F2 Interlagos 1972

II Torneio Internacional de Formula 2 do Brasil 1972
Brazilian F2 Championship, Omgång 1
29 oktober 1972, Autodromo Interlagos, Sao Paolo, Brasilien (39)

Ronnie Peterson åker med de övriga i Rondel-gänget till säsongsavslutningen i Brasilien. Tre av loppen i den brasilianska serien har blivit inställda, så det innebär att endast tre tävlingar kommer att köras. Samtliga lopp kommer att köras på Interlagos då tävlingarna i Buenos Aires, Taruma och Cordoba ej blir av. Ronnie berättar själv om det första loppet på Interlagosbanan i sin krönika i Teknikens Värld nr 23 1972:

"Det är en lång bana, Interlagos. Nästan sju kilometer, men varje meter är rolig att köra. Jag var snabbast på den inofficiella träningen, men det hjälpte ju inte mycket. När tidtagningen väl kom igång gick en drivrem av till vattenpumpen efter ett varv. Jag fick 14:e bästa tid. Medan vi bytte motor hann det gå en natt och nästa dag regnade det. Trots att jag var snabbast i blötan fick jag ingen tid som var värd att hänga i julgran. Jag fick starta från fjortonde plats, det var inte mer med det.

Upp till tredje plats tog jag mig i alla fall medan Emerson sköt iväg och tog ledningen. Efter honom körde hans bror Wilson Fittipaldi, och det var inte mycket att göra åt någon av dem. När båda två är i stöten åker de verkligen fort. Men jag slutade i alla fall som trea i första heatet.

I andra heatet stack Emerson iväg igen. Jag låg tvåa efter honom men insåg snart att jag med min något svagare motor inte hade en chans att komma om. Då såg jag Tim i backspegeln och vinkade förbi honom. Jag tyckte att han kunde få känna lite på Emerson så jag slapp allt jobbet. Tim hade dessutom en lika dan motor som Emerson, så... 

När det var tre varv kvar låg jag bakom Emerson igen. Hjul vid hjul. Men så fick han ett kast, jag väjde instinktivt undan och kom ut på gruset. Det hände just som jag skulle växla upp, och då är det svårt att kontrollera bilen när man inte kan stötta med gasen. När jag skulle ge mig iväg igen visade det sig att den elektriska högtryckspumpen till bränslet hade packat ihop. Omöjligt att komma igång alltså. Lite tråkigt eftersom det här är en serie tävlingar som körs och jag var angelägen om de fyra poäng jag kunde ha fått."


Oktober 29 2 x 14 varv x 7960 m = 222.88 km Pole Position: Wilson Fittipaldi, 2'42.4" Snabbaste varv: Tim Schenken, 2'40.0"

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor/Tuner Cyl. vol Däck Tid, varv Anmärkning
1 1 1 Emerson Fittipaldi, BR Team Lotus Lotus 69 - BDF/Cosworth 1930 F 1:15'43.54"  
2 2 15 Tim Schenken, AUS Motul Rondel Racing Brabham BT38 - BDF/Cosworth 1930 GY 1:15'45.81"  
3 3 7 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl Brabham BT38 - BDE/Novamotor 1850 F 1:17'15.09"  
4 4 8 Andrea de Adamich, I FINA Team Surtees Surtees TS10 - BDE/Novamotor 1850 F 1:17'42.71"  
5 5 11 James Hunt, GB Hesketh Racing March 712M - BDA/Hart 1850 F 1:18'00.69"  
6 6 10 David Purley, GB LEC Refrigeration Racing March 722 - BDA/R.E.S. 1930   1:18'23.47"  
7 7 6 Jose Dolhem, F Ecurie Shell - Arnold March 722 - BDA/Armaroli 1950 F 1:18'56.51"  
8 8 12 Brett Lunger, USA Space Racing March 722 - BDA/Hart 1850   1:19'25.37"  
9 9 21 Pedro Viktor de Lamare, BR Equipe Brahma / March Engineering March 722 - BDE/Novamotor ? Cosworth ? 1800   1:19'52.94"  
10 10 9 Lian Duarte, BR Lian Duarte Surtees TS10 - BDA/Hart 1850   1:19'26.40"  
11 NC 14 Ronnie Peterson, S Motul Rondel Racing Brabham BT38 - Cosworth/R.S. 1990 GY 24  Bränslepump
12 NC 16 Henri Pescarolo, F Motul Rondel Racing Brabham BT38 - Cosworth/R.E.S. 2000 GY 22  
13 NC 19 Jean-Pierre Jaussaud, F A.S.C.A. Brabham BT38 - BDA/Hart 1850   22  
14 NC 18 Dave Morgan, GB Edward Reeves Racing Chevron B20 - BDA/David Wood 1990 F 19  
15 NC 5 Clay Regazzoni, CH Ecurie Shell - Arnold March 722 - BDA/Hart 1850   15  
16 NC 22 Silvio Montenegro, BR Silvio Montenegro / March Engineering March 722 - BDA/Broadspeed 1800   13  
17 NC 4 Carlos Ruesch, RA Matchbox Team Surtees Surtees TS10 - BDA/Hart 1850   11  
18 NC 2 Mike Hailwood, GB Matchbox Team Surtees Surtees TS10 - BDA/Hart 1850 F 9  
19 NC 17 Bob Wollek, F Motul Rondel Racing Brabham BT38 - BDA/R.S. 1960 GY 9  
20 NC 3 Carlos Pace, BR Matchbox Team Surtees Surtees TS15 - Cosworth/Hart 2000 F 2  
21 DNA 20 Luis Bueno Perreira, BR Luis Bueno / March Engineering March 722 - BDA        

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, varv Anmärkning
1 E. Fittipaldi 37'57.46"  
2 Schenken 38'06.14"  
3 Peterson 38'07.85"  
4 W. Fittipaldi 38'36.78"  
5 Pescarolo 38'37.23"  
6 de Adamich 38'52.16"  
7 Hunt 39'07.59"  
8 Purley 39'27.02"  
9 Duarte 39'28.07"  
10 Lunger 39'28.07"  
11 Dolhem 39'44.49"  
12 de Lamare 39'45.49"  
13 Morgan 14  
14 Jaussaud 14  
15 Montenegro 13  
16 Regazzoni 12 Bränsletryck
DNF Ruesch 11 Motor
DNF Hailwood 9 Motor
DNF Wollek 9 Överhettning
DNF Pace 2 Motor
Heat 2
Cla. Förare Tid, varv Anmärkning
1 Schenken 37'39.67"  
2 E. Fittipaldi 37'46.08"  
3 W. Fittipaldi 38'38.31"  
4 de Adamich 38'50.55"  
5 Hunt 38'53.10"  
6 Purley 38'56.45"  
7 Lunger 38'57.30"  
8 Dolhem 39'12.02"  
9 de Lamare 40'07.45"  
10 Duarte 12  
DNF Peterson 10 Olycka
DNF Pescarolo 8 Motor
DNF Jaussaud 8 Motor
DNF Morgan 5 Motor
DNF Regazzoni 3 Bränsletryck
DNS Montenegro - Olycka under uppvärmning
DNS Ruesch -  
DNS Wollek -  
DNS Hailwood -  
DNS Pace -  

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976