Lotus 77

Ronnie Peterson kom att köra den nya modellen från Colin Chapman - Lotus 77:an - i endast en tävling och det var i den första GP-starten år 1976 (se sammanställningen nedan). Bilen hade presenterats redan den 17 september 1975 i en av matsalarna på Heathrow Airport Hotel och då var den en sensation. Den nya Lotus 77:an var betydligt smidigare än sina föregångare under 70-talet (Lotus 72 och Lotus 76), bl a som en följd  av de nya F1-reglerna som inte tillät ett högt luftintag. En av nymodigheterna var justerbara mått för spårvidd och hjulbas.

Ronnie hade tidigt synpunkter på luftintagens placering som inledningsvis var placerade på sidorna om förarplatsen. Med denna placering kom de att skymma sikten i backspeglarna, samtidigt som backspeglarna kom att störa luftströmmen till luftintaget. Nytt var också dubbla bromsok per skiva med mindre bromsbelägg än andra F1-bilar. Fördelen var att få jämnare fördelning av bromskraften (skivan skall därmed inte försöka "vrida sig ur" beläggens grepp). Bromsenheterna som bärande delar i hjulupphängningen, monterade i kant med den smala skalkonstruktionens sidor.

Trots alla de problem som Ronnie (och även Mario Andretti) fick uppleva med Lotus 77 under sin första och enda tävling i Brasiliens GP, så fick Colin Chapman viss ordning på konstruktionen. Bl a lyckades Gunnar Nilsson, som ersatte Ronnie i Lotusstallet, ta ett par pallplatser under säsongen och totalt elva poäng med bilen.

Lotus 77 (JPS Mk II) - data
    Chassie Monocoque
    Växellåda Hewland FG400
    Effekt ~500 hk
    Däck Goodyear
    Motor Cosworth V8
    Spårvidd fram 142,9 cm (kan varieras 22 cm)
    Spårvidd bak 152,5 cm (kan varieras 10 cm genom att vända fälgarna)
    Hjulbas 265,5 cm (kan varieras 25 cm)
    Markfrigång 9 cm
    Längd 440,5 cm

Lotus 77/2 JPS12

Tävling Lotus 77/2 JPS12 Resultat
Brazilian GP
Interlagos - 1/25/76
Lotus 77/2 JPS12 - Cosworth DFV V8 Bröt