Lotus 79

Ronnie Peterson kom att köra Lotus 79:an under totalt 7 tävlingar (se sammanställningen nedan). Det blev en seger, tre andraplatser och en tredjeplats. Två gånger tvingades Ronnie bryta med Lotus 79. Tyvärr kraschade Ronnie sin Lotus 79:a inför Monzas GP 1978 och då Colin Chapman inte ville låta Ronnie köra Andrettis reserv 79:a fick Ronnie hålla till godo med den mindre säkra Lotus 78:an - och vi vet alla hur det slutade...

 

Lotus 79 var kanske den vackraste Formel 1-bil som någonsin byggts. Colin Chapman hade vidareutvecklat 78:an och tog ytterligare ett steg m h a "ground effect" och strömlinjeformning.

 

Under den enda säsong Lotus 79 tävlades vann Mario Andretti sex gånger med bilen. Totalt sju segrar för Lotus 79 under en säsong (dessutom ett antal dubbelsegrar). Inte ett dåligt facit!

Lotus 79 (Mark IV) - data
    Chassie Aluminiumlegering, monocoque
    Växellåda Lotus design, 5-växlad
    Effekt ~500 hk
    Däck Goodyear 13x10 / 13x18.5
    Tankvolym 38 gallon
    Motor Cosworth Ford DFV V8    
    Spårvidd fram 173 cm
    Spårvidd bak 163 cm
    Hjulbas 274,3 cm
    Höjd 96 cm
    Längd 442 cm
    Markfrigång 7,5 cm
    Stötdämpare Koni
    Totalvikt 575 kg

Lotus 79/2 JPS20

Tävling Lotus 79/2 JPS20 Resultat
Spanish GP
Jarama - 6/4/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 2
Swedish GP
Anderstorp - 6/17/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 3
French GP
Paul Ricard - 7/2/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 2
British GP
Brands Hatch - 7/16/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 Bröt
German GP
Hockenheim - 7/30/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 Bröt
Austrian GP
Österreichring - 8/13/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 1
Dutch GP
Zandvoort - 8/27/78
Lotus 79/2 JPS20 - Cosworth DFV V8 2