Formel 4

Ronnie Peterson fick under sommaren 1966 chansen att testa på Formel 4. Det var IMS FK-specialist Christian Wollin som tog med sig Ronnie och Lasse Lindberg till en italiensk tävling i den nya formulaklassen. Den som stod för bilarna - två knapp inkörda Ducatis F4-vagnar - var Conny Holmberg från "Connys FK-service". Tävlingen gick av stapeln i Caststiglioncello på den italienska rivieran, söder om Livorno (söder om Pisa).

Det börjar inte särskilt lovande. Svenskarna har vagnar som är alldeles för höga i växlingen och träningstiderna är urusla - Ronnie 14:e tid med 1.18,1 och Lasse sämst med 1.56,0 (den tid han fick under det första och enda träningsvarvet på lördagen, innan Lasse gick i depå med orent gående motor).

Tävlingen gick till så att varje förare skulle köra två försök, ett uppklassningsförsök för dom som inte gick direkt till final, och slutligen final. Försök kördes i 15 varv (30 km) och final 25 varv (50 km). Banan var smal, krokig, bitvis lappad, ojämn, kuperad och enligt experterna livsfarlig. Till förhandsfavoriterna hörde Picchi och Francisci, och de visar direkt i det första heatet att de är att räkna med. Svenskarna är med i det andra heatet och tar det lugnt och beräknande. De går i mål som trea (Lasse) och fyra (Ronnie). Lasse, som startade sist bland de 12 förarna, gjorde en fantomstart och körde direkt om fem av de andra tävlande. De båda svenskarna, noviser på F4, fick således en smakstart och gick direkt till final.

Till final gick de 15 bästa. Innan halva tävlingen gått var en tredjedel eliminerade, bland dem Picchi och Francisci. En till och med i startögonblicket då han gripen av ett häftigt vansinne tvärade in framför nosen på Ronnie. Men Ronnie låg kvar där han skall ligga, så italienaren hamnade långt utanför banan. Och finalen fortsatte i samma hårda stil. Innan Picchi föll bort noterades han för dagens snabbaste varv, 107 km/h. Lasse Lindberg klättrade snabbt och säkert upp till en andraplats som han sedan höll ända till slutvarvet då hans motor började mattas. Han blev passerad av Naddeo, men kunde pressa sig i mål som trea.

Ronnie klarade sig heller inte så illa, då han gick i mål som sjätte man med en motor som var allt annat än frisk - precis varvad av den slutliga vinnaren Giorgio Monti.

"Det här var både kul och jobbigt, jobbigare än F3 men mindre ansträngande än karting."

I Sverige bildades 1967 en F4-kommitté för att få ingång två klasser - 250 cc mc-motorer och 850 cc bilmotorer. Intresset var från början stort och bl a Saab hade en vagn framme för start på de svenska banorna.

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969