Tyskland GP 1977

Grosser Preis von Deutschland 31 Juli 1977, Hockenheim

Ronnie Peterson kommer i sin 103:e F1 start att få göra en ny banbekantskap under Tysklands GP. Efter Laudas olycka på Nürburgring 1976 har banan dömts ut för Formel 1 och istället har Hockenheim återuppväckts som officiell tävlingsarena - tidigare främst känd som den bana där Jim Clark omkom 1968. 

Ronnie har kanske börjat vänja sig med placeringar längre ner i startfältet, men en fjortonde bästa tid efter tidskvalet är alltid en besvikelse. Jody Scheckter är tillbaka och tar en "pole" med sin Wolf, John Watson delar det första startledet i en Brabham. Mästerskapsledaren Niki Lauda (Ferrari) är trea och James Hunt (McLaren) fyra. Det är mer än upplagt för en rafflande strid...

Scheckter tar starten före Watson och Lauda. Hunt fyra - Stuck femma. En krasch längre bak i "gridden" tvingar Regazzoni (Ensign) och Jones (Shadow) att omgående lämna in. Watson får problem med motorn och bryter på det sjunde varvet. Lauda har till slut jagat ikapp ledande Scheckter och lyckas passera på det trettonde varvet. Även Hunts motor ger upp och VM-femman bryter på det 33 varvet. Detta placerar Stuck på en tredjeplats, strax följd av Reutemann. Andretti bryter med havererad motor och femteplatsen övergår till Brambilla. 

Ronnie har arbetat sig upp till en sjätteplats, men tvingas bryta endast fem varv före mål då även P34:ans motor ger upp.

Ordningen står sig i mål och Lauda kan således skära mållinjen som segrare och med loppets snabbaste varv (1.55,99). Scheckter slutar tvåa, Stuck trea. Loppets ledare: Scheckter 1-12; Lauda 13-47.

Summary in english

After Niki Lauda's accident at the Nürburgring in 1976 the old race track was doomed for F1 and in 1977 the German GP found a new home at Hockenheim, which was famous only for having been the place where Jim Clark had been killed in 1968. The field was again large with 30 cars fighting for 24 places. McLaren was back to two cars after Gilles Villeneuve's exciting debut at Silverstone and the Renault Sport team was missing as it had decided to do more testing. The ATS team had expanded to two cars with Hans Heyer joining Jean-Pierre Jarier and Teddy Pilette had taken over the recalcitrant Stanley BRM.

In qualifying
Jody Scheckter (Wolf) took pole with John Watson second in his Brabham-Alfa Romeo. Then came World Championship leader Niki Lauda in the Ferrari and James Hunt in the McLaren. Hans Stuck was fifth fastest in his Brabham while Jacques Laffite was sixth in the Ligier. The top 10 was completed by Mario Andretti (Lotus), Carlos Reutemann (Ferrari), Gunnar Nilsson (Lotus) and Vittorio Brambilla (Surtees). Patrick Tambay was an impressive 11th in his Theodore Racing Ensign, while Jochen Mass (using a McLaren M26) was down in 13th.

In the race there was a crash at the back of the grid which meant that
Clay Regazzoni (Ensign) and Alan Jones (Shadow) were out on the spot.

At the front Scheckter led Watson with Lauda third, Hunt fourth and Stuck fifth. Behind the German came Laffite, Reutemann and Andretti. The two last-named drivers soon overtook the
Ligier while Watson's race ended on lap seven with engine failure which left Scheckter in the lead. Lauda then challenged him on lap 13 the Ferrari went ahead. Hunt tried to follow him through by Scheckter held off the attack. After a while Hunt's engine went off and he retired on lap 33. This elevated Stuck into third place with Reutemann fourth. Andretti disappeared from fifth with an engine failure and so that position fell to Brambilla while Tambay picked up sixth after Tyrrell driver Ronnie Peterson retired with engine failure in the closing laps.

Sammanställning

Grand Prix

Tyskland 

Datum

31 Juli 1977

Bana

Hockenheim

Säsong

1977

Deltävling

11

Längd (km)

6.789

Varv

47

Tid

1:31:48.620

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

11

Niki Lauda

Ferrari

1:31:48.620

3

2

20

Jody Scheckter

Wolf

14.330

1

3

8

Hans-Joachim Stuck

Brabham

20.900

5

4

12

Carlos Reutemann

Ferrari

60.270

8

5

19

Vittorio Brambilla

Surtees

87.370

10

6

23

Patrick Tambay

Ensign

89.810

11

7

18

Vern Schuppan

Surtees

+1 varv

19

8

9

Alex-Dias Ribeiro

March

+1 varv

20

r

3

Ronnie Peterson

Tyrrell

+5 varv

14

r

16

Riccardo Patrese

Shadow

+5 varv

16

r

24

Rupert Keegan

Hesketh

+7 varv

23

r

5

Mario Andretti

Lotus

+13 varv

7

r

1

James Hunt

McLaren

+15 varv

4

r

6

Gunnar Nilsson

Lotus

+16 varv

9

r

2

Jochen Mass

McLaren

+21 varv

13

r

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+25 varv

15

r

26

Jacques Laffite

Ligier

+26 varv

6

r

25

Hector Rebaque

Hesketh

+27 varv

24

r

30

Brett Lunger

McLaren

+33 varv

21

r

10

Ian Scheckter

March

+38 varv

18

r

35

Hans Heyer

Penske

+38 varv

25

r

7

John Watson

Brabham

+39 varv

2

r

34

Jean-Pierre Jarier

Penske

+42 varv

12

r

17

Alan Jones

Shadow

+47 varv

17

r

22

Clay Regazzoni

Ensign

+47 varv

22

nq

27

Patrick Neve

March

 

 

nq

36

Emilio de Villota

McLaren

 

 

nq

28

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

 

 

nq

37

Arturo Merzario

March

 

 

nq

40

Teddy Pilette

BRM

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Niki Lauda

AUT

48

2

Jody Scheckter

ZA

38

3

Mario Andretti

USA

32

4

Carlos Reutemann

ARG

31

5

James Hunt

GBR

22

6

Gunnar Nilsson

SWE

20

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa