVA    
36 DNS 42
12
Ernesto Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA
DNS Brabham BT30-FVA
   
37 DNA 4 Bob Wollek, F Rondel Racing Brabham BT36 - FVA    
38 DNA 5 - Rondel Racing Brabham BT36 - FVA    
39 DNA 11 Hans-J. Stuck Jr, D Eifelland Caravaning Brabham BT30 - FVA    
40 DNA 14
41
Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro Brabham BT30 - FVA
DNS March 712M - FVA
   
41 DNA 18 Lionel Noghes, MC Ecurie Monaco Brabham BT30 - FVA    
42 DNA 22 Tommy Reid, IRL Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA    
43 DNA 27 Ronnie McKay Irish Racing Cars Brabham BT30 - FVA    
44 DNA 29 Xavier Perrot, CH Squadra Tartaruga March 712M - FVA    
45 DNA 30 James Hunt, GB March Engineering March 712M - FVA    
46 DNA 44 - Eifelland Caravaning March 712M - BMW    
47 DNA 49 Arturo Merzario, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA    
48 DNA 50 Nanni Galli, I Racing Team IRIS Tecno TF70 - FVA    
49 DNA 51 Jean Blanc, CH Jean Blanc Tecno TF71 - FVA    
50 DNA 52 Roland Binder, Roland Binder Tecno TF68 - FVA    
51 DNA 53 Helmut Gall, D Helmut Gall Autofunk Racing Team Tecno TF71 - FVA    
52 DNA 54 - Helmut Gall Autofunk Racing Team Tecno TF68 - FVA    
53 DNA 55 Spartaco Dini, I Racing Team IRIS de Tomaso 103 - FVA    
54 DNA 64 Alan Rollinson, GB Irish Racing Cars Lotus 69 - FVA    
55 DNA 65 John Pollock, IRL Gerry Kinnane Lotus 69 - FVA    
56 DNA 66 Jean-Pierre Beltoise, F Constructions Mechanyques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA    
57 DNA 67 Patrick Dal Bo, F Constructions Mechanyques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA    
58 DNA 72 Bruno Frey, CH Midland Racing Team Chevron B18 - FVA    
59 DNA 73 Brian Nelson, IRL Crosslé Racing Team Crosslé 18F - FVA    
60 DNA 74 Dr. Helmut Marko, A Ecurie Bonnier SA Lola T240 - FVA    
Heat 1
Cla. Förare Tid, varv, anmärkning
1 Moser 38'25.4"
2 Jarier 38'34.8"
3 Westbury 38'40.2"
4 Depailler 38'41.02
5 Bell 38'48.4"
6 Beuttler 39'00.2"
7 Walker 39'06.8"
8 Walkinshaw 39'07.2"
9 W. Fittipaldi 39'16.4"
10 Ruesch 44
11 Wingfield 43
DNF Cannon 35, Bränslepump, spinn
DNF Wisell 32, Bränslepump
DNF Hill 31, Bränslematning
DNF Siffert 23, Förarmisstag
DNF Ikuzawa 9, Olycka
Heat 2
Cla. Förare Tid, varv, anmärkning
1 E. Fittipaldi 38'02.6"
2 Jaussaud 38'04.2"
3 Schenken 38'19.0"
4 Quester 38'41.2"
5 Reutemann 38'44.4"
6 Birrell 38'50.8"
7 Watson 44
8 Lauda 44
9 Richardson 44
10 Pace 44
11 Scott 44
12 Hart 43
DNF Pescarolo 31, Avgasrör
DNF Dubler 29, Spole
DNF Peterson 23, Bränsleledning
DNF Cévert 22, Bränsleläckage

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976