italiens gp 2008

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 F1 2017 F1 diverse Denna sida uppdaterades 2015-10-30. Ansvarig för denna websida är Rickard O. Lindström

FMV F1 Club:s årliga utflykt gick 2008 till Italiens GP den 12-14 september på Monza-banan. Långhelgen inleddes med en dag på Gardasjön, men i övrigt blev det Monza för hela slanten i dagarna tre. Det började i sol och slutade i regn, men oavsett väder hade vi en fantastisk helg med härlig racing...

Följande personer från FMV F1 Club åkte till Italiens Grand Prix 2008:

Från sol och bar överkropp... ...till regn och trenchcoat...

Tanken var också att vid Italiens GP hedra minnet av vår störste racingstjärna genom tiderna - Ronnie Peterson. År 2008 var det 30 år sedan Ronnie gick bort i sviterna av den fruktansvärda kraschen i starten på Monza. En minnesstund för Ronnie hölls på morgonen innan tävlingen. I samband med Italiens Grand Prix släpptes även boken "Memories of Ronnie Peterson".

Nedan ett axplock med bilder på de tävlande, samt resultat, statistik och slutgiltig sammanställning för 2007 års F1 säsong (länkarna är klickbara):

Sammandrag av Italiens GP år 2008

Kvalet kördes i tilltagande regn vilket resulterade i att toppförare som Lewis Hamilton i McLaren, Robert Kubica i BMW och Kimi Räikkönen i Ferrari inte gick vidare från Q2. Den något annorlunda startordningen var Sebastian Vettel i Toro Rosso, Heikki Kovalainen i McLaren, Mark Webber i Red Bull, Sébastien Bourdais i Toro Rosso, Nico Rosberg i Williams, Felipe Massa i Ferrari, Jarno Trulli i Toyota och Fernando Alonso i Renault. På grund av olycksriskerna på den våta banan startades loppet bakom säkerhetsbil. Vettel tog starten och drog ifrån eftersom han hade bättre sikt än konkurrenterna i sprayen bakom. Vettel ledde sedan loppet ända in i mål och vann sin och stallets första F1-seger, 12,5 sekunder före Kovalainen och drygt 20 sekunder före Kubica. Hamilton, som startade från femtonde rutan, körde upp sig till en sjunde plats och behöll därmed ledningen i VM-tabellen.

Fotografier från Italiens GP 2008

Nedan ett antal fotografier på förarna och bilarna. Fredagen innehöll de två obligatoriska träningspassen. Solen sken från en klarblå himmel. För oss med de billigaste biljetterna - tredagars "walk around" - var det möjligt att följa bilarna från valfri plats eftersom alla läktare stod öppna. Detta gjorde det möjligt att komma närmare inpå bilarna och förarna med kameran.

 

SCUDERIA FERRARI MARLBORO

1                    Kimi Räikkönen
2                    Felipe Massa

 

BMW SAUBER F1 TEAM

3                    Nick Heidfeld

4                    Robert Kubica

 

ING RENAULT F1 TEAM

5                    Fernando Alonso

6                    Nelson Piquet
 

AT&T WILLIAMS

7                    Nico Rosberg

8                    Kazuki Nakajima

 

RED BULL RACING

9                    David Coultard
10                  Mark Webber
 

PANASONIC TOYOTA RACING

11                  Jarno Trulli

12                  Timo Glock

 

SCUDERIA TORO ROSSO

14                  Sébastien Bourdais
15                  Sebastian Vettel - tog sin första F1-seger i detta lopp!
 

HONDA RACING F1 TEAM

16                  Jenson Button

17                  Rubens Barrichello

 

FORCE INDIA F1 TEAM

20                  Adrian Sutil

21                  Giancarlo Fisichella
 

VODAFONE McLAREN MERCEDES

22                  Lewis Hamilton
23                  Heikki Kovalainen

 

Resultat Italiens GP år 2008

Nedanstående underlag är hämtat på den officiella hemsidan för Formel 1 (se www.formula1.com):

