ItaLIENS gp 2011

		
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  Denna sida uppdaterades
2015-10-30. Ansvarig för 
denna websida är Rickard O. Lindström.
 Denna sida uppdaterades
2015-10-30. Ansvarig för 
denna websida är Rickard O. Lindström. 


Michael Schumacher gjorde på Monza ett av sina bättre lopp 
sedan come-backen 2010...
 Årets 
resa för FMV F1 Club gick till Monza och Italiens 
GP helgen den 9-11 september 
2011. Vi som åkte detta år var:
Årets 
resa för FMV F1 Club gick till Monza och Italiens 
GP helgen den 9-11 september 
2011. Vi som åkte detta år var:
	-  Rickard O. Lindström (6)
-  Pontus Nordberg (6) 
-  Håkan Lombrink (4)
-  Jan Unander (3)
-  Roland Nilsson (1)
 
 

Som vanligt bjöds vi på perfekt boende (denna gång på ett 
lägenhetshotell tre tunnelbanestationer från Milano citykärna för 36€ per natt), 
underbart väder, strålande racing och allt det där som hör en F1-helg till... 
Bilar, brudar & bärs... Eller?
 
 

Den här gången blev vi i och för sig utan bagage... Väskorna dök 
upp på söndag kväll efter att vi väntat på dem sedan torsdag eftermiddag... Men 
det snälla flygbolaget sa att vi kunde köpa något för 100€, så FMV F1 Club 
investerade i vita shorts, ett antal tandborstar samt tvättmedel...
 
 

Vi bjöds på en fantastisk F1-helg (som vanligt) och fick se Vettel ta sin andra 
seger på Monza (vi var där 2008 när han tog sin första seger). Förhoppningar 
fanns att även få se vår egen Marcus Ericsson visa framfötterna i GP2, men ett 
förarmisstag (ja, det såg ut så) i Parabolica på första varvet förstörde helgen.
Läs för övrigt mer om Marcus Ericsson och GP2 series 
här.

Från "Drivers Parade" kunde vi notera att stämningen är god 
mellan förarna - precis som i den månghövdade publiken med tifos och annat...

Innehållet på denna sida:
Fotografier från Italiens GP 2011
Nedan ett urval av fotografier på förarna och bilarna. Årets tema är 
"närbilder"
				
					
						|   
                        RED BULL RACING | 
                    
						|  | 
                    
						| 1                    
                        Sebastian Vettel | 
                    
						|  | 
                    
						| 2                    
						Mark Webber | 
					
						| VODAFONE 
						McLAREN MERCEDES | 
					
						|  | 
					
						| 4                  
                        Jenson Button | 
					
						|  | 
					
						| 3                  
						Lewis Hamilton | 
					
						| 
                        SCUDERIA FERRARI 
                        MARLBORO | 
                    
						|  | 
                    
						| 6                    Felipe 
                        Massa | 
                    
						|  | 
                    
						| 5                    
						Fernando Alonso | 
					
						| 
                        MERCEDES GP PETRONAS 
                        FORMULA ONE TEAM  | 
					
						|  | 
					
						| 7                    
                        Michael Schumacher | 
					
						|  | 
					
						| 8                   
						Nico Rosberg | 
					
						| 
                        LOTUS RENAULT GP | 
                    
						|  | 
                    
						| 9                    
                        Bruno Senna | 
                    
						|  | 
                    
						| 10                  Vitaly Petrov | 
					
						| 
                        AT&T WILLIAMS | 
					
						|  | 
					
						| 11                  Rubens Barrichello | 
					
						|  | 
					
						| 12                  
                        Pastor Maldonado | 
					
						|   
                        FORCE INDIA F1 TEAM | 
					
						|  | 
					
						| 14                  
						Adrian Sutil | 
					
						|  | 
					
						| 15                  
						Paul di Resta | 
					
						| 
                        SAUBER F1 TEAM | 
                    
						|  | 
                    
						| 17                  
						Sergio Perez | 
                    
						|  | 
                    
						| 16                  
						Kamui Kobayashi | 
					
						| 
                        SCUDERIA TORO ROSSO | 
					
						|  | 
					
						| 18                    
						Sébastien Buemi | 
					
						|  | 
					
						| 19                    
						Jaime Alguersuari | 
					
						| 
                        TEAM LOTUS | 
					
						|  | 
					
						| 21                  
						Jarno Trulli | 
					
						|  | 
					
						| 20                  
						Heikki Kovalainen | 
					
						|  | 
					
						| 20                  
						Chandhok (reservförare) | 
					
						| 
                        HRT F1 TEAM | 
                    
						|  | 
                    
						| 22                  
						Daniel Ricciardo | 
                    
						|  | 
                    
						| 23                  
						Vitantonio Liuzzi | 
					
						| 
                        VIRGIN RACING | 
					
						|  | 
					
						| 24                  
						Timo Glock | 
					
						|  | 
					
						| 25                  
						Jerome d'Ambrosio | 
					
Resultat från Italiens GP 2011
I kvalificeringen inför loppet hade Vettel tagit "pole position" före 
Hamilton och Button, men det var Alonso som fick den bästa starten och som var i 
ledning in i den första kurvan. Längre bak i fältet kom Liuzzi i kontakt med 
Kovalainen, som sladdade av direkt in i Petrov och Rosberg. De tre sistnämnda 
tvingades bryta direkt. Och det hände mycket på första varvet - Barrichello 
tvingades in i depå för byte av frontvinge och d'Ambrosio fick ge upp med en 
trasig växellåda. 
Vettel återtog snabbt sin förlorade tätposition, detta efter att racet 
startat om efter att säkerhetsbilen stannat upp fältet. En som inte hann med i 
omstarten var Hamilton, som blev omkörd av en för dagen het Schumacher. Bakom 
denna duo kämpade Webber och Massa om sjätteplatsen, något som tyvärr 
förorsakade Red Bulls första brutna lopp under säsongen (Webbers trasiga 
frontvinge fick honom att halka av banan i Parabolica).
Emedan Vettel och Alonso kunde dra ifrån, varnades Schumacher ett flertal 
gånger för sin defensiva körning som hindrade Hamilton att gå om. Detta gjorde 
att Button kunde komma ikapp. Ett misstag från Hamilton gjorde att Button kunde 
gå förbi. Button lyckades också relativt enkelt passera Schumacher. Samma lycka 
hade inte Hamilton och det tog 30 varv innan det gick vägen (och detta skedde i 
samband med tysken första depåstopp).
  
    Utan större dramatik kunde Vettel hålla ledningen in i mål och tre år 
    efter sin första GP-seger (på just Monza) kunde den unge regerande 
    världsmästaren ta sin åttonde seger för säsongen. Bakom honom hade Button 
    kämpat sig förbi Alonso upp till en andraplats. Trots en vilt forcerande 
    Hamilton kunde Alonso hålla undan och ta den tredje pallplatsen. Schumacher 
    gick i mål som femma - trots allt ett fall framåt och med en publikfriande 
    körning.
     
 
Sammanfattande resultat enligt nedanstående  
- ett underlag som är hämtat på den officiella hemsidan för Formel 1 (se www.formula1.com) 
- en fantastiskt bra och informativ sida.

Monza-banan utanför Milano
				
					
						
							
								
                                  
                                    
                                      
                                        Italiens Grand 
                                        Prix körs på den snabba "Monza-banan" 
                                        utanför Milano.
 Autodromo Nazionale 
                                        di Monza är en
                                        
                                        racerbana 
                                        som används bland annat för
                                        
                                        Formel 1,
                                        
                                        GP2 Series 
                                        och
                                        
                                        World Touring Car 
                                        Championship.
Anläggningen 
                                        har tre bansträckningar; den 5 793
                                        
                                        meter 
                                        långa
                                        
                                        Grand Prix-banan, 
                                        den 2 405 meter långa Juniorbanan 
                                        och den bankade 4,25 kilometer långa 
                                        högfartsbanan. Berömda kurvor på Grand 
                                        Prix-banan är Curva di Lesmo, 
                                        Curva Parabolica och Variante 
                                        Ascari.
                                        Autodromo Nazionale Monza är mest 
                                        känt för att ha arrangerat samtliga
                                        
                                        Italiens Grand 
                                        Prix i
                                        
                                        formel 1, 
                                        förutom
                                        
                                        1980 då 
                                        loppet kördes på
                                        
                                        Autodromo Enzo e 
                                        Dino Ferrari. Banan är den 
                                        snabbaste i Formel 1-kalendern, som har 
                                        den högsta genomsnittshastigheten av 
                                        alla.
                                        
                                        2005 
                                        körde till exempel
                                        
                                        Kimi Räikkönen 
                                        varvet på 1:21,504, vilket gav en 
                                        genomsnittshastighet på 255,9 km/h.
 
                                   
                                  
						 
                        I år såg vi fram emot att få återse en 
                        Lotus i den klassiska designen i svart och guld, dock 
                        utan att vara sponsrad av John Player Special som på den 
                        gamla goda Ronnie Peterson tiden...
 
				 
 

Nyheter i stort för 
                F1-säsongen 2011
				
					
						
							
								
                                  
                                    
                                      
                                        
                                          - Då det bestämdes att endast tolv 
                                          team skulle få delta, så blir det 
                                          i praktiken samma team 2011 som säsongen 2010
                                          - ett flertal team (Durango 
                                          Automotive SRL, Epsilon Euskadi, US F1 
                                          Team, Cypher Group, Villeneuve Racing, 
                                          ART Grand Prix) som hade hoppats på 
                                          start 2011 fick ej okey
 
- Däremot så har en del 
                                          namnändringar på stallen förevarit
                                          - lite förbryllande kommer det att 
                                          bli att se två stall som kör Lotus - 
                                          frågan är varför de inte kan köra 
                                          under eget namn...
 
- Indiens Grand Prix tillkommer i 
                                          tävlingskalendern
- Bridgestone drog sig ur 
                                          Formel 1 inför 2011
                                          -  ny däckleverantör blev Pirelli (Cooper Avon och Michelin 
                                          var tidigare intresserade)
 

                                        
                                          
                                            
                                            
                                              - KERS kommer tillbaka samtidigt 
                                              som bilen totalvikt tillåts öka 
                                              med 20 kg till 640 kg
- Dubbla diffusorer och F-ducts 
                                              förbjuds
- Reglering av frontvinge från 
                                              cockpit förbjuds, men istället 
                                              blir reglering av bakvinge 
                                              tillåten
  
    | F1-regler i korthet 2011 | 
  
    | Motor | Sug 2400 cc och högst 18 000 varv/minut | 
  
    | Max cylindrar | 8 | 
  
    | Bilens minimivikt | 640 kg | 
  
    | Poängberäkning | 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 • Förarmästerskapet vinns av den förare som vinner flest deltävlingar under 
    säsongen. Om två eller flera förare når samma antal segrar, kommer titeln 
    att tilldelas föraren med flest poäng sammanlagt.
 | 
	
		
			
				
	
		
			
				 
					
						
							
								
                                  
                                    
                                      
                                        
                                          
                                            
                                            Vad som i övrigt 
                                            gäller för F1-reglerna i stort läser 
                                            ni bäst på Wikipedia under följande
                                            
                                            länk...
                                            
                                            
                                            
                                            
                                            Förslag på framtida regeländringar:
                                            
                                              - Motorerna föreslås bli 
                                              2.2-liters turboladdade V6-motorer 
                                              som körs på biodiesel. Varvtalet 
                                              begränsas till 10 000 varv/minut 
                                              och motorerna förväntas användas i 
                                              fem lopp.
- Traction Control, dvs 
                                              antispinnsystem, tillåts igen
- Fyrhjulsdrift tillåts
- Enhetlig chassikonstruktion 
                                              för alla stall
Nedanstående underlag är hämtat på
				
				http://sv.wikipedia.org/wiki/Formel_1 - en mycket informativ 
                databas som varmt rekommenderas.
  
    | Datum | Grand Prix | Resultat | Bana | 
  
    | 13 mars |  Bahrains Grand Prix | Inställt pga oroligheter | Bahrain International Circuit | 
  
    | 27 mars |  Australiens Grand Prix | Vettel, Hamilton, Petrov | Albert Park Circuit | 
  
    | 10 april |  Malaysias Grand Prix | Vettel, Button, Heidfeld | Sepang International Circuit | 
  
    | 17 april |  Kinas Grand Prix | Hamilton, Vettel, Webber | Shanghai International Circuit | 
  
    | 8 maj |  Turkiets Grand Prix | Vettel, Webber, Alonso | Istanbul Park | 
  
    | 22 maj |  Spaniens Grand Prix | Vettel, Hamilton, Button | Circuit de Catalunya | 
  
    | 29 maj |  Monacos Grand Prix | Vettel, Alonso, Button | Circuit de Monaco | 
  
    | 12 juni |  Kanadas Grand Prix | Button, Vettel, Webber | Circuit Gilles Villeneuve | 
  
    | 26 juni |  Europas Grand Prix | Vettel, Alonso, Webber | Valencia Street Circuit | 
  
    | 10 juli |  Storbritanniens Grand Prix | Alonso, Vettel, Webber | Silverstone Circuit | 
  
    | 24 juli |  Tysklands Grand Prix | Hamilton, Alonso, Webber | Nürburgring | 
  
    | 31 juli |  Ungerns Grand Prix | Button, Vettel, Alonso | Hungaroring | 
  
    | 28 augusti | .svg/20px-Flag_of_Belgium_(civil).svg.png) Belgiens Grand Prix | Vettel, Webber, Button | Circuit de Spa-Francorchamps | 
  
    | 11 september |  Italiens Grand Prix | Vettel, Button, Alonso | Autodromo Nazionale Monza | 
  
    | 25 september |  Singapores Grand Prix | Vettel, Button, Webber | Marina Bay Street Circuit (Nattlopp) | 
  
    | 9 oktober |  Japans Grand Prix |  | Suzuka Circuit | 
  
    | 16 oktober |  Koreas Grand Prix |  | Korean International Circuit | 
  
    | 30 oktober |  Indiens Grand Prix |  | Jaypee Group Circuit | 
  
    | 13 november |  Abu Dhabis Grand Prix |  | Yas Marina Circuit | 
  
    | 27 november |  Brasiliens Grand Prix |  | Autodromo José Carlos Pace | 
  
    | Stall | Chassi | Motor | # | Förare | 
  
    |  Red Bull Racing | RB7 | Renault | 1 |  Sebastian Vettel | 
  
    | 2 |  Mark Webber | 
  
    |  Vodafone McLaren Mercedes | MP4-26 | Mercedes | 3 |  Lewis Hamilton | 
  
    | 4 |  Jenson Button | 
  
    |  Scuderia Ferrari Marlboro | 150 Italia | Ferrari | 5 |  Fernando Alonso | 
  
    | 6 |  Felipe Massa | 
  
    |  Mercedes GP Petronas Formula One Team | MGP W02 | Mercedes | 7 |  Michael Schumacher | 
  
    | 8 |  Nico Rosberg | 
  
    |  Lotus Renault GP | R31 | Renault | 9 |  Bruno 
    Senna | 
  
    | 10 |  Vitalij Petrov | 
  
    |  AT&T Williams | FW33 | Cosworth | 11 |  Rubens Barrichello | 
  
    | 12 |  Pastor Maldonado | 
  
    |  Force India F1 Team | JVM04 | Mercedes | 14 |  Adrian 
    Sutil | 
  
    | 15 |  Paul 
    di Resta | 
  
    |  BMW Sauber F1 Team | C30 | Ferrari | 16 |  Kamui Kobayashi | 
  
    | 17 |  Sergio Pérez | 
  
    |  Scuderia Toro Rosso | STR6 | Ferrari | 18 |  Sébastien 
    Buemi | 
  
    | 19 |  Jaime 
    Alguersuari | 
  
    |  Lotus Racing | T128 | Cosworth | 20 |  Jarno Trulli | 
  
    | 21 |  Heikki Kovalainen | 
  
    |  Hispania Racing F1 Team | F111 | Cosworth | 22 |  Daniel Ricciardo | 
  
    | 23 |  Vitantonio 
    Liuzzi | 
  
    |  Marussia Virgin Racing | MVR-02 | Cosworth | 24 |  Timo Glock | 
  
    | 25 | .svg/20px-Flag_of_Belgium_(civil).svg.png) Jérôme 
    d'Ambrosio | 
                                           
                                         
                                         
                                     
                                   
                                 
                                 
						 
					 
				 
				 
		 
	 
 
			 
		 
	 
 
                                           
                                         
                                         
                                     
                                   
                                 
                                 
						 
					 
				 
				
                
Resultat från F1-säsongen 2011
Förarmästerskapet
Konstruktörsmästerskapet
  
    | 
      
        | Pl. | Förare | Bil nr.
 | AUS 
  | MAL 
  | CHN 
  | TUR 
  | ESP 
  | MON 
  | CAN 
  | EUR 
  | GBR 
  | GER 
  | HUN 
  | BEL 
 .svg/20px-Flag_of_Belgium_(civil).svg.png) | ITA 
  | SIN 
  | JPN 
  | KOR 
  | IND 
  | ABU 
  | BRA 
  | Png |  
        | 1 |  Red 
        Bull-Renault | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | Ret | 2 | 650 |  
        | 2 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 2 | Ret | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 1 |  
        | 2 |  McLaren-Mercedes | 3 | 2 | 8 | 1 | 4 | 2 | 6 | Ret | 4 | 4 | 1 | 4 | Ret | 4 | 5 | 5 | 2 | 7 | 1 | Ret | 497 |  
        | 4 | 6 | 2 | 4 | 6 | 3 | 3 | 1 | 6 | Ret | Ret | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 2 | 3 | 3 |  
        | 3 |  Ferrari | 5 | 4 | 6 | 7 | 3 | 5 | 2 | Ret | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 | 4 | 375 |  
        | 6 | 7 | 5 | 6 | 11 | Ret | Ret | 6 | 5 | 5 | 5 | 6 | 8 | 6 | 9 | 7 | 6 | Ret | 5 | 5 |  
        | 4 |  Mercedes | 7 | Ret | 9 | 8 | 12 | 6 | Ret | 4 | 17 | 9 | 8 | Ret | 5 | 5 | Ret | 6 | Ret | 5 | 7 | 15 | 165 |  
        | 8 | Ret | 12 | 5 | 5 | 7 | 11 | 11 | 7 | 6 | 7 | 9 | 6 | Ret | 7 | 10 | 8 | 6 | 6 | 7 |  
        | 5 |  Renault | 9 | 12 | 3 | 12 | 7 | 8 | 8 | Ret | 10 | 8 | Ret | Ret | 13 | 9 | 15 | 16 | 13 | 12 | 16 | 17 | 73 |  
        | 10 | 3 | 17 | 9 | 8 | 11 | Ret | 5 | 15 | 12 | 10 | 12 | 9 | Ret | 17 | 9 | Ret | 11 | 13 | 10 |  
        | 6 |  Force 
        India-Mercedes | 14 | 9 | 11 | 15 | 13 | 13 | 7 | Ret | 9 | 11 | 6 | 14 | 7 | Ret | 8 | 11 | 11 | 9 | 8 | 6 | 69 |  
        | 15 | 10 | 10 | 11 | Ret | 12 | 12 | 18 | 14 | 15 | 13 | 7 | 11 | 8 | 6 | 12 | 10 | 13 | 9 | 8 |  
        | 7 |  Sauber-Ferrari | 16 | DSQ | 7 | 10 | 10 | 10 | 5 | 7 | 16 | Ret | 9 | 11 | 12 | Ret | 14 | 13 | 15 | Ret | 10 | 9 | 44 |  
        | 17 | DSQ | Ret | 17 | 14 | 9 | DNS | 12 | 11 | 7 | 11 | 15 | Ret | Ret | 10 | 8 | 16 | 10 | 11 | 13 |  
        | 8 |  Toro 
        Rosso-Ferrari | 18 | 8 | 13 | 14 | 9 | 14 | 10 | 10 | 13 | Ret | 15 | 8 | Ret | 10 | 12 | Ret | 9 | Ret | Ret | 12 | 41 |  
        | 19 | 11 | 14 | Ret | 16 | 16 | Ret | 8 | 8 | 10 | 12 | 10 | Ret | 7 | 21 | 15 | 7 | 8 | 15 | 11 |  
        | 9 |  Williams-Cosworth | 11 | Ret | Ret | 13 | 15 | 17 | 9 | 9 | 12 | 13 | Ret | 13 | 16 | 12 | 13 | 17 | 12 | 15 | 12 | 14 | 5 |  
        | 12 | Ret | Ret | 18 | 17 | 15 | 18 | Ret | 18 | 14 | 14 | 16 | 10 | 11 | 11 | 14 | Ret | Ret | 14 | Ret |  
        | 10 |  Lotus-Renault | 20 | Ret | 15 | 16 | 19 | Ret | 14 | Ret | 19 | Ret | 16 | Ret | 15 | 13 | 16 | 18 | 14 | 14 | 17 | 16 | 0 |  
        | 21 | 13 | Ret | 19 | 18 | 18 | 13 | 16 | 20 | Ret | 20 | Ret | 14 | 14 | Ret | 19 | 17 | 19 | 18 | 18 |  
        | 11 |  HRT-Cosworth | 22 | DNQ | Ret | 23 | 21 | 21 | 17 | 17 | 24 | 19 | 19 | 18 | Ret | NC | 19 | 22 | 19 | 17 | Ret | 20 | 0 |  
        | 23 | DNQ | Ret | 22 | 22 | Ret | 16 | 13 | 23 | 18 | Ret | 20 | 19 | Ret | 20 | 23 | 21 | 18 | 20 | Ret |  
        | 12 |  Virgin-Cosworth | 24 | NC | 16 | 21 | DNS | 19 | Ret | 15 | 21 | 16 | 17 | 17 | 18 | 15 | Ret | 20 | 18 | Ret | 19 | Ret | 0 |  
        | 25 | 14 | Ret | 20 | 20 | 20 | 15 | 14 | 22 | 17 | 18 | 19 | 17 | Ret | 18 | 21 | 20 | 16 | Ret | 19 |  
        | Pl. | Förare | Bil nr.
 | AUS 
  | MAL 
  | CHN 
  | TUR 
  | ESP 
  | MON 
  | CAN 
  | EUR 
  | GBR 
  | GER 
  | HUN 
  | BEL 
 .svg/20px-Flag_of_Belgium_(civil).svg.png) | ITA 
  | SIN 
  | JPN 
  | KOR 
  | IND 
  | ABU 
  | BRA 
  | Png |  | 
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
Klicka på länken nedan för att återgå till överordnad sida...
FMV F1 Club