Lotus 76

Ronnie Peterson kom att köra Lotus 76:an i endast 5 tävlingar under år 1974 (se sammanställningen nedan). Den nya Lotusmodellen från Colin Chapman hade "hausats" upp under vinterhalvåret, men konstruktionen kom snabbt att visa sina begränsningar och då den gamla trotjänaren - Lotus 72 - åter fick tas till nåder var fiaskot ett faktum...

Lotus 76 premiärvisades den 11 februari 1974 på New London Theatre, Drury Lane. Som vanligt hade Colin Chapman stått för idéerna, men det var chefskonstruktören Ralph Bellamy som tillsammans med mekanikerna till slut fick ihop skapelsen. Nymodigheter var en automatisk koppling som manövrerades med hjälp av en liten knapp på växelspaksknoppen. Kopplingen styrdes elektriskt, men den kunde även manövreras på konventionellt sätt med en pedal längst ut till vänster (att användas endast i starten). Föraren skall istället kunna använda vänster fot för bromspedalen och höger fot för gaspedalen. För säkerhetsskull fanns det dock två bromspedaler, en bredvid gaspedalen också - fyra pedaler således. Lotus 76 testades även med dubbla vingar bak.

Även om Lotus 76 inte blev någon succé under sin tid lever den vidare idag och tävlas i "Historic Racing" där föraren bären kopia av Ronnie Petersons karakteristiska hjälm (se bilderna ovan).

Lotus 76 (JPS 1/9) - data
    Växellåda Hewland
    Effekt 465 hk
    Däck Goodyear
    Motor Ford Cosworth DFV V8
    Varvtal (max) >10000 rpm
    Spårvidd fram 1473 mm
    Spårvidd bak 1575 mm
    Hjulbas 2565 mm
    Höjd 109,2 cm
    Totalvikt 500 kg

Lotus 76/1 JPS9

Tävling Lotus 76/1 JPS9 Resultat
South African GP
Kyalami - 3/30/74
Lotus 76/1 JPS9 - Cosworth DFV V8 Bröt (olycka)
International Trophy
Silverstone - 4/7/74
Lotus 76/1 JPS9 - Cosworth DFV V8 Bröt
Spanish GP
Jarama - 4/28/74
Lotus 76/1 JPS9 - Cosworth DFV V8 Bröt
Belgian GP
Nivelles-Baulers - 5/12/74
Lotus 76/1 JPS9 - Cosworth DFV V8 Bröt

Lotus 76/2 JPS10

Tävling Lotus 76/2 JPS10 Resultat
German GP
Nürburgring - 8/4/74
Lotus 76/2 JPS10 - Cosworth DFV V8 4