Pos # Förare Team Varv Tid/Brutit Grid Poäng
1 15 Sebastian Vettel STR-Ferrari 53 1:26:47.494 1 10
2 23 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 53 +12.5 s 2 8
3 4 Robert Kubica BMW Sauber 53 +20.4 s 11 6
4 5 Fernando Alonso Renault 53 +23.9 s 8 5
5 3 Nick Heidfeld BMW Sauber 53 +27.7 s 10 4
6 2 Felipe Massa Ferrari 53 +28.8 s 6 3
7 22 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 53 +29.9 s 15 2
8 10 Mark Webber Red Bull-Renault 53 +32.0 s 3 1
9 1 Kimi Räikkönen Ferrari 53 +39.4 s 14  
10 6 Nelsinho Piquet Renault 53 +54.4 s 17  
11 12 Timo Glock Toyota 53 +58.8 s 9  
12 8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 53 +62.0 s 20  
13 11 Jarno Trulli Toyota 53 +65.9 s 7  
14 7 Nico Rosberg Williams-Toyota 53 +68.6 s 5  
15 16 Jenson Button Honda 53 +73.3 s 19  
16 9 David Coulthard Red Bull-Renault 52 +1 Varv 13  
17 17 Rubens Barrichello Honda 52 +1 Varv 16  
18 14 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 52 +1 Varv 4  
19 20 Adrian Sutil Force India-Ferrari 51 +2 Varv 18  
Brutit 21 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 11 Olycka

12

Grand Prix tävlingar år 2008

Nedanstående underlag är hämtat på http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ databas som varmt rekommenderas.

Inför 2008 års F1 säsong kunde en rad nyheter intecknas:

Därutöver en rad intressanta regeländringar:

  • Kvalificeringen ändrad så att Q1 är 20 minuter, Q2 är 15 minuter och Q3 är 10 minuter. Tidigare fick förarna ersätta den bränslemängd som använts under Q3, men den möjligheten är borttagen för att eliminera de impopulära bränslebrännarvarven i början av passet. Från och med Bahrains Grand Prix straffas förare som kör för sakta under sina in- och utvarv för att spara bränsle under Q3 med nedflyttning fem placeringar på startgriden.
  • Traction control, antispinnsystem, och motorbroms förbjuds.
  • Standardiserad Electronic Control Unit (ECU) som inkluderar en Engine Control Unit (ECU).
  • Växellådan måste hålla under fyra deltävlingar i följd. Om växellådan byts tidigare flyttas bilens förare ner fem placeringar på startgriden före loppet. Om en förare inte fullföljer ett lopp tillåts denne att byta växellåda inför nästa lopp utan att drabbas av bestraffning.
  • Ett motorbyte tillåts under säsongen utan att bilens förare flyttas ner på startgriden, men detta gäller inte i samband med den sista deltävlingen.
  • Totalstopp för all motorutveckling från och med 2008 under 10 år men beslutet kan ändras efter fem år.
  • Endast motorer som bekräftats av FIA och levereras senast 31 mars 2008 får användas under formel 1-VM 2008-2017.
  • Stallen får under en säsong använda upp till fyra förare var, vilka samtliga kan ta mästerskapspoäng. Ett förarbyte kan göras när som helst före kvalificeringen men det måste godkännas av tävlingsledningen. Den nye föraren måste använda den motor och de däck som den ursprunglige föraren skulle använt.
  • Planerade restriktioner gällande aerodynamiktester meddelas 11 januari 2008.
  • Den totala mängden bränsle måste bestå av minst 5,75 procent biobränsle, vilket betyder att motorerna även måste klara den typen av bränsle.

F1-regler i korthet år 2008

 

Motor Sug 2 400 cc och högst 19 000 varv/minut
Max cylindrar 8
Bilens minimivikt 605 kg
Poängberäkning 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Nürburgring 2006 Spa 2007 Monza 2008 Istanbul 2009 Barcelona 2010 Monza 2011 Spa 2012 F1 2013 F1 2014 Österrike 2015 F1 2016 F1 2017 F1 diverse

Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...

FMV F1 Club