Holland GP 1977

Grote Prijs van Nederland 28 Augusti 1977, Zandvoort

Ronnie Peterson kämpar med hela 34 andra bilar om en plats i startfältet på Zandvoortbanan i Nederländerna. Detta kommer att bli Ronnies 105:e GP-start och den sker i den 6-hjuliga konstruktionen från Tyrrell - modell P34 - som tidigare under säsongen visat sig mindre konkurrenskraftig än under debutåret -76.

Ronnie bryter dock en mindre rolig trend och lyckas under tidskvalet pressa sig in på 10-bästa listan. Mario Andretti (Lotus) står i "pole" och har Jacques Laffite (Ligier) vid sidan av. Andra startledet delas av de notoriska rivalerna Niki Lauda (Ferrari) och James Hunt (McLaren). Ytterligare ett led bakom hittar vi Carlos Reutemann (Ferrari) och den andre svensken i startfältet, Gunnar Nilsson (Lotus), på en sjätteplats - omedelbart före Ronnie. 

Hunt är något snabbare i starten, men Andretti ger sig inte och går in i första kurvan sida vid sida. Denna manöver blir dock ödesdiger då han tvingas lätta på gasen så att även Laffite kan smita förbi. Längre bak i fältet förstör Watson sin bil på "curben" och Mass kör ihop med Jones så att han tvingas bryta. På det tredje varvet har Andretti återupphämtat en placering, men då han på det sjätte varvet försöker upprepa omkörningen av Hunt på utsidan i Tarzan-kurvan så kolliderar de båda. Andretti spinner runt och Hunt tvingas i depå - Laffite upp i ledning, jagad av Lauda och Reutemann.

På det tjugonde varvet lyckas Lauda passera Laffite och detta blir en ledning har håller in över mållinjen, trots fortsatt uppvaktning från Laffite som blir knappt två sekunder efter in i mål. 

Striden om den tredje pallplatsen är hårdare, Gunnar Nilsson uppvaktar Reutemann så intensivt att de på varv 34 kör ihop. Plötsligt är Patrick Tambay (Ensign) uppe på en tredjeplats, men glädjebägaren grumlas då han på det sista varvet kör slut på bränsle så att såväl Jody Scheckter (Wolf) som Emerson Fittipaldi (Fittipaldi) kan passera.

Snabbaste varvet gör Lauda med 1.19,99 och loppets tre förare i ledarposition kan summeras: Hunt 1-5; Laffite 6-19; Lauda 20-75.

Med segern drygar Lauda ut sin ledning i förarmästerskapet, nu hela 21 poäng före Scheckter (63 mot 42).

Ronnie tvingas bryta på det 18:e varvet efter problem med tändningen.

Summary in english

There were 34 cars fighting for the 26 grid positions and so the Dutch organizers decided to have a pre-qualifying session as has happened at Silverstone. This proved to be a waste of time as Arturo Merzario objected, pointing out that the rules did not insist that he should pre-qualify. Thus 34 drivers took part in practice. Renault Sport was back in action with its turbocharged RS1 while Riccardo Patrese was back in the Shadow after the financial problems between the team and his sponsor had been sorted out. RAM Racing ran two Dutchmen, Boy Hayje being joined by Michael Bleekemolen. Brian Henton had been invited by HB Bewaking Alarm Systems to drive the old Boro (a modified Ensign) rather than his usual March.

Qualifying resulted in pole position going to
Mario Andretti's Lotus with Jacques Laffite second in the Ligier-Matra. On the second row were perpetual rivals Niki Lauda (Ferrari) and James Hunt (McLaren) with the third row featuring Carlos Reutemann (Ferrari) and Gunnar Nilsson (Lotus). Then came Ronnie Peterson (Tyrrell) and John Watson (Brabham) and the top 10 was completed by Jean-Pierre Jabouille's Renault and Clay Regazzoni in the Ensign. Austrian GP winner Alan Jones was 13th in his Shadow and World Championship challenger Jody Scheckter was down in 15th.

