ÖSTERRIKES GP 2015

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 F1 2017 F1 diverse Denna sida uppdaterades 2016-03-27. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström

F1-säsongen 2015 såg vi fram emot att se vår svenske F1-stjärna Marcus Ericsson representera sitt nya F1-stall Sauber...

FMV F1 Club för en förtynande tillvaro, men två tappra själar åkte till Österrikes GP över midsommarhelgen 19-21 juni 2015:
  •  Rickard O. Lindström (8)
  •  Stefan Langner (4)
  •  Eva Hellström (inbjuden "hangaround" - endast kvaldagen)
  •  Christoffer Lindström (inbjuden "hangaround")
  •  Jonas Westin (inbjuden "hangaround")

 

F1-foto på denna sida: Rickard O. Lindström ©

Hur är det då möjligt att få "frigång" från familjen över en midsommarhelg? Svar: Det får man inte! Däremot kan man lura med dem på resan genom att locka med Lippizanerhästar, Sachertårta, Sängerknaben och slottet Schoenenbrunn...

Red Bull Ring

Och emedan de är uppfyllda av Wiens begivenheter är det bara att fly iväg de 20 milen till Red Bull Ring i Spielberg:

F1-banan i Österrike har en lång historia. Banan invigdes redan 1970 och hette då Österreich Ring. Allas vår egen Ronnie Peterson tog hem två segrar på banan under 70-talet, bl a sin 10:e och sista seger - 1978 och ett par race innan den tragiska olyckan på Monza. Under 18 år till och med 1987 kördes Österrikes GP i Pielberg. Banan byggdes  om i perioden 1988-1996 och döptes därefter om till A1-Ring. Mellan åren 1997-2003 genomfördes åter Österrikes GP på banan. Ånyo bedömdes banan för farlig, men efter ytterligare en ombyggnation kunde Österrikes GP åter fogas till listan med årliga F1-race år 2014. Den ende i dagens startfält som tävlat på den äldre banan är Jenson Button.

Vi i publiken på Red Bull Ring bjöds på mycket flygetyg i luften...

En F4U Corsair och en P-38 Lightning från WW2... En makalös flyguppvisning från Red Bull team...

Drivers Parade

Inför starten av årets Grand Prix i Österrike visades de tävlande F1-förarna upp på flaket till en gammal veteranlastbil. Ingen osämja syntes förekommande bland vare sig konkurrenter eller teamkollegor - stämningen var uppsluppen och glad... Ja, Kimi Raikkonen ser och är i och för sig alltid lite butter...

Österrikes GP 2015

Årets F1-race på Red Bull Ring i Spielberg blev en händelserik tillställning. Lewis Hamilton, den regerande världsmästaren och i ledning efter sex körda tävlingar under 2015, blev kvalsnabbast före teamkollegan i Mercedes - Nico Rosberg - och Sebastian Vettel i en Ferrari. Vår egen Marcus Ericsson i Sauberstallet fick 12:e bästa kvaltid, men flyttades upp en placering efter att såväl Red Bull som McLaren drabbats av nedflyttning med 10 resp 25 positioner efter att överskridit den maximala gränsen för diverse byten av komponenter i bilarna. Marcus teamkompis Felipe Nasr kvalade (som vanligt) lite bättre och hade en nionde startposition.

Det blev emellertid Nico Rosberg, fjolårets vinnare i Österrikes GP (som 2014 återuppstartade efter ombyggnation och 11 år i stiltje), före Hamilton - en ledningen som han sedan behöll ända in i mål. De flesta förarna hade valt en "1-stops" strategi, vilket innebar att de körde ena hälften av racet på "supersofts" (kvaldäcken), för att sedan gå över på "soft".

Loppet blev emellertid dramatiskt. Efter att endast ha kört en kurva missbedömde Kimi Raikkonen i sin Ferrari däckens fästförmåga (banan bedöms som lite halare än andra, vilket innebär att längre tid krävs för att få upp värmen i däcken) i kurva två på första varvet och detta resulterade i att han for in under Alonsos McLaren så olyckligt att båda tvingades bryta loppet. Detta tvingade dessutom ut säkerhetsbilen under fem varv. Den som då tog chansen att byta däck (rätt eller fel) var vår egen Marcus Ericsson. Han hade gjort en tjuvstart och sedan bromsat, vilket gjorde att han tappade fem placeringar i starten. Dessutom slogs bl a golvet och frontvingen sönder under bilen då han träffades av delar från Raikkonens och Alonsos bilar. När Marcus kom ut igen låg han sist i fältet. Tjuvstarten renderade även i en "stop-and-go penalty", så totalt kom Marcus att vara inne i depå vid tre tillfällen. Som om detta inte vore nog så stannade bilen vid två tillfällen ("skärmen blev alldeles svart") och vi var nog många som uppfattade att Marucs hade brutit loppet. Men tydligen kom bilen igång och han slutade så småningom på en 13:e plats (näst sist av de bilar som kom i mål och två varv efter segraren)...

Trots att Lewis Hamilton korsade en heldragen linje efter sitt depåstopp och då tilldömdes ett 5 sekunders tidstillägg, så lyckades han bärga silverplatsen. Hårdare var det om den tredje pallplatsen, men Felipe Massa i en Williams, lyckades hålla undan för Vettel efter att denne tappat mer än fem sekunder i samband med ett däcksbyte.

Marcus teamkollega Nasr i Sauber kunde inte hålla sin tiondeplats pga överhettade bromsar och missade därmed i ett sent skede att ta hem ytterligare en poäng till det totala sammandraget. Resultat Österrikes GP 2015:

  1. Nico Rosberg, Mercedes
  2. Lewis Hamilton, Mercedes
  3. Felipe Massa, Williams
  4. Sebastian Vettel, Ferrari
  5. Valtteri Bottas, Williams
  6. Nico Hulkenberg, Force India
  7. Pastor Maldonado, Lotus
  8. Max Verstappen, Toro Rosso
  9. Sergio Perez, Force India
  10. Daniel Ricciardo, Red Bull
  11. Felipe Nasr, Sauber
  12. Daniil Kvyat, Red Bull
  13. Marcus Ericsson, Sauber
  14. Roberto Merhi, Marussia
Marcus Ericsson i Sauber
Felipe Nasr i Sauber
Nico Rosberg i Mercedes
Lewis Hamilton i Mercedes
Felipe Massa i Williams
Valtteri Bottas i Williams
Max Verstappen i Toro Rosso
Carlos Sainz i Toro Rosso
Sebastian Vettel i Ferrari
Kimi Raikkonen i Ferrari
Fernando Alonso i McLaren
Jenson Button i McLaren
Sergio Pérez i Force India
Nico Hulkenberg i Force India
Romain Grosjean i Lotus
Pastor Maldonado i Lotus
Daniel Ricciardo i Red Bull
Will Stevens i Marussia
Roberto Merhi i Marussia

Legends Parade

Som en bonus till F1-publiken på Red Bull Ring bjöds vi på gamla F1-bilar och gamla F1-förare. Häftigt att få se den trefaldige världsmästaren Niki Lauda åter i en F1-bil (han debuterade 1972 som andreförare bakom Ronnie i March-stallet och brännskadades svårt i en krasch på Nürburgring 1976). Andra världsmästare som visade upp sig var Nelson Piquet och Alain Prost. Därutöver fanns även Jean Alesi, Gerhard Berger, Riccardo Patrese (han visar fortfarande ingen skam över att ha orsakat olyckan på Monza som resulterade i Ronnies död 1978) Christian Danner och Pierluigi Martini på plats.

Niki Lauda i en McLaren från 1986
Nelson Piquet
Riccardo Patrese

Innan de gamla F1-stjärnorna visade upp sig fanns det möjlighet att närmare stifta bekantskap med bilklenoderma...

Nyheter inför F1-säsongen 2015

Formel 1-VM 2015 avgörs för den 66:e gången.

Kalenderförändringar:

  • Tysklands Grand Prix var planerad att återgå till Nürburgring, men den 15 januari 2015 meddelades att tävlingen kommer hållas på Hockenheimring.
  • Mexikos Grand Prix kommer att återvända till formel 1-kalendern för första gången sedan 1992. Tävlingen kommer hållas på Autódromo Hermanos Rodríguez, som ligger i centrala Mexico City.

Regeländringar - tekniskt reglemente:

  • Antalet motorenheter som en förare får använda under säsongen kommer att minskas från fem 2014 till fyra 2015, om tävlingskalendern inte kommer innehålla mer än 20 race.
  • Motortillverkarna kommer under denna säsong bara få utföra hälften så mycket ändringar på motorn som tilläts under 2014, detta för att sänka kostnaderna för utveckling.
  • Nosarna på bilarna kommer bli lägre än under 2014. Dessutom måste utformningen av nosen vara symmetrisk och förenlig med bilens centrum, därmed förbjuds lösningen som Lotus använde på sitt E22-chassi under 2014.
  • Minimivikten på bilarna ökades, från 691 kg till 702 kg.
  • FRIC-systemet (front and rear interconnected suspension) kommer förbjudas till 2015 års säsong.
  • Säkerhetsburen runt föraren kommer att öka för att ge föraren ett bättre skydd.

Regeländringar - sportsligt reglemente:

  • Förbjudet mot viss radiotrafik, som infördes till Singapores Grand Prix 2014, kommer att omfatta ett förbud mot att dela tekniska data mellan stall och förare, såsom specifika inställningar för bränsleförbrukning.
  • Dubbla poäng kommer inte längre tilldelas under säsongsavslutningen.
  • Efter den allvarliga olyckan med Jules Bianchi under Japans Grand Prix 2014 kommer en så kallad Virtuell Safety Car (VSC) att införas. Den kan bli aktuell när dubbel gulflagg visas, men när omständigheterna inte är tillräckligt svåra för att använda en vanlig Safety Car. Virtuell Safety Car tvingar förarna att minska sin hastighet till den som visas på displayen på ratten.
  • Om ett lopp avbryts, kommer bilarna inte längre ställa upp på startgriden, men kommer långsamt in i depån i stället.
  • Om någon personal till stallen står kvar på startgriden när 15-sekunderskylten visas, måste föraren till den berörda bilen starta loppet från depån. Om föraren inte lyder, kommer den bestraffas med ett 10-sekunders stop-and-go penalty.
  • Straffet av bytet av en komplett motorenhet kommer inte längre kunna hänga med till nästkommande tävlingshelg, utan kommer bestraffas i form av ett tidstillägg om inte hela bestraffningen kan tas som nedflyttning på startgriden.
  • Förutom det befintliga fem-sekundersstraffet som kan tas under ett planerad depåstopp, kommer ett nytt tio-sekundersstraff införas, som kommer att fungera på samma sätt.
  • Om en bil anses ha släppts ut på ett farligt sätt, och orsaker en så kallad unsafe release, kommer ett 10-sekunders stop-and-go penalty tilldelas, istället för ett drive-through-straff som tilldelades tidigare.
  • Kvalformatet har förtydligats för att tillgodose olika storlekar av startfält. Om tjugofyra bilar ställer upp, kommer sju att elimineras under den första kvalomgången, om tjugotvå bilar ställer upp, kommer sex elimineras under den första kvalomgången och så vidare.
  • Safety Car-proceduren kommer ändras. När de varvade bilarna passerat ledaren kommer säkerhetsbilen åka in i depån, istället för att vänta tills att de varvade bilarna återanslutit längst bak i kön.

Stallförändringar:

  • Honda kommer att återvända till formel 1 som motorleverantör. De kommer att leverera motorer till McLaren, som efter tjugo års samarbete med Mercedes byter till Honda. Honda levererade motorer till McLaren från 1988 till 1992, då Honda avslutade sin motortillverkning. Företaget återvände till sporten som motorleverantör 2000 och levererade då motorer till BAR och Jordan innan de lade ner verksamheten 2008.
  • Lotus kommer att byta motorleverantör, från Renault till Mercedes.
  • Efter Rysslands Grand Prix 2014 gick Marussia i konkurs, och missade därmed de tre sista tävlingarna under 2014. Stallet fanns på anmälningslistan för 2015 under namnet "Manor F1", men i november 2014 meddelade konkursförvaltarna att stallet skulle lägga ner sin verksamhet.

Förarförändringar:

  • Sebastian Vettel kommer att lämna Red Bull Racing i slutet av 2014 års säsong, efter sex år och fyra VM-titlar med stallet. Han kommer under 2015 ersätta Fernando Alonso i Ferrari. Daniil Kvyat lämnade Scuderia Toro Rosso då han ersatte Sebastian Vettel i Red Bull Racing.
  • Fernando Alonso kommer att återvända till McLaren, sju år efter hans senaste period med stallet. Efter veckor av spekulationer bekräftades att Jenson Button blev stallets andra förare och att Kevin Magnussen blir testförare.
  • Eftersom Kvyat kommer lämna Toro Rosso, blev stallet tvungna att välja en ersättare till honom. Toro Rosso valde den före detta Formel 1-föraren Jos Verstappens son, Max Verstappen, som Kvyats ersättare. Verstappen kommer att bli den yngsta F1-föraren genom tiderna, då han vid 17 års ålder kommer göra F1-debut. Senare meddelade Jean-Éric Vergne att han inte kommer fortsätta med Toro Rosso, utan att han istället kommer köra Formel E och vara testförare för Ferrari i Formel 1. Därmed blev stallet tvungna att välja ännu en ersättare. Toro Rosso valde 2014 års Formula Renault 3.5 Series-mästare, Carlos Sainz, Jr., som Vergnes ersättare.
  • Marcus Ericsson, som körde hos Caterham under 2014, kommer under 2015 köra hos Sauber. Han kommer bli stallkamrat med den tidigare testföraren för Williams, Felipe Nasr. Som ett resultat av att Ericsson och Nasr anlände, förlorade Esteban Gutiérrez och Adrian Sutil sina platser hos stallet

