|
| |

Silverstone, England 19 Juli 1969 (65)
Ronnie fyra
efter Wisell, Ikuzawa och Bond...
Ronnie Peterson i sin 65:e F3-start i
karriären. Formel 3-loppet i samband med brittiska F1-GP på Silverstone utvecklades
till en fantastisk fight mellan Ronnie och Reine som ledde omväxlande. Ibland
bytte de positioner flera gånger per varv. Enstaka gånger var Ikuzawa,
Rollinson och Bev Bond uppe och nosade på ledningen.
På sista varvet hade Ronnie räknat ut hur han skulle lura hela kopplet. I
näst sista kurvan släppte han både Rollinson och Ikuzawa förbi sig med
avsikt. Han skulle utnyttja fartsuget bakom de två främsta och satsa på en
stöt strax före mål. Men ibland spricker ritningarna...
Loppet slutade med en incident
i sista kurvan. Ronnie tvingades tvärbromsa för att undvika en kollision med
Bev Bond. Bev Bond hade kommit bakifrån och klämt sig förbi Ronnie, bromsat
sent och brakat av banan in i en jordvall. Då han kommer ut på asfalten igen
är det precis framför Ronnie. Reine hann dock aldrig uppfatta att det var sista varvet och fick
heller inga tydliga depåsignaler - vilket gjorde att han helt enkelt inte var
med "när tåget gick". Loppet slutade med Ronnie som trea och Reine
fyra. Alan Robinsson vinner. Resultat:
- Alan Rollinson, Chevron B15, England, 32.36,4
- Tetsu Ikuzawa, Lotus 59, Japan, 32.36,8
- Ronnie Peterson, Tecno, Sverige, 32.37,5
- Reine Wisell, Chevron B15, Sverige, 32.28,0
- Bev Bond, Brabham BT28, England, 32.38,1
- Peter Gaydon, Tecno, England, 32.39,5
- Charles Lucas, England, Titan, 32.39,6
- Tim Schenken, Australien, Brabham, 32.39,9
Snabbaste varvet hade Alan Rollinson med 1.36,0 (176,65 km/h och nytt
varvrekord). Efter loppet uttryckte Reine att det var rena lotteriet och det
kunnat singla slant om placeringarna och vad han menade var att det är bara
tillfälligheter som avgör ett F3-lopp på en så lång, ovänlig och föga
teknisk bana som Silverstone. Det är slipstreaming och allehanda rävknep från
början till slut och den som håller nerverna kallast och satsar på taktik har
största chanserna att vinna - vilket låter som att det trots allt krävs en
hel del av såväl förare som bil...
Återigen kom ett lopp att betraktas som ett av de bästa F3-lopp som körts
i Europa i år.

|