|  
 
Japanese Grand Prix 23 Oktober 1977, Fuji
Ronnie Peterson    sista lopp för Tyrrell blir det 109:e i F1-
karriären. Denna svslutande deltävling för 77-års GP-säsong samlar endast
23 förare och Ronnie har inte bättre än 18:e "bästa" tid efter
tidskvalet. Även teamkamraten Depailler har en sämre dag - eller är det
bilen? - och klockas för en femtonde tid. Snabbast under träningen är Mario
Andretti (Lotus) före James Hunt (McLaren). Andra startledet delas av de båda
Brabham-bilarna med John Watson och Hans Stuck. Hunt gör en kanonstart och kastar sig fram i ledning.
För Andretti är det motsatsen och han blir omedelbart omkörd av ytterligare
sex förare - Scheckter, Mass, Regazzoni, Watson, Laffite och Stuck. En furiös
jakt från Andretti att återta förlorade placeringar resulterar i en kollision
med Laffite på det andra varvet och han tvingas bryta. På det sjätte varvet missar Gilles Villeneuve en
inbromsning på målrakan och kör in i Ronnie bakifrån (se bilden ovan).
Ferrarin kastas av banan och Villeneuve klarar sig oskadd. Sämre går det för
en banvakt och en fotograf som omedelbart omkommer då de träffas av bilen.
Även en del åskådare blir skadade. Ronnie tvingas bryta. Loppet stoppas inte! Bland de främsta bilarna tar sig såväl Mass som
Watson förbi Scheckter och denna ordning står sig till varv 29 då Mass
blåser motorn och Watson drabbas av växellådshaveri. Scheckter kan dock inte
njuta särskilt länge av andraplatsen utan blir snart omkörd av Regazzoni.
Ensign-bilen faller varvet därpå offer för motorproblem och Scheckter är
återigen tvåa. Wolf har dock inte sin dag och Scheckter blir först passerad
av Reutemann, sedan Laffite (som även hinner upp till silverplats innan
bränslet tar slut på det sista varvet).  Detta betyder att James Hunt kan ta en övertygande
seger, mer än en minut före Reutemann (Ferrari) och Depailler (Tyrrell) -
endast två tiondelar före Alan Jones på fjärdeplatsen. Snabbaste varv presterar  Scheckter med 1.14,3
men Hunt leder alla 73 varv från start till mål. Den totala sammanställningen i 1977 års förar-VM i Formel 1:
  Niki Lauda Ferrari 72 poängJody Scheckter Wolf 55 poängMario Andretti Lotus 47 poäng Ronnie Peterson slutar fjortonde med 7 poäng. Den totala sammanställningen i
1977 års konstruktörsmästerskap:
  Ferrari 95 poängLotus-Ford 62 poängMcLaren-Ford 60 poäng Summary in english The
final round of the World Championship saw a much-reduced field with Fittipaldi,
Hesketh, Williams and Renault Sport all deciding not
to bother. March ran only one car after Ian Scheckter had troubles with his
visa and could not get into Japan. Ligier expanded to run two cars
Jacques Laffite being joined by Jean-Pierre Jarier and there were
three local drivers: Kunimitsu Takahashi in a Muritsu Tyrrell and two Kojimas: one
being run for Noritake Takahara by Kojima and the other for Kazuyoshi Hoshino by Heroes Racing.
 Mario Andretti took pole in his Lotus with James Hunt alongside in his McLaren while the second row
featured the Brabham-Alfa Romeos
of John Watson and Hans Stuck. Laffite was the third row with Jody Scheckter's Wolf while the fourth
row featured Carlos Reutemann (Ferrari) and Jochen Mass in the second McLaren.
The top 10 was completed by Vittorio Brambilla
(Surtees) and Clay Regazzoni
(Ensign), Alan Jones (Shadow) and Hoshino.
 
 In the race Hunt took the lead but Andretti made a terrible start and dropped
behind Scheckter, Mass, Regazzoni, Watson, Laffite and Stuck. Andretti began a
recovery drive but on the second lap collided with Laffite and was out. A wheel
from the Lotus caused both Hans Binder (Surtees) and Takahara
to spin off.
 
 On lap six Villeneuve missed his braking point at the end of the main straight
and went into the back of Ronnie Peterson's
Tyrrell. The Ferrari cartwheeled off the
track and although the Canadian escaped unhurt a marshal and a photographer were
killed and others injured. The race was not stopped.
 
 At the front Mass and Watson (who had overtaken Regazzoni) both went ahead of
Scheckter and the order remained stable until the 29th lap when Mass's engine
blew and Watson suffered a gearbox failure. That put Scheckter back up to second
place but he was soon overtaken by Regazzoni although the Ensign then went out with an
engine failure. Reutemann then took the place (having passed Scheckter) but he
was overtaken by Laffite. The Frenchman looked to be on his way to second but he
ran out of fuel on the penultimate lap and so Reutemann ended up second with Patrick Depailler (Tyrrell) third and Jones fourth.
Laffite was classified fifth with Riccardo Patrese (Shadow) sixth, scoring his
first World Championship point.
 
  
    | 
        
          
            | Sammanställning
              
               |  
            | Grand Prix
              
               | Japan
              
               |  
            | Datum
              
               | 23
              Oktober 1977
              
               |  
            | Bana
              
               | Fuji
              
               |  
            | Säsong
              
               | 1977
              
               |  
            | Deltävling
              
               | 17
              
               |  
            | Längd (km)
              
               | 4.359
              
               |  
            | Varv
              
               | 73
              
               |  
            | Tid
              
               | 1:31:51.680
              
               |  
      
       |  
    | 
        
          
            | NC=Not Classified | NT=No time set in qualifying | R=Retired |  
            | EX=Excluded from meeting | W=Withdrawn | DQ=Disqualified |  
            | NS=Did not start | NQ=Did not qualify | NPQ=Did not pre-qualify |  |  
 Slutlig ställning i 1977 års förar-VM i Formel 1 
                  
   |