Kanada GP 1971

Canadian Grand Prix 19 September 1971, Mosport Park

Ronnie Peterson är inför detta hans 19:e start i Formel 1 ny tvåa i årets världsmästerskap. Detta är sannerligen en beundransvärd insats då det material han har att ratta bevisligen har mer att önska.

Under den första tidsträningen har Ronnie problem med såväl bränsle som med väghållning. Trots detta får teamet ihop materialet någorlunda och Ronnie lyckas prestera en 6:e bästa tid för en plats i tredje startledet bredvid Reine Wisell. I "pole position" står Jackie Stewart före Jo Siffert och François Cevert.

När loppet drar igång så regnar det. Ronnie får en mycket bra start och är tvåa in i första kurvan. Han blir dock omkörd av Beltoise, men har tre varv senare återtagit andraplatsen. Ronnie börjar köra olika spår genom kurvorna och upptäcker att detta är snabbare. Detta innebär att han jagar ikapp Stewart och kan så småningom på det artonde varvet även passera honom. Ronnie är nu i ledning i 13 varv, men då han på det trettionde varvet skall varva Georg Eaton så stöter bilarna ihop och Ronnie spinner av banan. Motorn slocknar och nospartiet blir demolerat. Stewart kan passera och leder med tretton sekunder innan Ronnie kan komma igång igen. Ronnie försöker återigen komma ikapp Stewart, men bilen är alltför skadad och han får nöja sig med att gå i mål som tvåa. Trea blir Mark Donohue i en McLaren och Reine Wisell i en Lotus slutar som 5:a.

Snabbaste varv har Denny Hulme med 1.43,5 men Ronnie bevisar återigen att han tillhör de snabbaste förarna och har med stor skicklighet befäst sin andraplats i den totala sammanställningen för VM-serien - en placering som dessutom är ohotad inför det avslutande GP i USA.

Summary in english

Two weeks after Peter Gethin's amazing victory at Monza, the F1 field gathered in Canada. BRM fielded five cars for the occasion Gethin being joined by regulars Jo Siffert, Howden Ganley, Helmut Marko and Canadian George Eaton. Ferrari was up to three cars again with Mario Andretti joining Jackie Ickx and Clay Regazzoni. McLaren replaced Jack Oliver with US star Mark Donohue (although the second McLaren was owned by Roger Penske and entered in American racing dark blue). There were a variety of extra privateers including Skip Barber's Gene Mason-entered March, Alain de Cadenet's Brabham for Chris Craft and Peter Lovely in an old Lotus.

Qualifying resulted in World Champion Jackie Stewart putting his Tyrrell on pole position ahead of Jo Siffert's BRM and the second Tyrrell of Francois Cevert. Emerson Fittipaldi (Lotus) and Chris Amon shared the second row, while Ronnie Peterson (March), Reine Wisell (Lotus) and Donohue (McLaren) were on the third row. The Ferraris were not competitive with Ickx 12th, Andretti 13th and Regazzoni 18th.

There was a fatal accident in the Formula Ford race and the Grand Prix was delayed, and by the time the race started it was pouring with rain. Howden Ganley demolished his BRM in the warm-up period before the race and so could not make the start. At the start Stewart went into the lead with Peterson second, chased by Beltoise, Donohue, Fittipaldi, Cevert and the rest. On the third lap Graham Hill crashed his Brabham and five laps later Regazzoni did the same in his Ferrari and lucky to emerge unscathed when the car caught fire.

Stewart had a firm grip on the race while Peterson had to fight for second with Beltoise until the Frenchman crashed on lap 16. At the same time Donohue pitted for new goggles but did not lose a place. This left a huge gap between the first two and the rest. Peterson took the lead on lap 18 but on lap 31 Stewart took the lead back while they were going through backmarkers. A few moments later Peterson ran into Eaton's BRM and damaged the front of his car. This upset the balance of the car and Peterson was unable to match Stewart's pace and so the Tyrrell edged away to win by nearly 40 seconds. Donohue finished third on his F1 debut.

Sammanställning
Grand Prix Kanada
Datum 19 September 1971
Bana Mosport Park
Säsong 1971
Deltävling 10
Längd (km) 3.957
Varv 64
Tid 1:55:12.900
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 11 Jackie Stewart Tyrrell 1:55:12.900 1
2 17 Ronnie Peterson March 38.300 6
3 10 Mark Donohue McLaren 95.800 8
4 9 Denny Hulme McLaren +1 varv 10
5 3 Reine Wisell Lotus +1 varv 7
6 12 François Cevert Tyrrell +2 varv 3
7 2 Emerson Fittipaldi Lotus +2 varv 4
8 4 Jacky Ickx Ferrari +2 varv 12
9 14 Jo Siffert BRM +3 varv 2
10 20 Chris Amon Matra +3 varv 5
11 22 Johnny Surtees Surtees +4 varv 14
12 31 Helmut Marko BRM +4 varv 19
13 6 Mario Andretti Ferrari +4 varv 13
14 15 Peter Gethin BRM +5 varv 16
15 28 George Eaton BRM +5 varv 21
16 18 Nanni Galli March +7 varv 20
nc 19 Mike Beuttler March +8 varv 22
nc 35 Pete Lovely Lotus +9 varv 25
r 24 Rolf Stommelen Surtees +38 varv 23
r 21 Jean-Pierre Beltoise Matra +49 varv 11
r 33 Skip Barber March +51 varv 24
r 5 Clay Regazzoni Ferrari +57 varv 18
r 37 Graham Hill Brabham +62 varv 15
r 8 Tim Schenken Brabham +63 varv 17
ns 16 Howden Ganley BRM   9
ns 26 Chris Craft Brabham    
ns 27 Henri Pescarolo March    
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

1 Jackie Stewart GBR 60
2 Ronnie Peterson SWE 29
3 Jacky Ickx BEL 19
4 François Cevert FRA 17
5 Emerson Fittipaldi BRA 16
6 Jo Siffert CH 13

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa