| 
             
BRDC International Trophy 8 april 1973, Silverstone,
Storbritannien (11)Ronnie Peterson    i
ytterligare en F1-start utanför det officiella GP-mästerskapet. Ronnies elfte
F1-start utan VM-status.
 Tävlingen på Silverstone - GKN Daily Express Silver
Jubilee International Trophy - var tänkt som en generalrepetition inför den
europeiska säsongsstarten för Formel 1-VM. Samtliga stall var anmälda, men
Ferrari dök ej upp då de ej hunnit få bilen klar i tid. Ronnie såg fram emot
loppet då en hel del nya grejor skulle testas på bilen, bl a en ny
vingmontering. Inbjudningsloppet tillåter även
betydligt långsammare bilar att deltaga. Detta orsakade problem för Ronnie
under träning då han i 270 km/h kommer ikapp en F3:a efter den långa
startrakan. Ronnie var helt övertygad om att föraren i Formel 3-bilen hade
sett honom, men tydligen inte eftersom den svänger ut mitt framför så att
Ronnie kör in i honom med framhjulen. Lotusen går upp på två hjul och slår
sedan in i räcket. Det blir bara flisor kvar. Frågan är om Ronnie kommer att
få någon bil till själva loppet? Bilen från tävlingarna i Sydafrika var
totalt nerplockad... ...men 32 mekaniker jobbar
två dygn i sträck och Ronnie missar endast 20 minuters träning. Ronnie lyckas
få näst bästa kvaltid och står inför tävlingen i första startled
tillsammans med Emerson och Stewart. Nu bränner
Emerson Fittipaldi kopplingen på startlinjen (det kan bli så när startern
håller fältet för länge), men Ronnie fåren kanonstart och flyger iväg
från det övriga fältet. Ronnie kan hålla ledningen i tre varv, men blir
sedan omkörd av Stewart. Även en perfektionist gör dock sina misstag och då
Jackie spinner runt på den hala banan kan Ronnie åter gå upp i ledning. Under
loppets tidiga skede tryckte Denis Hulme på hårt från en tredjeplats och
hotade ömsom Ronnie ömsom Stewart, men Hulme som inte gillar regna tappade
till slut lusten. Vad som sedan hände får Ronnie själv berätta (ur dennes
krönika i Teknikens Värld nr 9 1973): "Jag
anade oråd när det bara var tre, fyra varv kvar. Det hade småregnat och
småsnöat mest hela tiden under loppet, så banan var rejält hal. En av
raksträckorna har ett krön, det var svårt att se vad som finns på andra
sidan krönet. När jag närmade mig krönet såg jag hur BRM-föraren Vern
Schuppan spann vilt på andra sidan. Det hade snöat så häftigt på den här
delen av banan att snön låg kvar. Jag
började bromsa, men det hjälpte inte. Bilen for som en skridsko när jag kom
in i snön och jag förlorade sex sekunder på den sladden. På de sex
sekunderna hann Jackie Stewart åka förbi mig. Jag gav inte upp trots det - jag
hade sex sekunder kvar att åka in på honom. Jag hann med tre på de tre varv
som var kvar."  
 
  
    | BRDC
      International Trophy 1973 Silverstone
 8 April
 |  
    | 
        
          
            | Pos. | Förare | Nat. | Stall/Bil | Varv | Resultat | Grid |  
            | 1 | Jackie Stewart | GBR | Tyrrell Ford | 40 | 52m53.2s | - |  
            | 2 | Ronnie Peterson | SWE | Lotus
              Ford | 40 | 53m03.6s | - |  
            | 3 | Clay Regazzoni | CH | BRM | 40 | - | - |  
            | 4 | Peter Revson | USA | McLaren Ford | 40 | - | - |  
            | 5 | Niki Lauda | AUT | BRM | 40 | - | - |  
            | 6 | George Follmer | USA | Shadow Ford | 39 | - | - |  
            | 
 
                
                  
                    | NC=Not
                      Classified | NT=No
                      time set in qualifying | R=Retired |  
                    | EX=Excluded
                      from meeting | W=Withdrawn | DQ=Disqualified |  
                    | DNS=Did
                      not start | DNQ=Did
                      not qualify | DNPQ=Did
                      not pre-qualify |  
                    | Pole
                      Position (1m16.4s) | Pole
                      Position och snabbaste varv | Snabbaste
                      varv (1m17.5s) |  |  |     
                 
 |