"Mellanperioden"
 

F22 organiseras Krigsdagbok 1 Förstärkning av F22 "Mellanperioden" Krigsdagbok 2 Avveckling av F22 Analys

 

2:a avlösningen (10/3 1962 -- 13/8 1962)

Namn Position Kontraktstid Anm
Mj B Fritjofsson  Divch 26/2-62 -- 31/8-62  
Fanj Bolander   26/2-62 -- 27/8-62  
Fanj Flygare   1/3-62 -- 31/8-62  
Kn Hardenborg   10/12-61 -- 1/7-62  
Fanj Nilberth   26/2-62 -- 31/8-62  
Fanj Pålsson   1/3-62 -- 31/8-62  
Sg Skanåker   30/11-61 -- 30/8-62  
Fanj Ström   16/11-61 -- 17/5-62  

Relativt lugn under "mellanperioden"

kamina1_web.JPG (33997 bytes) radar_web.JPG (17954 bytes)

Så småningom organiserade man vädertjänsten, fick en radarstation för luftbevakning (PS 41 inhyst i en termitstack spanade dygnet runt) och räddningsfordon på de viktigaste baserna.

Under våren och försommaren 1962 var det uppenbart att Tshombes katangaflyg tillfördes olika typer av flygplan, vilket hade till följd att FN-högkvarteret i New York beslutade att det behövdes tillskott av jakt- och spaningsflyg för att effektivisera möjligheten att följa upp tillväxten av Katangas väpnade flyg .

Framställan om förstärkning av F22 kom i juli 1962 från FN. Regeringen tog relativt snabbt beslutet att tillföra ytterligare 4 st J29B och 2 st S29 (en spaningsversion av "Tunnan").

F22 hade förlorat en J29:a genom ett haveri på Kaminabasen i mars 1962 i samband med landning i mycket dåligt väder. Föraren undkom med livet i behåll tack vare sin hjälm. Flygplanet totalhavererade.

Det var vid denna tidpunkt också aktuellt att utse den tredje avlösningen av F22.

Svenskt chefsbesök i Kongo

Chefen för tredje flygeskadern, generalmajor Peyron, inspekterade de svenska flygförbanden i Kongo 14- 21 mars 1962. I sin rapport efter besöket tog han upp bl a följande saker; brister i flygsäkerheten och bristfällig stabstjänst. De allvarligaste bristerna som C E 3 tog upp var bristen på brand/räddningsfordon och ambulanser. Vidare anmärktes på kraftförsörjningen som påverkade flygfältsbelysningen. C E 3 gick till och med så långt i sin bedömning att han inte höll det för otroligt att ett haveri med en J 29 B, med nummer 29940, den 16 mars hade kunnat undvikas om belysningen hade tänts i tid.

Tömningen av flyktinglägret i Elisabethville

På sommaren började FN att tömma det stora flyktinglägret i Elisabethville och skicka hem människorna till sina hembyar. En stor del av lägrets flyktingar skickades med tåg till Kaminabasen för att därifrån flygas hem i basens transportflygplan. FN räknade med att ca 50.000 människor skickades hem på detta vis.

Vid en av dessa flygningar började en av flyktingarna att hälla upp träkol i mittgången på planet. Markpersonal från F 22 som medföljde i passagerarutrymmet som kontrollanter undrade vad han höll på med. Via tolkar svarade mannen att han var hungrig och skulle koka gröt. Flyktingen hade ingen aning om att han satt på planets centrala bränsletankar, Efter denna händelse så blev kontrollen av flyktingarna i passagerarutrymmet hårdare.

Kongo FN Dag Hammarskjöld UN Light Aircraft Sqd F 22 Minnesglimtar SAAB J29 Tunnan Om hemsidan