Frankrike GP 1971

 

Grand Prix de France 4 Juli 1971, Paul Ricard

Ronnie Peterson i sin fjortonde F1 start. Ronnie har nr 17 på sin röda March. Detta var den enda tävling där Ronnies March 711 hade en motor från Alfa Romeo, men inte ens detta hjälpte honom (!) och han lyckades endast åstadkomma en 12:e bästa tid i kvalet.

Stewart står i "pole" före Regazzoni och Ickx.

Ronnie gör en mycket bra start och är sjua in i första kurvan. Tyvärr har bilen inte riktigt med kraft och på varje raksträcka kommer det övriga fältet ikapp och kan passera. Ronnie är nere på en 16.e plats då han på det tjugonde varvet tvingas bryta då motorn exploderar.

"March-ledningen och Alfa hade kommit överens om att jag skulle köra Frankrikes GP med italiensk motor, och är man anställd så är det bara att lyda order. Visst försökte jag göra mitt bästa den här gången också, men Alfa Romeos återinträde i F1 med den här motorn var definitivt inget lyckokast. Den hade gett mig gråa hår förut, och moraliskt hade jag mina March-chefer på min sida. Försöket på Paul Ricard blev också det sista för den här säsongen, det var ett så komplett misslyckande, att March beslöt att jag i fortsättningen skulle få använda Fords motorer. Jag lyckades visserligen köra till mig 12:e träningstiden, men det var verkligen med uppbjudande av alla mina krafter. För inte nog med att motorn gav dålig kraft, bilen uppförde sig också extremt illa. Surtees hade problem med överstyrning på sin vagn, men när han såg mig komma farande på tvären slutade han beklaga sig. Alfamotorn är 40 kg tyngre än Fordmotorn, vilket betyder en hel del för vägegenskaperna. Robin Herd försökte med alla till buds stående medel att få ordning på bilen, bl a prövade vi alla tänkbara däckskombinationer, men ingenting hjälpte. Själva tävlingen blev också miserabel. Efter att ha hållit nionde plats ett par varv stack Hill förbi utan att jag kunde göra någonting. Strax senare dånade Stommeln förbi på långa rakan, där min Alfamotor gav nästan 1000 varv mindre än den borde. Det gick sämre och sämre och på 20:e varvet, alldeles efter det att också Ganley passerat mig, gick motorn i småbitar och spydde ut olja på banan."

Stewart i sin Tyrrell vinner före François Cevert (också i en Tyrrell) och Emerson Fittipaldi i en Lotus (Reine Wisell är 6:a).

Snabbaste varv har Stewart med 1.54,09 som sin vana trogen leder från start till mål.

Summary in english

The new Circuit Paul Ricard at Le Castellet was a new generation race track with advanced safety features and an impressive pit building. It was a the shape of the things to come. The teams traveled straight to the new track from Holland and so there were no major changes, although a bandaged Emerson Fittipaldi had recovered from his road accident and was back in action for Lotus. The gas turbine car was out of action because of damage done to it in Holland. Also missing was Mario Andretti who had flown off to the United States to race USAC cars at Pocono. Andrea de Adamich was back at the wheel of the March-Alfa Romeo after Nanni Galli had had two races in the car and because Cosworth engines were in short supply Ronnie Peterson was running one in his factory March.. There were two new faces in private Marches: Francois Mazet driving for Jo Siffert and Jean Max driving a second car for Frank Williams.

Jackie Stewart took pole position in the
Tyrrell with Clay Regazzoni and Jacky Ickx alongside in their Ferraris. The second row featured Graham Hill's Brabham and Pedro Rodriguez's BRM while Siffert was on row three in his BRM, alongside Francois Cevert (Tyrrell) and Jean-Pierre Beltoise (Matra). Team Lotus was again off the pace with Reine Wisell 15th and Fittipaldi 17th.

At the start Stewart went into the lead with Regazzoni chasing. Ickx was in trouble with his engine and dropped quickly back to retire while there was a battle for third place between Rodriguez and Beltoise. On the 19th lap Peterson's
Alfa Romeo engine blew up and Regazzoni spun off on the oil. Hill had a similar accident but was able to get going and pit for repairs. This left Rodriguez in second place but seven laps later his ignition failed. By then Cevert had moved into third and so he found himself promoted to second place behind Stewart, giving Tyrrell a 1-2. Third place went to Fittipaldi who had driven a good race to come up through the field.

 
Sammanställning
Grand Prix Frankrike
Datum 4 Juli 1971
Bana Paul Ricard
Säsong 1971
Deltävling 5
Längd (km) 5.810
Varv 55
Time 1:46:41.680
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 11 Jackie Stewart Tyrrell 1:46:41.680 1
2 12 François Cevert Tyrrell 28.120 7
3 1 Emerson Fittipaldi Lotus 34.070 17
4 14 Jo Siffert BRM 37.170 6
5 20 Chris Amon Matra 47.080 9
6 2 Reine Wisell Lotus 76.020 15
7 21 Jean-Pierre Beltoise Matra 76.930 8
8 22 Johnny Surtees Surtees 84.910 13
9 10 Peter Gethin McLaren +1 varv 19
10 16 Howden Ganley BRM +1 varv 16
11 24 Rolf Stommelen Surtees +2 varv 10
r 8 Tim Schenken Brabham +5 varv 14
13 34 François Mazet March +5 varv 23
nc 28 Jean Max March +9 varv 22
r 27 Henri Pescarolo March +10 varv 18
r 7 Graham Hill Brabham +21 varv 4
r 19 Andrea de Adamich March +24 varv 20
r 15 Pedro Rodriguez BRM +28 varv 5
r 5 Clay Regazzoni Ferrari +35 varv 2
r 17 Ronnie Peterson March +36 varv 12
r 9 Denny Hulme McLaren +39 varv 11
r 4 Jacky Ickx Ferrari +51 varv 3
r 18 Alex Soler-Roig March +51 varv 21
ns 33 Nanni Galli March    
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position Förare Nation Poäng
1 Jackie Stewart GBR 33
2 Jacky Ickx BEL 19
3 Pedro Rodriguez MEX 9
" Mario Andretti USA 9
" Ronnie Peterson SWE 9
6 Chris Amon NZ 8
" Clay Regazzoni CH 8

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa