F2 Interlagos 1972

II Torneio Internacional de Formula 2 do Brasil 1972
Brazilian F2 Championship, Omgång 2
2 november 1972, Autodromo Interlagos, Sao Paolo, Brasilien (40)

Ronnie Peterson tycker att tiden går långsamt nere i Sydamerika under det Brasilianska F2-mästerskapet om tre tävlingar - och då är det inte tiden på banan som avses. Mellan tävlingarna finns inte mycket att göra, särskilt som det regnar var och varannan dag. Ronnie berättar i sin krönika i Teknikens Värld nr 24 om den andra tävlingen på Interlagos:

"Inför veckoslutets tävling på Interlagos skulle vi träna som vanligt. Och det regnade som vanligt, det var bara ett träningspass med torr bana. Elfte startposition var allt jag lyckades åstadkomma och det var i alla fall bättre än den fjortonde plats som jag körde till mig under träningen inför det första loppet. 

Under träningen uppstod ett av dessa små mystiska fel som kan göra racerförare och mekaniker gråhåriga på ett par timmar. Motor på min Brabham Formel 2 misstände på något konstigt sätt i all högerkurvor. Så fort jag började svänga dog motor. Den stannade helt enkelt. Och bara i högerkurvor. Mellan varje träningspass jobbade mekanikerna som galningar med motorn, men det hjälpte inte ett dugg. "Nåja", tänkte jag "det är ju bara träningsmotorn, det ordnar sig väl när jag fått i tävlingsmotorn". Innan jag skulle köra ut till start med den nya motorn passade jag på att utnyttja den halvtimmes inofficiella träning som arrangörerna bjöd på. Och då inträffade samma fel igen!

Motorn lade av så fort man började köra i en högerkurva med lägre motorvarv än 6000. Men starta skulle jag. Det tog ett tag innan jag kom på knepet, men när vi stod på startlinjen visste jag hur jag skulle bära mig åt. Det gällde bara att inte förlora motorvarv i högerkurvorna. Följaktligen körde jag på en växel lägre genom de kurvorna är normalt för att kompensera effektförlusten. På det sättet körde jag upp mig till fjärde plats under de fyra första varven. Men motorn tyckte inte speciellt bra om den omilda behandlingen och det dröjde inte länge förrän en vevstake stack ut nosen genom motorblocket och så var det ingen idé för Peterson att åka mer."
November 5 2 x 14 varv x 7960 m = 222.88 km Pole Position: Snabbaste varv:

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor/Tuner Cyl. vol Däck Tid, varv Anmärkning
1 1 3 Carlos Pace, BR Matchbox Team Surtees Surtees TS15 - Ford/Hart 2000 F 1:14'40.46"  
2 2 1 Emerson Fittipaldi, BR Team Lotus Lotus 69 - BDF/Cosworth 1930 F 1:14'52.10"  
3 3 2 Mike Hailwood, GB Matchbox Team Surtees Surtees TS10 - BDA/Hart 1850 F 1:15'04.58"  
4 4 7 Wilson Fittipaldi, BR Team Bardahl Brabham BT38 - BDA/Novamotor 1800 F 1:16'55.51"  
5 5 17 Bob Wollek, F Motul Rondel Racing Brabham BT38 - BDF/R.S. 1930 GY 1:17'04.59"  
6 6 6 José Dolhem, F Ecurie Shell - Arnold March 722 - BDA/Alan Smith 1900 F 1:17'52.81"  
7 7 12 Brett Lunger, USA Space Racing March 722 - BDA/Hart 1850   1:19'15.13"  
8 8 21 Pedro Victor de Lamare, BR Equipe Brahma / March Engineering March 722 - BDA/Hart 1850   1:19'26.37"  
9 9 5 Chico Lameiro, BR Ecurie Shell - Arnold March 722 - BDA/Hart 1850   1:20'17.44"  
10 10 22 Silvio Montenegro, BR Silvio Montenegro / March Engineering March 722 - BDE/Novamotor ? 1800   26  
11 NC 9 Lian Duarte, BR Lian Duarte Surtees TS10 - BDA/Hart 1850   24  
12 NC 15 Tim Schenken, AUS Motul Rondel Racing Brabham BT38 - BDF/Cosworth 1930 GY 14  
13 NC 10 David Purley, GB LEC Refrigeration March 722 - BDA/LEC 1850   14  
14 NC 19 Jean-Pierre Jaussaud, F A.S.C.A. Brabham BT38 - BDA/Hart 1850   14  
15 NC 4 Carlos Ruesch, RA Matchbox Team Surtees Surtees TS10 - BDA/Hart 1850   14  
16 NC 18 Dave Morgan, GB Edward Reeves Racing Chevron B20 - BDA/David Wood 1990   7  
17 NC 14 Ronnie Peterson, S Motul Rondel Racing Brabham BT38 - Ford/R.E.S. 1990 GY 3  
18 NC 8 Andrea de Adamich, I FINA Team Surtees Surtees TS10 - BDA/Novamotor 1850 F 2  
19 NC 16 Henri Pescarolo, F Motul Rondel Racing Brabham BT38 - Ford/R.E.S. 2000 GY 2  
20 DNA 5 Clay Regazzoni, CH Ecurie Shell - Arnold March 722 - BDA/Hart 1850      
21 DNA 20 Luis Perreira Bueno, BR Luis Bueno / March Engineering March 722 - BDA        

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, varv Anmärkning
1 Pace 37'25.46"  
2 E. Fittipaldi 37'38.23"  
3 Hailwood 37'44.55"  
4 Schenken 38'02.27"  
5 W. Fittipaldi 38'27.12"  
6 Wollek 38'42.20"  
7 Duarte 38'53.30"  
8 Purley 38'59.00"  
9 Dolhem 39'00.67"  
10 Jaussaud 39'22.34"  
11 Lunger 39'31.10"  
12 de Lamare 39'42.99"  
13 Ruesch 40'11.54"  
14 Lameiro 40'11.85"  
15 Montenegro 13  
DNF Morgan 7 Topplockspackning
DNF Peterson 3 Motor
DNF de Adamich 2 Motor
DNS Hunt - Olycka
Heat 2
Cla. Förare Tid, varv Anmärkning
1 Pace 37'15.00"  
2 Hailwood 37'20.03"  
3 E. Fittipaldi 37'20.87"  
4 Wollek 38'22.39"  
5 W. Fittipaldi 38'28.39"  
6 Dolhem 38'52.14"  
7 de Lamare 39'33.38"  
8 Lunger 39'44.03"  
9 Lameiro 40'05.59"  
10 Montenegro 13  
DNF Duarte 10 Gasvajer
DNF Hunt 1 Chassie
DNF Schenken 0 Start krasch
DNF Jaussaud 0 Start krasch
DNF Purley 0 Start krasch
DNS Ruesch -  



Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976