Tävlingar 2015

Grand Prix Bana Datum
1 Australiens Grand Prix Australien Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne 15 mars
2 Malaysias Grand Prix Malaysia Sepang International Circuit, Kuala Lumpur 29 mars
3 Kinas Grand Prix Kina Shanghai International Circuit, Shanghai 12 april
4 Bahrains Grand Prix Bahrain Bahrain International Circuit, Sakhir 19 april
5 Spaniens Grand Prix Spanien Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona 10 maj
6 Monacos Grand Prix Monaco Circuit de Monaco, Monte Carlo 24 maj
7 Kanadas Grand Prix Kanada Circuit Gilles Villeneuve, Montreal 7 juni
8 Österrikes Grand Prix Österrike Red Bull Ring, Steiermark 21 juni
9 Storbritanniens Grand Prix Storbritannien Silverstone Circuit, Silverstone 5 juli
10 Ungerns Grand Prix Ungern Hungaroring, Budapest 26 juli
11 Belgiens Grand Prix Belgien Circuit de Spa-Francorchamps, Stavelot 23 augusti
12 Italiens Grand Prix Italien Autodromo Nazionale Monza, Monza 6 september
13 Singapores Grand Prix Singapore Marina Bay Street Circuit, Singapore 20 september
14 Japans Grand Prix Japan Suzuka Circuit, Suzuka 27 september
15 Rysslands Grand Prix Ryssland Sochi Autodrom, Sotji 11 oktober
16 USA:s Grand Prix USA Circuit of the Americas, Austin, Texas 25 oktober
17 Mexikos Grand Prix Mexiko Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City 1 november
19 Brasiliens Grand Prix Brasilien Autódromo José Carlos Pace, São Paulo 15 november
19 Abu Dhabis Grand Prix Förenade Arabemiraten Yas Marina Circuit, Abu Dhabi 29 november

Stall och förare 2015

                  Stall                          Konstruktör Chassi Motor Däck Nr          Förare    
Tyskland Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 W06 Hybrid Mercedes PU106B Hybrid P 6
44
Tyskland
Storbritannien
Nico Rosberg
Lewis Hamilton
Österrike Infiniti Red Bull Racing Red Bull-Renault RB11 Renault Energy F1-2015 P 3
26
Australien
Ryssland
Daniel Ricciardo
Daniil Kvyat
Storbritannien Williams Martini Racing Williams-Mercedes FW37 Mercedes PU106B Hybrid P 19
77
Brasilien
Finland
Felipe Massa
Valtteri Bottas
Italien Scuderia Ferrari Ferrari SF15-T Ferrari P 5
7
Tyskland
Finland
Sebastian Vettel
Kimi Räikkönen
Storbritannien McLaren Honda McLaren-Honda MP4-30 Honda RA615H P 14
20
22
Spanien
Danmark
Storbritannien
Fernando Alonso
Kevin Magnussen (race 1)
Jenson Button
Indien Sahara Force India F1 Team Force India-Mercedes VJM08 Mercedes PU106B Hybrid P 11
27
Mexiko
Tyskland
Sergio Pérez
Nico Hülkenberg
Italien Scuderia Toro Rosso Toro Rosso-Renault STR10 Renault Energy F1-2015 P 33
55
Nederländerna
Spanien
Max Verstappen
Carlos Sainz, Jr.
Storbritannien Lotus F1 Team Lotus-Mercedes E23 Hybrid Mercedes PU106B Hybrid P 8
13
Frankrike
Venezuela
Romain Grosjean
Pastor Maldonado
Storbritannien Manor Marussia F1 Team Marussia-Ferrari MR03 Ferrari 059/3 P 28
98
Storbritannien
Spanien
Will Stevens
Roberto Merhi
Schweiz Sauber F1 Team Sauber-Ferrari C34 Ferrari P 9
12
Sverige
Brasilien
Marcus Ericsson
Felipe Nasr
 

Förarmästerskapet 2015

Position  1:a   2:a   3:a   4:a   5:a   6:a   7:a   8:a   9:a   10:a 
Poängfördelning 25p 18p 15p 12p 10p 8p 6p 4p 2p 1p
Pos. Förare Grand Prix Poäng
AUS
Australien
MAL
Malaysia
CHN
Kina
BHR
Bahrain
ESP
Spanien
MON
Monaco
CAN
Kanada
AUT
Österrike
GBR
Storbritannien
HUN
Ungern
BEL
Belgien
ITA
Italien
SIN
Singapore
JPN
Japan
RUS
Ryssland
USA
USA
MEX
Mexiko
BRA
Brasilien
ABU
Förenade Arabemiraten
1 Storbritannien Lewis Hamilton 1 2 1 1 2 3 1 2 1 6 1 1 Ret 1 1 1 2 2 2 381
2 Tyskland Nico Rosberg 2 3 2 3 1 1 2 1 2 8 2 17† 4 2 Ret 2 1 1 1 322
3 Tyskland Sebastian Vettel 3 1 3 5 3 2 5 4 3 1 12† 2 1 3 2 3 Ret 3 4 278
4 Finland Kimi Räikkönen Ret 4 4 2 5 6 4 Ret 8 Ret 7 5 3 4 8 Ret Ret 4 3 150
5 Finland Valtteri Bottas DNS 5 6 4 4 14 3 5 5 13 9 4 5 5 12† Ret 3 5 13 136
6 Brasilien Felipe Massa 4 6 5 10 6 15 6 3 4 12 6 3 Ret 17 4 Ret 6 DSQ 8 121
7 Ryssland Daniil Kvyat DNS 9 Ret 9 10 4 9 12 6 2 4 10 6 13 5 Ret 4 7 10 95
8 Australien Daniel Ricciardo 6 10 9 6 7 5 13 10 Ret 3 Ret 8 2 15 15† 10 5 11 6 92
9 Mexiko Sergio Pérez 10 13 11 8 13 7 11 9 9 Ret 5 6 7 12 3 5 8 12 5 78
10 Tyskland Nico Hülkenberg 7 14 Ret 13 15 11 8 6 7 Ret DNS 7 Ret 6 Ret Ret 7 6 7 58
11 Frankrike Romain Grosjean Ret 11 7 7 8 12 10 Ret Ret 7 3 Ret 13† 7 Ret Ret 10 8 9 51
12 Nederländerna Max Verstappen Ret 7 17† Ret 11 Ret 15 8 Ret 4 8 12 8 9 10 4 9 9 16 49
13 Brasilien Felipe Nasr 5 12 8 12 12 9 16 11 DNS 11 11 13 10 20† 6 9 Ret 13 15 27
14 Venezuela Pastor Maldonado Ret Ret Ret 15 Ret Ret 7 7 Ret 14 Ret Ret 12 8 7 8 11 10 Ret 27
15 Spanien Carlos Sainz, Jr. 9 8 13 Ret 9 10 12 Ret Ret Ret Ret 11 9 10 Ret 7 13 Ret 11 18
16 Storbritannien Jenson Button 11 Ret 14 DNS 16 8 Ret Ret Ret 9 14 14 Ret 16 9 6 14 14 12 16
17 Spanien Fernando Alonso   Ret 12 11 Ret Ret Ret Ret 10 5 13 18† Ret 11 11 11 Ret 15 17 11
18 Sverige Marcus Ericsson 8 Ret 10 14 14 13 14 13 11 10 10 9 11 14 Ret Ret 12 16 14 9
19 Spanien Roberto Merhi DNP 15 16 17 18 16 Ret 14 12 15 15 16     13       19 0
20 USA Alexander Rossi                         14 18   12 15 18   0
21 Storbritannien Will Stevens DNP DNS 15 16 17 17 17 Ret 13 16† 16 15 15 19 14 Ret 16 17 18 0
Danmark  Kevin Magnussen DNS                                     0
Färg Betydelse
Guld Segrare
Silver Tvåa
Brons Trea
Grön Poängplacering
Blå Gick i mål utanför poäng
Ej klassificerad (NC)
Lila Bröt (Ret)
Röd Ej kvalificerad (DNQ)
Ej förkvalificerad (DNPQ)
Svart Diskvalificerad (DSQ)
Vit Startade ej (DNS)
Drog sig ur (WD)
Racet inställt (C)
Blank Deltog ej
Utesluten (EX)

Fet stil – Pole Position
Kursiv stil – Snabbaste varv

Noteringar:

  • † – Föraren gick ej i mål, men blev klassificerad för att ha kört över 90% av racedistansen.

 

Konstruktörsmästerskapet 2015

 

Pos. Konstruktör Nr Grand Prix Poäng
AUS
Australien
MAL
Malaysia
CHN
Kina
BHR
Bahrain
ESP
Spanien
MON
Monaco
CAN
Kanada
AUT
Österrike
GBR
Storbritannien
HUN
Ungern
BEL
Belgien
ITA
Italien
SIN
Singapore
JPN
Japan
RUS
Ryssland
USA
USA
MEX
Mexiko
BRA
Brasilien
ABU
Förenade Arabemiraten
1 Tyskland Mercedes 6 2 3 2 3 1 1 2 1 2 8 2 17† 4 2 Ret 2 1 1 1 703
44 1 2 1 1 2 3 1 2 1 6 1 1 Ret 1 1 1 2 2 2
2 Italien Ferrari 5 3 1 3 5 3 2 5 4 3 1 12† 2 1 3 2 3 Ret 3 4 428
7 Ret 4 4 2 5 6 4 Ret 8 Ret 7 5 3 4 8 Ret Ret 4 3
3 Storbritannien Williams-Mercedes 19 4 6 5 10 6 15 6 3 4 12 6 3 Ret 17 4 Ret 6 DSQ 8 257
77 DNS 5 6 4 4 14 3 5 5 13 9 4 5 5 12† Ret 3 5 13
4 Österrike Red Bull-Renault 3 6 10 9 6 7 5 13 10 Ret 3 Ret 8 2 15 15† 10 5 11 6 187
26 DNS 9 Ret 9 10 4 9 12 6 2 4 10 6 13 5 Ret 4 7 10
5 Indien Force India-Mercedes 11 10 13 11 8 13 7 11 9 9 Ret 5 6 7 12 3 5 8 12 5 136
27 7 14 Ret 13 15 11 8 6 7 Ret DNS 7 Ret 6 Ret Ret 7 6 7
6 Storbritannien Lotus-Mercedes 8 Ret 11 7 7 8 12 10 Ret Ret 7 3 Ret 13† 7 Ret Ret 10 8 9 78
13 Ret Ret Ret 15 Ret Ret 7 7 Ret 14 Ret Ret 12 8 7 8 11 10 Ret
7 Italien Toro Rosso-Renault 33 Ret 7 17† Ret 11 Ret 15 8 Ret 4 8 12 8 9 10 4 9 9 16 67
55 9 8 13 Ret 9 10 12 Ret Ret Ret Ret 11 9 10 Ret 7 13 Ret 11
8 Schweiz   Sauber-Ferrari 9 8 Ret 10 14 14 13 14 13 11 10 10 9 11 14 Ret Ret 12 16 14 36
12 5 12 8 12 12 9 16 11 DNS 11 11 13 10 20† 6 9 Ret 13 15
9 Storbritannien McLaren-Honda 14   Ret 12 11 Ret Ret Ret Ret 10 5 13 18† Ret 11 11 11 Ret 15 17 27
20 DNS                                    
22 11 Ret 14 DNS 16 8 Ret Ret Ret 9 14 14 Ret 16 9 6 14 14 12
10 Storbritannien Marussia-Ferrari 28 DNP DNS 15 16 17 17 17 Ret 13 16† 16 15 15 19 14 Ret 16 17 18 0
53                         14 18   12 15 18  
98 DNP 15 16 17 18 16 Ret 14 12 15 15 16     13       19
 
Färg Betydelse
Guld Segrare
Silver Tvåa
Brons Trea
Grön Poängplacering
Blå Gick i mål utanför poäng
Ej klassificerad (NC)
Lila Bröt (Ret)
Röd Ej kvalificerad (DNQ)
Ej förkvalificerad (DNPQ)
Svart Diskvalificerad (DSQ)
Vit Startade ej (DNS)
Drog sig ur (WD)
Racet inställt (C)
Blank Deltog ej
Utesluten (EX)

Fet stil – Pole Position
Kursiv stil – Snabbaste varv

 

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 F1 2017 F1 diverse

Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...

FMV F1 Club