GKN Trophy 1971

GKN-Daily Express International Trophy 8 maj 1971, Silverstone (3)

Ronnie Peterson åter i en F1-start utanför den officiella VM-serien. Ronnies tredje F1-start utan officiell Grand Prix status. Detta var den 23:e gången i ordningen som GKN och Daily Express genomförde sin trofétävling på Silverstone. Av de totalt 40 vagnarna bestod bara 18 av F1:or, i övrigt fylldes fältet ut med Formula 5000-ekipage. I ett sent skede lämnar dessutom Ferrari återbud med Ickx och Regazzoni, så intresset för tävlingen svalnar betänkligt.

March kommer till Silverstone endast med den 711:a som preparerats med Alfa-Romeomotor för Nanni Galli till Monacos GP. Alfa kräver att bilen skall testas innan loppet och då Galli skadat handleden i en träningskrasch inför Monza 1000 km, tvingas Ronnie snällt ställa sig till förfogande. Ronnie har inte särskilt högt förtroende för Alfa-motorn. Utöver att vara för effektsvag är den dessutom opålitlig. Den 440 hk motor som nu skall testas är redan körd i Spaniens GP, där den hängde med i 27 varv innan de Adamich tvingades bryta med transmissionsproblem. 

Det första träningspasset körs på torsdagen i regn och Ronnie är snabbast före Stewart, Hill och Surtees. Det är första gången Ronnie vinner en träning och den uppmuntrande checken på £100 gör honom uppriktigt glad. Tyvärr funkar det inte riktigt lika bra på torrt underlag och Ronnie får finna sig i att ha fem bilar före sig inför starten i huvudtävlingen. Ronnie har 1.21,6 mot Chris Amons 1.20,0 i "pole position". Sen får Ronnie berätta om va som hände:

"Direkt efter start började motorn gå på sju cylindrar, och jag tvingades in i depån efter första varvet. En kabelsko hade lossnat från ett av tändstiften. Väl ute på banan igen blev det att kämpa sig upp från kön av F5000-bilar, och när bara något varv återstod hade jag även tagit Pescarolo som låg på sjätte plats. Plötsligt, mitt i en kurva, började motorn uppföra sig konstigt. Jag släppte gasen, eftersom motorn verkade få för mycket soppa. För att få skjuts ut ur kurvan gav jag full gas; motorn fick för mycket bränsle igen och misstände. Jag hoppades att felet inte var allvarligare än att jag skulle kunna fullfölja. Efter nästa snabba vänsterkurva gjorde jag en snabb inbromsning inför den följande högerböjen. Jag släppte gaspedalen, men ingenting hände - gasen var låst i bottenläge - och dundrade rakt in i en betongmur. Två hjul slets av varav det ena landade efter "en höjdare" i mitt huvud. Sen blev allt svart..."

Det var staget mellan bränslepumpen och gasreglaget som hade låst sig. Bränslepumpen var låst på fullmatning oavsett läge, och när Ronnie styrde höger inför kurvan, styrde också det lös hängande staget höger. Det fastnade i sidan av topplocket och låste därmed gasreglaget. Det var femte gången på fyra månader som Ronnie kraschar en bil med tekniska problem utan möjlighet att påverka händelseförloppet. 

Ronnie kan inte ta sig ur bilen för egen maskin - hjulet har spräckt hans hjälm och slagit honom medvetslös. Det kan dock snart konstateras endast lättare skador - en lindrig hjärnskakning och en stukad tumme. Ronnie får dock övernatta på närmaste sjukhus för observation och vila.

Ronnies March 711 efter kraschen...

 
Pos. Förare Nat. Bil Resultat Grid
1 Graham Hill GBR Brabham-Ford BT34 1..11.03,2 7
2 Peter Gethin GBR McLaren-Ford M14 1.12.37,0 9
3 Tim Schenken AUS Brabham Ford BT33 1.13.07,9 8
4 Pedro Rodriguez MEX BRM P160 10
5 Mike Hailwood GBR Surtees-Chevy TS8 11
6 Henri Pescarolo FRA March-Ford 711 21

Föregående Nästa

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978