F2 Rouen 1973

 

XXI Grand Prix de Rouen 1973
European F2 Championship, Omgång 9
24 juni 1973, Circuit Rouen-les-Essarts, Frankrike (43)

Ronnie Peterson var väl kanske inte på bästa humör då han efter den snöpliga avslutningen i Sveriges GP (då han tvingades släppa ledningen på sista varvet efter en "pyspunka") åkte till Rouen i Frankrike start i ett Formel 2-lopp. Även denna tävlingen blir dramatisk, men på ett helt annat sätt. Ronnie berättar själv i sin krönika i Teknikens Värld nr 14 -73:

"Både Emerson och jag såg fram emot tävlingen med stora förhoppningar. Vi skulle få ett bättre chassi än tidigare. Men vi fick bara tre motorer och de var inte alls i gott skick. På lördagsträningen inträffade en otäck olycka då skotten Gerry Birell omkom. Han fick punktering och körde av banan. Farten var hög. Över 250 km/h. Olyckan fick oss att titta närmare på säkerhetsanordningarna runt bana och det visade sig att skyddsräckena var rena råttfällorna.

Arrangörerna var ett förstklassigt exempel på ansvarslösa människor som bara försöker hitta den billigaste tänkbara lösningen på säkerhetsfrågan utan en enda tanke på människoliv. Vi förare krävde att farten på den långa rakan skulle bromsas ner inför tävlingen och det löste man genom en chikan, en konstgjord kurva. Det byggdes upp genom stora plastlådor.

Det var en sådan som halkat ut i banan under mitt första heat när jag jagade Reine om fjärdeplatsen. Mitt framhjul träffade plastlådan och jag touchade räcket. Än en gång fick jag belägg för hur dåligt det var. Trots att jag bara nuddade vid det vek det sig. Jag slog sönder bilen så mycket att jag var tvungen att bryta. Det fick även Reine Wisell och Sven Gunnarsson göra senare. Praktiskt taget alla bilar bröt. Det är ingen tvekan om att Formel 2 har ett mellanår just nu. Problemen ligger på motorsidan och nu går man bara och väntar på att få nya motorer klassade. Då kanske det kan bli bättre."

Chikanen av polystyrenblock hade satts upp på halva banbredden för att sakta ner bilarna, men när Ronnie upptäckte hur bräcklig konstruktionen var, fanns den inte kvar längre - alla körde av en liten bit här och där. Vid ett sådant tillfälle åkte Ronnie av rejält, för i bästa Petersonstil hade han just satt snabbaste varv.

 
Juni 24 2 x 20 varv x 5947 m + sista 30 varven = 297.35 km Pole Position: Jean-Pierre Jarier, 1'43.8 Snabbaste varv: Jean-Pierre Jarier, 1'49.3"

 
Pos Cla. # Förare, Nationalitet Stall Bil - Motor/Trimmare Tid, Varv Anmärkning
1 1 23 Jean-Pierre Jarier, F STP March Engineering March 732 - BMW 56'20.7"  
2 2 37 Jochen Mass, D Team Surtees FINA Surtees TS15 - BDA/Hart 56'40.0"  
3 3 4 Tim Schenken, AUS Motul Rondel Racing Motul M1 - BDA 56'41.4"  
4 4 32 Jacques Coulon, F Ecurie Filipinetti March 732 - BMW 57'03.6"  
5 5 35 Wilson Fittipaldi, BR Motor Racing Developments Brabham BT40 - BMW/Schnitzer 57'10.6"  
6 6 33 Patrick Depailler, F Elf Coombs Racing Elf 2 (Alpine A367) - BMW 57'40.9"  
7 7 42 Brett Lunger, USA Space Racing Chevron B25 - BDA 29  
8 8 12 Jean-Pierre Jaussaud, F Motul Rondel Racing Motul M1 - BDA 29  
9 9 21 Tetsu Ikuzawa, J GRS International / Team Nippon GRD 273 - BDA 29  
10 10 20 Brendan McInerney, IRL GRS International GRD 273 - BDA 28  
11 11 28 François Migault, F Shell Arnold Team Pygmée MDB18 - BDA -  
12 NC 39 Colin Vandervell, GB Colin Vandervell March 732 - BDA 24  
13 NC 1 Emerson Fittipaldi, BR Texaco Team Lotus Texaco Star (Lotus 74) - BDA 11  
14 DNF 24 Hans-Joachim Stuck Jr, D STP March Engineering March 732 - BMW 12 Olycka
15 DNF 5 Tom Pryce, GB Motul Rondel Racing Motul M1 - BDA 10 Toppackning
16 DNF 3 Reine Wisell, S Team Pierre Robert GRD 273 - BDA 7 Överhettning
17 DNF 18 Sten Gunnarsson, S Team Pierre Robert GRD 273 - BDA 6 Överhettning
18 DNF 11 Bob Wollek, F Motul Rondel Racing Motul M1 - BDA 6 Olycka
19 DNF 22 Hiroshi Kazato, J GRS International / Team Nippon GRD 273 - BDA 0 Olycka
20 DNS 38 Jose Dolhem, F Team Surtees FINA Surtees TS15 - BDA/Hart - Olycka
21 DNS 7 Dave Morgan, GB Edward Reeves Racing Chevron B25 - BDA   Återtagen startanmälan
22 DNS 30 Peter Gethin, GB Chevron Racing Team Chevron B25 - BDA   "
23 DNS 34 Jean-Pierre Jabouille, F Elf Coombs Racing Elf 2 (Alpine A367) - BMW    
24 DNS 31 Gerry Birrell, GB Chevron Racing Team Chevron B25 - BDA   Förolyckades på träning
25 DNS 2 Ronnie Peterson, S Texaco Team Lotus Texaco Star (Lotus 74) - BDA    
26 DNS 16 Roger Williamson, GB Wheatcroft Racing International March 732 - BDA (BMW ?)    
27 DNS 36 Mike Beuttler, GB Clarke-Mordaunt-Guthrie-Durlacher March 732 - BMW   Olycka
28 DNA 8 John Wingfield, GB Marshall Wingfield Ltd Brabham BT40 - BDA    
29 DNA 9 Richard Scott, GB Richard Scott Scott 1 - BDA    
30 DNA 10 Jody Scheckter, ZA Motul Rondel Racing Motul M1 - BDA    
31 DNA 14 Bill Gubelmann, USA Bill Gubelmann March 732 - BDA    
32 DNA 15 Andrea de Adamich, I FINA Brabham BT40 - BDA    
33 DNA 17 James Hunt, GB Hesketh Racing Surtees TS15- BDA    
34 DNA 19 David Walker, AUS DART Racing GRD 273 - BDA    
35 DNA 25 Silvio Moser, CH Silvio Moser Surtees TS10 - BDA    
36 DNA 26 Vittorio Brambilla, I Beta Racing Team March 732 - BMW    
37 DNA 27 Ernesto 'Tino' Brambilla, I Beta Racing Team March 732 - BMW    
38 DNA 29 - Shell Arnold Team Pygmée MDB18 - BDA    
39 DNA 40 Dave McConell, CDN DWM Racing Surtees TS15 - BDA    
40 DNA 41 Comte Adam Potocki, F GRS International GRD 273 - BDA    

 
Heat 1
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 Jarier 36'22.7"  
2 Schenken 37'22.0"  
3 Coulon 37'27.4"  
4 Lunger 37'37.6"  
5 Vandervell 18  
6 Ikuzawa 18  
7 Migault 17  
8 Kazato 13  
DNF Mass 11 Oljetryck
DNF Wollek 1 Motor
DNS Jaussaud - Körde i heat 2
DNS Gunnarsson -  
DNS Jabouille -  
Heat 2
Cla. Förare Tid, Varv Anmärkning
1 W. Fittipaldi 37'15.7"  
2 Jaussaud 37'20.8"  
3 Dolhem 37'21.3"  
4 Wisell 39'05.1"  
5 Depailler 18  
6 E. Fittipaldi 17  
7 Pryce 14  
DNF Peterson 13 Olycka
DNF Williamson 10 Oljetryck
DNF Stuck 6 Oljetryck
DNF McInerney 2 Stötdämpare
DNS Gethin -  

Föregående Nästa

F2 1969 F2 1970 F2 1971 F2 1972 F2 1973 F2 1974 F2 1975 F2 1976