Lotus
 

Lotus 72
Lotus 76
Lotus 77
Lotus 78
Lotus 79

Ronnie hos Lotus 1978

Ronnie Peterson har i mångt å mycket kommit att symboliseras med Lotus och de smäckra bilarna i svart och guld. Vissa förare nådde större framgångar och blev också världsmästare i samma typ av bilar som Ronnie också körde (Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi och Mario Andretti) men ingen var egentligen snabbare och få kom att köra lika många lopp för stallet. Det blev totalt 66 F1-starter för Ronnie i någon av de fem Lotus-konstruktioner Ronnie kom att köra.

Ronnie körde för Lotus åren 1973-1975, ett lopp 1976 och slutligen den fatala säsongen 1978. Läs mer om Ronnies alla lopp i de olika Lotuskonstruktionerna 72, 76, 77, 78 och 79:

Lotus 72 Lotus 76 Lotus 77 Lotus 78 Lotus 79

Historik

Den som grundade Lotus var Colin Bruce Chapman (f.-28). Han studerade teknik vid University College i London och konstruerade under sin skoltid sin första bil - en bil som han döpte till Lotus (efter Lotusblomman, vilket var det smeknamn han också använde för flickvännen Hazel Williams). Bygget påbörjades i oktober 1947 och var byggd av Austin Seven-komponenter. Två förstapris i trialtävlingar blev resultatet.

När Chapman senare tjänstgjorde i Royal Air Force byggde han sin andra bil, vilken senare utvecklades till Mark 3-modellen som hade stora framgångar på bana. I april 1950 började han hos British Aluminium Company som konstruktör och detta lade grunden för hans intresse att bygga ännu bättre bilar i lättmetall. Det egna företaget Lotus Engineering Company bildades den 1 januari 1952, i Hornsey. Under tre år kunde Chapman kombinera detta med arbetet vid BAC. Hans partner Michael Allen jobbade heltid, men en rad andra anställda var på deltid för att hjälpa till i produktionen av Mark 4-vagnar (för trials) och Mark 6 (som levererades i byggsatsform).

Då Chapman i januari lämnade BAC för att helt och fullt ägna sig åt Lotus, fick han även tid att vara framgångsrik försteförare i Team Lotus. Efter en krasch på träning inför 1956 års franska GP (i en Vanwall) bestämde sig Colin för att aldrig mer tävla i Formel 1. Tävlandet gavs helt upp 1957, men siktet var ändock inställt på att nå toppen. Efter en rad framgångar med olika bilkonstruktioner kunde Lotus inkassera sin första F1-seger i och med Stirling Moss vinst 1960 i Monacos GP.

Vid 1962 års holländska GP på Zandvoortbanan introducerade Champan sin nya Lotus 25, en av de allra mest betydelsefulla racervagnar som tillverkats - världens första skalkonstruktion. Under 1963 tar Jim Clark hem såväl förar- som märkestiteln i F1-VM åt Lotus, detta efter sju vinster. Med efterföljaren Lotus 33 kunde titlarna även bärgas 1965. Lika framgångsrika blev inte Lotus 35/38/43 även om vissa segrar kunde noteras.

Parallellt med tävlingsbilarna utvecklade även Colin Chapman många historiska landsvägsvagnar. Exempel på dessa var Seven, Super Seven, Elite, Elan, Europa, Eclat och Esprit.

En mycket lyckad kombination var då Colin Chapman gifte samman den nya konstruktionen  Lotus 49 med en nyutvecklad V8-motor från Cosworth-Ford. Denna DFV-motor (Double Four Valve) med fyra överliggande kamaxlar på 2996 cc gav i sin ursprungliga version 410 hk vid 9000 rpm. Det blev seger för Jim Clark redan i det första loppet i Hollands GP 1967. Ingen kunde väl någonsin gissa att denna motor skulle användas av tio olika tillverkare av F1-bilar och ta hem 154 GP-segrar...

Tyvärr omkom Jim Clark tragiskt i Lotus Formel 2-bil typ 48 på Hockenheim i april 1968, men i händerna på Graham Hill och Jo Siffert kunde Lotus ändock ta sitt tredje märkes-VM (och även förartiteln åt Hill). Samma år förolyckades även Mike Spencer i en Lotus 56, byggd för Indianapolis-loppet med gasturbin och fyrhjulsdrift. Colin Chapman tog de båda förarnas död mycket hårt.

Inför 1970 års säsong kom Chapman med en helt ny konstruktion, den kilformade typ 72 med variabel torsionsfjädring och mittplacerade bromsar. I början av säsongen var bilarna ej utprovade, men efter Monacos GP kunde Jochen Rindt ta hem segrar med den nya bilen i Holland, Frankrike, England och Tyskland. Mycket olyckligt omkommer Rindt under träning inför Italiens GP på Monza, men blir ändå den förste förare som postumt tilldelas mästarvärdigheten. Tack vare andreföraren Emerson Fittipaldis seger i USA:s GP tar stallet även hem märkes-VM, det fjärde i ordningen. Även Reine Wisell har viss del i detta då han som inhoppare i slutet av året lyckas ta en pallplats i sin debut för stallet.

För första gången sedan 1959 lyckas Team Lotus året därpå inte ta hem en enda F1-seger under säsongen, men till 1972 är ordningen återställd då Fittipaldi blir den yngste världsmästaren någonsin med sina 25 år. Under 1973 då Ronnie Peterson anslutit till stallet, förefaller allt vara upplagt för att ytterligare en världsmästare skall kunna koras för Lotus, men de båda förarna tar för många poäng av varandra och slutar tvåa och trea i mästerskapet - något som får Fittipaldi att lämna Lotus. Stallet vinner dock märkes-VM för femte gången.

Colin Chapman ägnar nu allt mer tid åt att lyckas på den amerikanska marknaden med sina sportvagnar för vanligt bruk. Detta går ut över konstruktionsarbetet med Lotus tävlingsvagnar samtidigt som företagets ekonomi blir alltmer ansträngd. En mindre lyckad konstruktion var Lotus 76 som gör ett fåtal tävlingar under 1974. Misslyckandet får Lotus att använda den gamla beprövade modellen 72 även under 1975. Först inför 1976 års säsong finns en ny modell framme, Lotus 77. Ronnie har dock ledsnat på strulet och ersätts av Gunnar Nilsson som tillsammans med Mario Andretti till slut når vissa framgångar med den nya bilen - Andretti t o m segrar i Japans GP i slutet av året.

Inför 1977 kommer Colin Chapman så med den revolutionerande Lotus 78, den första bil som hade vingar för att skapa nedåtriktade krafter som skulle förbättra väggreppet. Det blir fyra GP-vinster det året. Inför 1978 återkommer Ronnie till stallet och tillsammans med Andretti radar paret upp segrar i såväl 78:an som den vidareutvecklade varianten Lotus 79 som var såväl lättare och lägre med rörliga kjolar som i det närmaste klistrade fast bilen vid marken. Mario Andretti blir, som försteförare i stallet, världsmästare detta år. Lotus tar även hem märkes-VM, mycket tack vare Ronnie Peterson som slutar tvåa i det totala sammandraget för säsongen. Ronnie har dock avlidit av de skador han ådragit sig i masskraschen vid starten av Italiens GP på Monza - något som dämpar glädjen hos Lotus.

1979 drog John Player tillbaka sina sponsorpengar och de närmaste åren kom att bli förvirrade. Under sex säsonger (1979-84) lyckas man bara vinna en enda F1-tävling genom Elio de Angelis i en Lotus 91. Detta blir också den sista gången som Colin Chapman får kasta sin keps vid mållinjen eftersom han plötsligt går bort i december 1982.

När sedan turbotekniken slår igenom och Ayrton Senna kommer till stallet i mitten av 80-talet, inleds en ny framgångsrik period för Lotus - men det är en annan historia...

 

Kronologi Formel 1 Formel 2 Formel 3 Formel K Sportvagn Standardvagn Rally Monza 1978 Bilarna Svenskar i F1 Intervjuer Kuriosa Länkar