Tyskland GP 1970

Grosser Preis von Deutschland 2 Augusti 1970, Hockenheim

Ronnie Peterson i sin sjätte GP tävling på tyska Hockenheim den 2 augusti 1970. Egentligen skulle loppet ha körts på Nürburgring, men The Grand Prix Förares' Association hade vägrat tävla där eftersom arrangörerna misslyckats göra de säkerhetsarbeten som efterfrågats och det var i sista minuten Tysklands GP flyttades till Hockenheim. Denna bana hade nu uppgraderats efter Jim Clarks dödskrasch två år tidigare.

De team som anländer till kvalet ser ungefär ut som i Englands GP, men Dan Gurney som lämnat McLaren och återvänt till USA har ersatts av Peter Gethin. Tysken Hubert Hahne har köpt sin egen Marc, men lyckas inte kvalificera sig - ett öde som även drabbar Brian Redman i en De Tomaso, Andrea de Adamich i en McLaren-Alfa Romeo och Silvio Moser i en Bellasi.

Jacky Ickx står i "pole position" före Rindt och en imponerande Regazzoni i en Ferrari. Ronnie med nr 22 på bilen har endast 19:e startposition och tvingas bryta redan på det 11:e varvet efter att ha "skjutit" motorn.

Det är Ickx som tar starten, men ledningen växlar med Rindt ett flertal gånger under tävlingen - där även Regazzoni placerar sig under ett par varv innan han tvingas bryta på grund av motorproblem efter drygt halva loppet. Två varv från mål pressar sig Rindt förbi Ickx (som har loppets snabbaste varv på 2.00,5), men när de båda skär mållinjen är det endast 0,7 sekunder som skiljer dem åt. Trean Denny Hulme i en McLaren är hela 80 sekunder efter tätduon.

Jochen Rindt i en Lotus tar sin fjärde raka seger och den femte för året. Därmed har Jochen vunnit samtliga lopp han placerat sig i denna säsong. 

Segern i Tysklands GP blir tyvärr också den sista för Jochen Rindt (han omkommer under träning inför Italiens GP en månad senare). I det efterföljande GP:t den 16 augusti 1970 i Österrike har Jochen Rindt i och för sig "pole position", men han tvingas bryta i ett lopp som vinns av Jacky Ickx före Clay Regazzoni. Ronnie Peterson kommer inte ens till start i Österrikes GP (varför detta lopp ej redovisas på denna hemsida). Hans motor har inte kunnat repareras efter tävlingen i Tyskland p g a att Cosworthfabriken stängt för sommaren och sålunda inte kan åta sig några jobb (även Graham Hill drabbades av samma problem och kom ej till start).

Summary in english

The Grand Prix Drivers' Association refused to race at the Nürburgring because the organizers had failed to do safety work which had been requested and, at the last minute, the German GP was switched to the Hockenheim circuit. This had been upgraded since the death of Jim Clark two years earlier. The entry was similar to that at the British GP although Dan Gurney had left McLaren and returned to the United States and was replaced by Peter Gethin. German racer Hubert Hahne had bought himself a new March but he failed to qualify, along with Brian Redman in the De Tomaso, Andrea de Adamich in the McLaren-Alfa Romeo and Silvio Moser in the Bellasi.

The Ferrari was becoming quicker and quicker and Jacky Ickx took pole position from Jochen Rindt's Lotus. Clay Regazzoni was an impressive third quickest in the second Ferrari, ahead of Jo Siffert's March, Henri Pescarolo's Matra and Chris Amon's March. World Champion Jackie Stewart was back in seventh place in his Tyrrell March.

At the start Ickx went into the lead with Rindt behind him and they were joined by Siffert, Regazzoni and Amon to form the leading slipstreaming group. The five diced for lap after lap, until Siffert dropped away. On the 31st lap Regazzoni's engine gave up and five laps later Amon suffered a similar fate and so it was left as a straight fight between Rindt and Ickx. It was not until two laps from the finish that Rindt was able to make a break but the pair crossed the line separated by only 0.7sec. Hulme was third but he was 80 seconds behind.

It was Rindt's fourth consecutive victory and as the F1 circus headed for his home in Austria, he was 20 points clear in the World Championship.

Sammanställning
Grand Prix Tyskland
Datum 2 Augusti 1970
Bana Hockenheim
Säsong 1970
Deltävling 8
Längd (km) 6.789
Varv 50
Tid 1:42:00.300
Placering Nr Förare Team Tid Grid
1 2 Jochen Rindt Lotus 1:42:00.300 2
2 10 Jacky Ickx Ferrari 0.700 1
3 4 Denny Hulme McLaren 81.800 16
4 17 Emerson Fittipaldi Lotus 115.100 13
5 21 Rolf Stommelen Brabham +1 varv 11
6 14 Henri Pescarolo Matra +1 varv 5
7 23 François Cevert March +1 varv 14
r 12 Jo Siffert March +3 varv 4
r 7 Johnny Surtees Surtees +4 varv 15
r 9 Graham Hill Lotus +13 varv 20
r 5 Chris Amon March +16 varv 6
r 15 Clay Regazzoni Ferrari +20 varv 3
r 16 John Miles Lotus +26 varv 10
r 1 Jackie Stewart March +30 varv 7
r 11 Mario Andretti March +35 varv 9
r 22 Ronnie Peterson March +39 varv 19
r 6 Pedro Rodriguez BRM +43 varv 8
r 18 Jackie Oliver BRM +45 varv 18
r 3 Jack Brabham Brabham +46 varv 12
r 8 Jean-Pierre Beltoise Matra +46 varv 21
r 24 Peter Gethin McLaren +47 varv 17
nq 25 Brian Redman De Tomaso    
nq 20 Andrea de Adamich McLaren    
nq 27 Silvio Moser Bellasi    
nq 26 Hubert Hahne March    
NC=Not Classified NT=No time set in qualifying R=Retired
EX=Excluded from meeting W=Withdrawn DQ=Disqualified
NS=Did not start NQ=Did not qualify NPQ=Did not pre-qualify

Aktuell ställning

 
Position Förare Nationalitet Poäng
1 Jochen Rindt AUT 45
2 Jack Brabham AUS 25
3 Denny Hulme NZ 20
4 Jackie Stewart GBR 19
5 Chris Amon NZ 14
6 Pedro Rodriguez MEX 10
" Jacky Ickx BEL 10

F1 GP 1970 F1 GP 1971 F1 GP 1972 F1 GP 1973 F1 GP 1974 F1 GP 1975 F1 GP 1976 F1 GP 1977 F1 GP 1978

Föregående Nästa