At the start Hunt got away fastest and he and Andretti went around Tarzan corner side by side, the American having to lift off to avoid going off onto the grass. Hunt was ahead and Andretti's hesitation meant that Laffite was through into second place. Further back there was excitement as Watson damaged his car on a curb and
Jochen Mass (McLaren) collided with Jones and spun off.

Andretti repassed Laffite for second place at the start of the third lap and then challenged for the lead. At the start of lap six Andretti tried to drive around the outside of the
McLaren at Tarzan. This time Andretti did not lift and the result was that the two cars collided. Andretti spun and Hunt limped around to the pits to retire. This put Laffite into the lead with Lauda and Reutemann behind him. Then came the recovering Andretti. He diced with Reutemann until lap 15 when he suffered an engine failure. On lap 20 Lauda challenged Laffite for the lead and went ahead and the order remained unchanged all the way to the flag. Reutemann's third place came under pressure from Nilsson and on lap 34 the two collided and spun off. Nilsson was out but Reutemann rejoined at the back. This elevated Patrick Tambay (Theodore Ensign) to third place but he ran out of fuel on the penultimate lap and so Scheckter took third with Emerson Fittipaldi fourth and Tambay being classified fifth ahead of Reutemann.

 

Sammanställning

Grand Prix

Nederländerna

Datum

28 Augusti 1977

Bana

Zandvoort

Säsong

1977

Deltävling

13

Längd (km)

4.226

Varv

75

Tid

1:41:45.930

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

11

Niki Lauda

Ferrari

1:41:45.930

4

2

26

Jacques Laffite

Ligier

1.890

2

3

20

Jody Scheckter

Wolf

+1 varv

15

4

28

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

+1 varv

17

5

23

Patrick Tambay

Ensign

+2 varv

12

6

12

Carlos Reutemann

Ferrari

+2 varv

6

7

8

Hans-Joachim Stuck

Brabham

+2 varv

19

8

35

Hans Binder

Penske

+2 varv

18

9

30

Brett Lunger

McLaren

+2 varv

20

10

10

Ian Scheckter

March

+2 varv

25

11

9

Alex-Dias Ribeiro

March

+3 varv

24

r

19

Vittorio Brambilla

Surtees

+8 varv

22

13

16

Riccardo Patrese

Shadow

+8 varv

16

dq

38

Brian Henton

Ensign

 

23

r

15

Jean-Pierre Jabouille

Renault

+36 varv

10

r

6

Gunnar Nilsson

Lotus

+41 varv

5

r

17

Alan Jones

Shadow

+43 varv

13

r

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+44 varv

11

r

3

Ronnie Peterson

Tyrrell

+57 varv

7

r

22

Clay Regazzoni

Ensign

+58 varv

9

r

5

Mario Andretti

Lotus

+61 varv

1

r

24

Rupert Keegan

Hesketh

+67 varv

26

r

1

James Hunt

McLaren

+70 varv

3

r

34

Jean-Pierre Jarier

Penske

+71 varv

21

r

7

John Watson

Brabham

+73 varv

8

r

2

Jochen Mass

McLaren

+75 varv

14

nq

27

Patrick Neve

March

 

 

nq

37

Arturo Merzario

March

 

 

nq

18

Vern Schuppan

Surtees

 

 

nq

39

Ian Ashley

Hesketh

 

 

nq

33

Boy Hayje

March

 

 

nq

25

Hector Rebaque

Hesketh

 

 

nq

29

Teddy Pilette

BRM

 

 

nq

32

Michael Bleekemolen

March

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Niki Lauda

AUT

63

2

Jody Scheckter

ZA

42

3

Carlos Reutemann

ARG

35

4

Mario Andretti

USA

32

5

James Hunt

GBR

22

6

Gunnar Nilsson

SWE

20

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa