Österrike GP 1975

 

Grosser Preis von Österreich 17 Augusti 1975, Österreichring

Ronnie Peterson startar i Österrikes GP 1975 med 13:e bästa kvalificeringstid. Det är Ronnies 74:e F1 start och han kan denna säsong hålla sig för skratt. Den utlovade vinnarbilen från Colin Chapman lyser fortfarande med sin frånvaro och Ronnie får hålla till godo med den Lotuskonstruktion som debuterade redan säsongen 1970.

Niki Lauda (Ferrari) står ännu en gång i "pole position" och delar första startledet med James Hunt (Hesketh). Emerson Fittipaldi (McLaren) är trea före - något överraskande - Hans Stuck (March).

Starten hade dock föregåtts av ett par otäcka olyckor. Wilson Fittipaldi har i tidskvalet kört av våldsamt och brutit två ben i handen. Ännu värre var olyckan under uppvärmningen på tävlingsdagen, då Mark Donohue kraschar sin Penske March så illa att han medvetslös måste tas till sjukhus för operation. Donohue har slagit huvudet i ställningen till en reklamskylt. Det lättande trycket mot hjärnan hjälper dock inte och Donohue avlider ett par dagar senare.

Vädret slår hastigt om inför starten och regnet börjar ösa ner. Lauda tar dock täten före Hunt och Depailler (som gjort ett ryck från sjunde startposition). Brambilla gör en fantastisk upphämtning från sin åttonde plats och kan tillsammans med Hunt passera Lauda på det 15:e varvet. När Hunt skall varva Lunger lyckas Brambilla ta sig förbi båda bilarna och är i plötsligt i ledning.

Förhållandena blev än sämre och efter 29 varv flaggas loppet av. Brambilla, som tar sin första och enda seger i karriären, blir så upphetsad av att se den svartvitrutiga målflaggan att han spinner av med sin March. Han lyckas dock åter ta sig ut på banan och fullfölja sitt ärevarv - dock med en bil som närmast ser ut att vara redo för skroten.

Brambilla får också snabbaste varvtid med 1.53,90. Endast halva poäng tilldelas i loppet, men likafullt är det March första seger efter fem års hårda ansträngningar. 

James Hunt (Hesketh) blir tvåa med Tom Pryce (Shadow) som trea före Jochen Mass (McLaren) och Ronnie som i den gamla Lotus 72:an till slut blir 5:a

Loppet kan således summera följande förare i ledning: Lauda 1-14; Hunt 15-18; Brambilla 19-29.

Summary in english

Niki Lauda arrived at his home race with a strong lead in the World Championship with a healthy lead in the World Championship and his chasers were struggling. McLaren had only two serviceable cars as Jochen Mass had written off two M23s at the Nürburgring. Team Lotus was in similar trouble but as Surtees had managed to rebuild a car for John Watson (the team having missed the German GP after the multi-car crash at Silverstone) Lotus had to rely on new boy Brian Henton. Alan Jones stood down from his drive with Hill to make way for Rolf Stommelen who was back in action after his crash in Barcelona while Chris Amon also returned at the wheel of an Ensign. Shadow appeared with one car fitted with a Matra V12 engine and this was driven by Jean-Pierre Jarier.

The
Williams team rented out its second car to Swiss driver Jo Vonlanthen, while the second Hesketh was rented out to the American Brett Lunger.

Qualifying resulted in the usual pole position for Lauda with
James Hunt a tenth slower in his Hesketh. Third fastest was Emerson Fittipaldi in his McLaren with Hans Stuck fourth for March. The third row featured Clay Regazzoni (Ferrari) and Carlos Pace (Brabham) while the top 10 was completed by Patrick Depailler (Tyrrell), Vittorio Brambilla (March), Jochen Mass (McLaren) and Jody Scheckter (Tyrrell). Jarier qualified the Shadow-Matra 14th. In the course of qualifying Wilson Fittipaldi crashed his Fittipaldi heavily and broke two bones in his hand but there was a far more serious accident in the race day warm-up when Mark Donohue went off at the Hella Licht Corner after a tire failure. The Penske March had cleared the barriers and collided with an advertising hoarding, hitting two marshals as well (one of whom later died). Donohue was conscious and talking but he then lapsed into unconsciousness and despite an operation to relieve the pressure in his brain he died in Graz on the Tuesday after the race.

As the time for the start approached the weather clouded over and it began to rain heavily. Lauda took the lead while Depailler made a good start to take third place behind Hunt. Then came Stuck, Fittipaldi, Brambilla and Scheckter. It was Brambilla who made the biggest impression in the early laps as he overtook Fittipaldi, Stuck and then Depailler.

On lap 15 Hunt and Brambilla caught and passed Lauda and began to pull away from the Ferrari. On lap 19 as Hunt came up to lap Lunger, Brambilla blasted past both cars in one move and began to build a lead. Conditions deteriorated to such an extent that eventually the organizers were petitioned to stop the race. The chequered flag was shown and Brambilla in his excitement lost control of his car and crashed. He was able to rejoin and completed his victory lap with the front end of the car in a state of considerable disrepair.

It had taken five years but the March factory team had finally won a race although as half points were awarded it was, in effect, half a victory.

Hunt was classified second with
Tom Pryce third in his Shadow.

Sammanställning

Grand Prix

Österrike

Datum

17 Augusti 1975

Bana

Osterreichring

Säsong

1975

Deltävling

12

Längd (km)

5.911

Varv

29

Tid

57:56.690

Placering

Nr

Förare

Team

Tid

Grid

1

9

Vittorio Brambilla

March

57:56.690

8

2

24

James Hunt

Hesketh

27.030

2

3

16

Tom Pryce

Shadow

34.850

15

4

2

Jochen Mass

McLaren

72.660

9

5

5

Ronnie Peterson

Lotus

83.330

13

6

12

Niki Lauda

Ferrari

90.280

1

7

11

Clay Regazzoni

Ferrari

99.070

5

8

3

Jody Scheckter

Tyrrell

+1 varv

10

9

1

Emerson Fittipaldi

McLaren

+1 varv

3

10

18

John Watson

Surtees

+1 varv

18

11

4

Patrick Depailler

Tyrrell

+1 varv

7

12

31

Chris Amon

Ensign

+1 varv

23

13

25

Brett Lunger

Hesketh

+1 varv

17

14

7

Carlos Reutemann

Brabham

+1 varv

11

15

23

Tony Brise

Hill

+1 varv

16

16

22

Rolf Stommelen

Hill

+2 varv

25

17

29

Lella Lombardi

March

+3 varv

21

nc

33

Roelof Wunderink

Ensign

+4 varv

27

r

32

Harald Ertl

Hesketh

+6 varv

26

r

21

Jacques Laffite

Williams

+8 varv

12

r

8

Carlos Pace

Brabham

+12 varv

6

r

20

Jo Vonlanthen

Williams

+15 varv

28

r

10

Hans-Joachim Stuck

March

+19 varv

4

r

17

Jean-Pierre Jarier

Shadow

+19 varv

14

r

14

Bob Evans

BRM

+27 varv

24

r

27

Mario Andretti

Parnelli

+28 varv

19

ns

30

Wilson Fittipaldi

Fittipaldi

 

20

ns

28

Mark Donohue

March

 

20

nq

6

Brian Henton

Lotus

 

 

nq

35

Tony Trimmer

Maki

 

 

 

NC=Not Classified

NT=No time set in qualifying

R=Retired

EX=Excluded from meeting

W=Withdrawn

DQ=Disqualified

NS=Did not start

NQ=Did not qualify

NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

Position

Förare

Nation

Poäng

1

Niki Lauda

AUT

51.5

2

Carlos Reutemann

ARG

34

3

Emerson Fittipaldi

BRA

33

4

James Hunt

GBR

28

5

Carlos Pace

BRA

24

6

Jody Scheckter

ZA

19

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa