Brasilien GP 1978

Grande Premio do Brasil 29 Januari 1978, Rio de Janeiro

Ronnie Peterson lyckas i Lotus 78:an ta sin första "pole" på år och dag (senast det begav sig var i en March inför Hollands GP 1976). Detta är Ronnies 111:e F1-start. Första startledet delas av James Hunt i en McLaren M26. Ronnies teamkollega Mario Andretti är trea, Carlos Reutemann (Ferrari) fyra.

Ett däckskrig mellan Good Year och Michelin blossar upp i samband med Brasiliens GP.

Det är Reutemann som tar starten och i likhet med vad Andretti gjorde i säsongsupptakten så leder han loppet från start till mål. Därmed tar han sin första seger för Ferrari, men också den första någonsin för Michelin (som inför säsongen beslutat sig för att ta upp däckskampen med Good Year). Reutemann har valt de rätta och hårdare däcken för dagen. Reutemann utmanas de inledande varven av Hunt, men denne tvingas i depå för byte till hårdare däck. Andretti är ett tag uppe på andraplatsen, men halkar bakåt i fältet efter problem med växellådan. Mannen för dagen är dock Emerson Fittipaldi som i sin egen bil och för eget stall kör upp sig från en överraskande sjunde startposition till en ännu mer överraskande silverplats. Niki Lauda tar sin andra raka pallplats för sitt nya stall Brabham. Mario Andretti kan dock bibehålla sin ledning i den totala sammanräkningen efter att ha klarat en fjärdeplats.

Ronnie har inte en av sina bättre dagar och kan ej göra sin fina startposition rättvisa. Ronnie har satsat på fel och alltför mjuka däck i tävlingen, däck som slets sönder i den rådande värmen. Trots detta låg han väl framme i toppstriden. På det femtonde varvet är Ronnie inblandad i en incident som tvingar honom att bryta loppet. Ronnie blir påkörd bakifrån av Ferrariföraren Gilles Villeneuve, som några månader tidigare rammat honom i Japan och som nu petar Lotusen av banan med ett kollapsat vänster bakhjul!

Ronnie hade alltid satsat på att skaffa sig bästa kvaltid och försökt leda loppen från start. Det var självklart för honom att försöka vara bäst i alla lägen, men plötsligt lade han om både stil och taktik:

"Har aldrig inlett en säsong så här löftesrikt, det borde blivit poäng också i Brasilien om inte "Vilde Ville" kört på mig igen. Fortsättningsvis ska ni få se en ny herr Peterson, som tar det lite lugnare i början, avvaktar och ser vad som händer, hur loppen utvecklar sig."

Reutemann, som alltså leder från start till mål, klockas också för den snabbaste varvtiden med 1.43,07. 

Summary in english

The Brazilians switched the Grand Prix to the Jacarepagua circuit outside Rio de Janeiro, a place more fitting to the glamorous F1 image than Interlagos. The field was the same as it had been in Argentina with addition of the just-finished Arrows FA1, which appeared in Varig colors.

Qualifying resulted in pole position for
Ronnie Peterson in his Lotus 78 (the new 79 not being ready). Then came James Hunt in his McLaren M26 with Mario Andretti third in the second Lotus. Carlos Reutemann (Ferrari) was fourth ahead of Patrick Tambay (McLaren), Gilles Villeneuve (Ferrari), Emerson Fittipaldi (doing well for a change with his own car) and Alan Jones in the promising Williams FW06. Hans Stuck was next up for Shadow with Niki Lauda completing the top 10 in his Brabham-Alfa Romeo. John Watson had a bad time in qualifying and ended up 21st on the grid. Patrese qualified the new Arrows 18th.

In the race Reutemann went into the lead at the start and was never headed, winning his first race for
Ferrari and the first F1 victory for Michelin. He was chased in the early laps by Hunt but the Englishman dropped back when he had to pit for harder tires. That promoted Andretti to second place and he remained there until lap 57 when his Lotus jammed in fourth gear. This dropped him to fourth place at the finish behind an impressive Fittipaldi and Lauda. Fifth place went to Clay Regazzoni (Shadow) with the final point going to Tyrrell's Didier Pironi in only his second Grand Prix.

 

Sammanställning

Grand Prix

Brasilien

Datum

29 Januari 1978

Bana

Rio de Janeiro

Säsong

1978

Deltävling

2

Längd (km)

5.031

Varv

63

Tid

1:49:59.860

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

11

Carlos Reutemann

Ferrari

1:49:59.860

4

2

14

Emerson Fittipaldi

Fittipaldi

49.130

7

3

1

Niki Lauda

Brabham

57.020

10

4

5

Mario Andretti

Lotus

93.120

3

5

17

Clay Regazzoni

Shadow

+1 varv

15

6

3

Didier Pironi

Tyrrell

+1 varv

19

7

9

Jochen Mass

ATS (DE)

+1 varv

20

8

2

John Watson

Brabham

+2 varv

21

9

26

Jacques Laffite

Ligier

+2 varv

14

10

36

Riccardo Patrese

Arrows

+4 varv

18

11

27

Alan Jones

Williams

+5 varv

8

r

25

Hector Rebaque

Lotus

+23 varv

22

r

12

Gilles Villeneuve

Ferrari

+28 varv

6

r

8

Patrick Tambay

McLaren

+29 varv

5

r

16

Hans-Joachim Stuck

Shadow

+38 varv

9

r

7

James Hunt

McLaren

+38 varv

2

r

20

Jody Scheckter

Wolf

+47 varv

12

r

6

Ronnie Peterson

Lotus

+48 varv

1

r

22

Danny Ongais

Ensign

+50 varv

23

r

30

Brett Lunger

McLaren

+52 varv

13

r

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+55 varv

11

r

18

Rupert Keegan

Surtees

+58 varv

24

r

23

Lamberto Leoni

Ensign

 

17

ns

10

Jean-Pierre Jarier

ATS (DE)

 

16

nq

37

Arturo Merzario

Merzario

 

 

nq

32

Eddie Cheever

Theodore

 

 

nq

19

Vittorio Brambilla

Surtees

 

 

nq

24

Divina Galica

Hesketh

 

 

NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Mario Andretti

USA

12

2

Niki Lauda

AUT

10

3

Carlos Reutemann

ARG

9

4

Emerson Fittipaldi

BRA

6

5

Patrick Depailler

FRA

4

6

James Hunt

GBR

3

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa