Brands Hatch 1/9

Brands Hatch, England 1 September 1969 (71)

Ronnie Peterson för ovanlighetens skull i en annan F3-bil än Tecno, denna gång i en Lotus 59. F3-loppet på Brands Hatch kördes i två heat och en final. Tävlingen blev en stor triumf för Reine Wisell. Han körde sin fabriks-Chevron och slog sin gamle rival Tim Schenken med bara någon tum. 

Men det var inte bara dessa två som drog uppmärksamheten till sig. En hittills ganska okänd brasilianare fanns med i bilen och han hette Emerson Fittipaldi i en Lotus 59. Liksom Schenken är han ett ämne från Formel Ford och detta var hans femte F3-start överhuvudtaget. Emerson inte bara satte snabbaste träningsvarvet, han ledde även loppet i stor stil tills han körde på en oljefläck. Schenken och Wisell låg tätt bakom när det hände och Tim berättade att han blev väldigt förvånad när Fittipaldi mitt i en enorm sladd lyfte sin ena arm för att varna de efterföljande. Även Reine menade på att detta visade vilken stor förare Emerson är. Sedan Fittipaldi fått ordning på bilen klarade han av att ta tredjeplatsen, trots att hela eliten följde ett stycke efter.

Ronnie Peterson gjorde således sin Lotus-debut på Brands, men tyvärr inte under helt rättvisa betingelser. Dagen innan hade han kört på Ring Knutstorp och fick endast en halvtimmes träning på den för honom helt obekanta bilen. Det var från början meningen att hans Tecno skulle flygas över till England på söndagskvällen, men då flyget inställdes togs hans anmälan tillbaka. I det läget dök F3-managern Paul Watson in i bilden. Han slängde sig på telefonen och ringde Lotus Component Co, som hade en Lotus 59 stående. Det var Mike Beckwiths bil, som denne var mycket missnöjd med och beslutat sig för att aldrig mer köra. För att göra den lite mer kompetitiv så satte man i en Nova-motor, men det hjälpte föga - Ronnie blir inte bättre 13:e man efter att också ha varit inblandad i en liten kollision. Ronnie hoppades kunna bjuda Brands-publiken på roligare körning i sitt nästa besök som planerades till den 19 oktober då "Motor Show 200" går av stapeln...

Resultat:

  1. Reine Wisell, Chevron B15, Sverige
  2. Tim Schenken, Brabham BT28, Australien
  3. Emerson Fittipaldi, Lotus 59, Brasilien
  4. Mike Keens, Tecno, England
  5. Jean Pierre Jassaud, Tecno, Frankrike
  6. Ronnie Peterson, Lotus 59, Sverige

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa