F2 Mantorp 1971

2nd Mantorp Park Grand Prix
European F2 Championship, Omgång 7
8 augusti 1971, Mantorp Park, Linköping, Sverige (22)

Ronnie Peterson återvänder till hemmaplan i Sverige nästan som en firad rockstjärna. Efter andraplatsen i Monaco har TV-tittarna kunnat följa hans framfart i tre direktsända GP-tävlingar och han är ett namn på var mans läppar. Att han ligger trea i VM-tabellen (Formel 1) och leder EM-serien (Formel 2) gör naturligtvis inte saken sämre - han är storfavorit inför loppet på Mantorp Park!

Efter Tysklands GP åker därför Ronnie direkt till Linköping för att under hela veckan förbereda sig extra noga. En hel del olika inställningar testas och varvtiderna är snart nere på Regazzonis rekord från 1970. Ronnie berättar:

"Efter mycket om och men lyckas jag komma ner på 1.38 blankt mot Ceverts 1.39,4, en tidsdifferens som François hade svårt att acceptera. Tecnogubbarnas egna klockor hade flera gånger stannat på tider under 1.39, men deras livliga protester avslogs av tävlingsledningen."

Tyvärr är vädret inte det bästa. Den riktigt stora folkfesten kommer av sig, men ändå är det hela 29.500 åskådare som löser entré i hällande regn och blåst. Såväl Ronnie som Reine har revansch att kräva efter den misslyckade insatsen året innan. Tävlingsdagen inleds med ösregn, men strax före första start har banan torkat upp i den hårda vinden. Tävlingsledningen har beslutat sig för en mycket utsträckt startgrid, något som orsakar oreda och viss irritation bland en del förare. Loppet är Ronnies 22:a i Formel 2.

Det blir Cevert som före Ronnie drar upp takten i det första heatet. När François på det femte varvet börjar dra ifrån, förstår vi att allt inte står rätt till med Ronnie och hans bil. Efter alla ändringar fram och åter, har Marchen blivit svårhanterlig och i mål är Cevert i sin Tecno hela 23 sekunder före Ronnie. Nu måste någon exceptionellt ske för att Ronnie skall kunna rädda dagen och i pausen mellan heaten jobbar mekanikerna febrilt för att komma till de rätta justeringarna. Och nu tycks bilen bättre passa Ronnies körstil. Andra heatet ser en Ronnie som flyger iväg och Cevert kan inte hålla tempot uppe. Han har dock ett ansenligt antal sekunder tillgodo på Ronnie från det första heatet och försöker med hjälp av depåpersonalen hålla läget under kontroll. På det elfte varvet tvingas han dock i depå med en sprucken ventil - och så var den dagen förstörd för Ronnies ärkerival om EM-titeln.

Nu vinner Ronnie återigen en bekväm seger med dryga 20 sekunder före tvåan Carlos Reutemann. Under heatet har Ronnie klippt en hare i 170 km/h, men det enda som händer är att han får ett kast på bilen. Andra svenskar som imponerar denna dag är Reine Wisell, som efter mycket strul med advokater, utmätning, lönekrav, stallbyte och svartflagg, lyckas ta en femteplats i det andra heatet i en helt ny bilbekantskap. Även Sten Gunnarsson visar stor talang och är på träningen snabbare än en rad etablerade namn - och då skall man veta att träningsförhållandena var de sämsta tänkbara. 

Hade Ronnie vunnit om Cevert inte tvingats bryta?

"Det tror jag. Jag gick in för att åka ifrån honom från början i andra heatet. Motorn gick inte som den skulle i första så jag var tvungen att sätta allt på ett kort när det var dags för nästa lopp."

Ronnie i suverän ledning...

Nio nya poäng till Ronnie och en tabell med följande utseende:

 
Placering Namn Poäng
1. Ronnie Peterson 33
2. Carlos Reutemann 27
3. François Cevert 22
4. Tim Schenken 21
5. Dieter Quester 15
6. Wilson Fittipaldi 13

 
August 8 2 x 36 varv x 3818 m 274.868 km Pole Position: Ronnie Peterson, 1'38.0" Snabbaste varv: Ronnie Peterson, 1'27.1"

