ROC 1971

21 mars 1971 Race of Champions, Brands Hatch, Storbritannien (1)

Ronnie Petersons andra start i Formel 1 säsongen 1971 sker på anrika Brands Hatch i ett lopp utanför den officiella GP-serien. Det är Ronnies första F1-start utan Grand Prix-status. Samma dag som loppet genomförs körs även Sebrings 12-timmars lopp i VM för sportvagnar, vilket gör att ett flertal förare inte kommer till start (bl a saknas Siffert, Rodriguez, Ickx, Andretti, Pescarolo och Stommeln). Dessutom är de flesta av Fords Cosworth-motorer på genomgång och modifiering inför kommande helgs penningstinna F1-tävling på Ontario Speedway i USA, varför endast 2 av 10 motorer finns tillgängliga.

Årets upplaga av Race of Champions låter emellertid visa upp ett par nya skapelser. Colin Chapman har 9 av 10 Lotusmotorer ur spel och beslutar sig för att låta begå världspremiär med sin nya turbinvagn. Clay Regazzoni kommer till start i helt nya Ferrari 312 B2 och veteranen Graham Hill ställer upp med nya hummerliknande Brabham BT34 (och noteras för dagens snabbaste varv med 180,1 km/h i snitt).

Vädret är annars uruselt med regn och rusk. Egentligen skulle Ronnie inte ha ställt upp i detta lopp då March har brist på motorer inför tävlingen på Ontario, men då nyblivne Marchägaren Frank Williams - som saknar sin förare Pescarolo - i ett sent skede erbjuder Ronnie platsen, tackar denne ja eftersom inget annat finns uppbokat för helgen. Ronnie kommenterar detta:

"Hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag aldrig kört Race of Champions. Franks nya Motul March 711 var i det närmste att likna en byggsats och hans mekaniker slet dag och natt i verkstan i Slough för att få grejorna hopsatta. Bilen kom inte till Brands Hatch förrän på lördagskvällen och fortfarande var ingen säker på om allt satt där det skulle. Någon träning blev det alltså inte tal om, men arrangörerna stipulerade fem varvs inofficiell träning för min del på söndagsförmiddagen, för att om möjligt få klart för sig att bilen hängde ihop. Dom fem varven gav mig ingen som helst uppfattning om vagnen, eftersom bränslepumpen mankerade. Arrangörerna tillät start, men under förutsättning att jag stod sist i startuppställningen och dessutom startade 10 sekunder efter det övriga fältet. Dom 10 extra sekunderna tyckte jag nog var ett onödigt straff, vilket också engelsk motorpress höll med om i sina eftermälen."

Ronnie chansar med att starta med torrdäck, trots att banan är blöt. Detsamma gör Regazzoni och Hill, vilket visar sig vara rätt då Regazzoni vinner och Hill tar snabbaste varvet. Ronnie blir stor publikfavorit då han från sitt miserabla utgångsläge gör en fantastisk uppåkning genom fältet. Redan efter det första varvet har Ronnie passerat Ray Allen, Mike Beuttler och Tony Trimmer (i en Lotus 72). På det tredje varvet kör han om Tim Schenken, på det sjunde Howden Ganley och på det tolfte John Miles. Vad som sedan händer har Ronnie en egen uppfattning om:

"Jag hade precis fått Reine inom synhåll. Då small en bromsaxel av och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna, att vagnen föredrog en rejäl sladd framför några andra mindre vanliga manövrar. Dessutom hade jag tur i så motto, att jag sladdade rakt in i bandepån och strängt taget bara hade att kliva ur bilen lagom för att säga ett sanningens ord till Frank Williams och hans mekar. För ett bromsaxelbrott är något som absolut inte får hända. Det kostade Jochen Rindt livet på Monza."

I utrikes press strös lovord över Ronnies fantastiska körning, men i Sverige fortsätter kvällspressen att ondgöra sig över sporten som sådan och ifrågasätter Ronnie som förare. 

En artikel i Aftonbladet, skriven av en inkompetent journalist vid namn Karl-Gunnar Bäck, med rubriken "Blir Ronnie sparkad efter missen i går?" vimlar av faktafel ("sedan han först missat starten", "den reservbil han skulle köra", "så brast vevaxeln", "ingen VM-poäng den här gången heller". 

Det går så långt att Ronnies gamla vän och PR-man Per Cewerien gör en anmälan till Allmänhetens Pressombudsman.

 
Pos. Förare Nat. Stall/Bil Varv Resultat Grid
1 Clay Regazzoni CH Ferrari 312 B2 50 1h13m35.0s 3
2 Jackie Stewart GBR Tyrrell Ford 50 1h13m58.6s 1
3 John Surtees GBR Surtees Ford TS9 49 1h14m02.0s 6
4 Tim Schenken AUS Brabham Ford BT33 48 2 varv efter 9
5 Howden Ganley NZ BRM P153 48 2 varv efter 10
6 Ray Allen GBR March Ford 701 48 2 varv efter 12
7 John Miles GBR BRM P153 48 2 varv efter 5
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
DNS=Did not start DNQ=Did not qualify DNPQ=Did not pre-qualify
Pole Position (1m24.6s) Pole Position och Snabbaste varv Snabbaste varv (1m26.7s)

Föregående Nästa

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978