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor Tid, Varv, Anmärkning
1 1 1 Ronnie Peterson, S Smog - March Engineering March 712M - FVA 1:46'08.2"
2 2 4 Tim Schenken, AUS Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:46'43.7"
3 3 2 Carlos Reutemann, RA Automovil Club Argentina Brabham BT36 - FVA 1:46'50.1"
4 4 6 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl March 712M - FVA 1:47'25.2"
5 5 24 John Watson, GB John Watson Brabham BT30 - FVA 1:47'50.6"
6 6 17 Gerry Birrell, GB J. & J. Stanton Lotus 69 - FVA 1:47'57.7"
7 7 29 Tetsu Ikuzawa, J Tetsu Ikuzawa Lotus 69 - FVA 1:48'18.0"
8 8 27 Bob Wollek, F Rondel Racing Brabham BT36 - FVA 1:48'39.3"
9 9 23 Derek Bell, GB Frank Williams Motul March March 712M - FVA 71
10 10 5 Dieter Quester, A Eifelland Caravaning March 712M - BMW 70
11 11 15 John Cannon, CDN John Cannon March 712M - FVA 70
12 12 21 Hannelore Werner, D Eifelland Caravaning March 712M - FVA 69
13 NC 7 Niki Lauda, A Bosch Racing Team March 712M - FVA 60
14 NC 10 Sten Gunnarsson, S Smog - March Engineering March 712M - FVA 58
15 NC 12 Jean-Pierre Jaussaud, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 58
16 NC 32 Carlos Ruesch, RA Automovil Club Argentina Brabham BT36 - FVA 55
17 NC 31 Patrick Dal Bo, F Constructions Mechanyques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA 52
18 NC 37 Chris Craft, GB Chevron Racing Team Chevron B18 - FVA 52
19 NC 14 Jean-Pierre Jarier, F Shell-Arnold Team March 712M - FVA 48
20 NC 3 François Cévert, F Equipe Elf Tecno Tecno TF71 - Ford BDA 45
21 NC 8 Reine Wisell, S Rondel Racing
DNS LIRA - Team Lotus
Brabham BT36 - FVA
DNS Lotus 69 - FVA
44
22 NC 33 Ernesto 'Tino' Brambilla, I Equipe Elf Tecno
DNS Scuderia Ala d'Oro
Tecno TF71 - Ford BDA
DNS March 712M - FVA
34
23 NC 30 Dr. Helmut Marko, A Constructions Mechanyques Pygmée Pygmée MDB 16 - FVA 26
24 NC 28 Jürg M. Dubler, CH Scuderia Jolly Club Switzerland Brabham BT30 - FVA 9
25 NC 18 Rolf Stommelen, D Eifelland Caravaning Brabham BT36 - FVA 9
26 NC 38 Carlos Pace, BR Frank Williams Motul March March 712M - FVA 3
27 NC 20 Freddy Link, CH Scuderia Jolly Club Switzerland March 712M - FVA 0
28 NC 9 Richard Scott, GB LIRA - Team Lotus Lotus 69 - FVA 0
29 DNQ 22 Ernst Maring, D Kelper Recaro Racing Team Maco 271 - FVA  
30 DNQ 26 Bernd Terbeck, D Bernd Terbeck Brabham BT36 - FVA  
31 DNQ 35 Mike Beuttler, GB Clarke - Mordaunt - Guthrie - Durlacher March 712M - FVA  
32 DNA 11 Jo Bonnier, S Ecurie Bonnier SA Lola T240 - FVA  
33 DNA 16 Peter Westbury, GB F I R S T Brabham BT36 - FVA  
34 DNA 19 Silvio Moser, CH Marlboro Racing Brabham BT36 - FVA  
35 DNA 25 Jeremy Richardson, GB Paul Watson Race Organisation Brabham BT30 - FVA  
36 DNA 34 Vittorio Brambilla, I Scuderia Ala d'Oro March 712M - FVA  
37 DNA 36 Jo Siffert, CH Siffert Racing Team Chevron B18 - FVA  

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Cévert 53'07.9"  
2 Peterson 53'30.3"  
3 Jarier 53'41.8"  
4 Schenken 53'44.1"  
5 W. Fittipaldi 53'44.5"  
6 Quester 53'47.2"  
7 Lauda 53'47.4"  
8 Reutemann 53'50.9"  
9 Watson 54'05.3"  
10 Birrell 54'10.6"  
11 Wollek 54'31.2"  
12 Ikuzawa 54'34.2"  
13 Gunnarsson 54'34.5"  
14 Ruesch 35  
15 Cannon 35  
16 Werner 35  
17 Bell 35  
DNF Dal Bo 26 Växellåda
DNF Marko 26 Bränsletryck
DNF Jaussaud 22 Hjullager
DNF Craft 17 ?
DNF E. Brambilla 14 Olycka
DNF Dubler 9 Bränslepump
DNF Stommelen 9 Avgassystem
DQ Wisell 8 Ej kvalificerad att starta
DNF Pace 3 Motor
DNF Link 0 Olycka
DNF Scott 0 Olycka
Heat 2
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Peterson 52'37.7"  
2 Reutemann 52'59.6"  
3 Schenken 52'59.6"  
4 Jaussaud 53'06.6"  
5 Wisell 53'06.8"  
6 W. Fittipaldi 53.40.7"  
7 Watson 53'45.3"  
8 Ikuzawa 53'46.8"  
9 Birrell 53'47.1"  
10 Wollek 54'08.1"  
11 Bell 54'08.7"  
12 Craft 35  
13 Cannon 35  
14 Werner 34  
15 Quester 34  
DNF Dal Bo 26 Soppatorsk
DNF Lauda 24 Koppling
DNF Gunnarsson 22 Motor
DNF E. Brambilla 20 Olycka
DNF Ruesch 20 Radiator
DNF Jarier 12 Bränsleledning
DNF Cévert 9 Ventil




Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976