|  |  | 
Crystal Palace, England 26 Maj 1969 (59)  Ronnie Peterson i sin nionde F3-start för
året. Det var bäddat för ny stor svenskduell i den internationella
F3-klassen på engelska Crystal Palace. Tyvärr kvaddade Ronnie sin Tecno under
träningen (ett bortslitet bakhjul) och den var inte i bästa skick under huvudloppet.
Ronnie hann dock avverka ett varv på 55,4 vilket placerade honom i första
startled i kvalheat 3. Även en annan svensk - Leif
Hallgren - kraschade med sin Merlyn under träning.   Topptrion
med Alan Rollinson, Ronnie och Reine Wisell...
 Efter de två första kvalheaten (där Tim Schenken vann i det ena och Peter
Hanson i det andra) var det dags för kvalheat nr 3 och där återfanns Ronnie
och Reine. Förutom dessa båda svenskar stod även Mats Byström på
startlinjen. Under uppvärmningsvarvet upptäcktes dock att Mats motor läckte
olja, varför han resolut plockades av banan innan loppet ens startat. Alan
Rollinson, som stod bredvid Ronnie i första startled, for iväg som en
väloljad blixt när startern sänkte flaggan. Han skaffade sig omgående ett
kraftigt försprång. Reine, som startade från andra ledet, kom inte iväg
fullt lika snabbt utan låg efter det första varvet femma. Tätt före sig hade
Reine Bev Bond, en herre som visade sig nog så svår att komma om. På femte
varvet lyckades dock Reine pressa sig förbi engelsmannen. Dessförinnan hade
båda halkat upp ett pinnhål då Barrie Maskell snurrat under andra varvet.
Samtidigt som Reine "klämde" Bond, lyckades Ronnie överta
ledarplatsen från Rollinson. Glädjen varade dock inte länge för efter ganska
precis ett varv var det åter engelskt i toppen. De fyra ekipagen i täten
verkade nästan synkroniserade. Just som varvräknaren visade "3 laps to
go" tryckte Ronnie för andra gången ned Rollinson på andraplatsen.
Metrarna bakom dem följde Bond Ronnies exempel genom att gå förbi Reine. Det
föll inte Chevron-föraren på läppen, snart hade han återtagit
"sin" tredjeplats. Chansen till ytterligare avancemang såg liten ut,
varför frågan nu var om Ronnie skulle kunna hålla undan för Rollinson. Och
svaret blev nej. När allt verkade helt klart bet Rollinson ihop tänderna och
lyckades skrämma fram ett par hästar extra ur sin motor, precis nog för att
på sista raksträckan pressa sig förbi svensken. Snabbaste varvtid noterades
för Bev Bond med 54,6 sekunder. I finalen bjöds sedan på slipstreaming av högsta klass. Snabbast på gasen
när flaggan föll var Ronnie tätt följd av Alan Rollinson, Bev Bond, Reine
Wisell, Tim Schenken och Roy Pike. Det var dessa sex förare som gjorde loppet -
det dröjde nämligen inte länge förrän de övriga nio ekipagen i fältet var
ohjälpligt distanserade. På första och andra plats turades Ronnie och
Rollinson om att avbyta varandra fram till åttonde varvet. Då dök plötsligt
Tim Schenken upp, som arbetat sig förbi Bond och Wisell, och snuvade dem på
tätpositionen. Detta fräcka inhopp chockade Rollinson så pass att han
förlorade det mesta av sin stridslust och i fortsättningen nöjde sig med att
bevaka sin tredjeplats.   Rollinson
före Ronnie och Reine...
 Ronnie var nu ensam om att kämpa mot australiensaren. Ideligen turades de
två om i ledningen. När sju varv återstod, finalen gick över 25 varv, hade
dock Schenken beslutat sig för att göra slut på katt och råtta leken och
lade sig resolut i ledningen, helt utan tanke på att bli omåkt ytterligare en
gång. Ronnie försökte på alla sätt och vis komma förbi, men förgäves -
Brabhamföraren kunde parera alla attacker.  Bakom dessa, och det var inte många meter bakom, var det en minst lika hård
strid om platserna. Visserligen bytte man inte plats så ofta, men det
positionsspel som utspann sig på banan var av ett sällan skådat slag. Oftast
var det bara centimetrar som skiljde bilarna åt. Varv efter varv. När tre varv
återstod hade man radat upp sig på en rak linje, något mer platsbyte var det
ingen som orkade med. Men vad åskådarna inte visste var att Ronnie med avsikt inte störde
"Schenks" för att invagga honom i lugn. Världsstjärnan från
Örebro hade nämligen sin krigsplan klar. I en kurva gick det att åka flera
spår och Ronnie hade beslutat sig för ett djärvare spår på absolut sista
varvet för att inte kunna bli omåkt ännu en gång. Nu slumpade det sig
emellertid så att när Ronnie styrde ut lite extra för att klämma
australiensaren i kurvutgången, så var plötsligt vägen stängd av Reine
Wisells husvärd i England - Howden Ganley. Ganley som köpt sig en ny Chevron körde mycket sakta och styrde därför åt sidan när Schenken kom upp för att
varva honom. Följaktligen stängande den lucka Ronnie behövt. En ny chans
dök upp i den sista svängen, men här missade Ronnie uppväxlingen och hade
så när mist andraplatsen till Rollinson på kuppen. Nu fick Ronnie och
Rollinson samma tid, men Ronnie var hjulet före. Ronnie tvåa alltså och stryk med en billängd.   Reine Wisell å sin sida var endast 6/10 sekund efter, mycket missnöjd med
sin motor som inte på långa vägar var lika vass som dem de tre i toppen
förfogade över. Saken var nämligen den att Reine kvaddade sin vassa
Holbaymotor, som lånats från fabriken enkom för detta lopp, redan på
träningen och därför fick han återgå till sin slöa Feldaymotor, som
påstods bromsa futtiga 109 hk. Reine förklarade på kuppen att nu skulle även
han skaffa sig en vass Novamotor från Italien - Nova hade nu lovat honom få nya motorer som bromsar
120 hk. Ronnies första förlust detta år efter sju vunna tävlingar. Allan
Rollinson tog tredjeplatsen. Ett av de bästa F3-loppen på länge - endast 2,4
sekunder skiljde de sex främsta.  
  
    | Heat 1 | Heat 2 | Heat 3 |  
    | 1. Schenken, 9.29,4 | 1. Hanson, 9.36,6 | 1. Rollinson, 9.24,0 |  
    | 2. Pike, 9.29,6 | 2. Gaydon, 9.40,4 | 2. Peterson, 9.24,6 |  
    | 3. Ikuzawa, 9.48,6 | 3. Jupp, 9.41,4 | 3. Wisell, 9.26,6 |  
    | 4. Keele, 9.48,8 | 4. Mitchell, 9.46,6 | 4. Bond, 9.27,0 |  
    | 5. McInerney, 9.52,0 | 5. Ganley, 9.47,0 | 5. Maskell, 9.49,6 |  
    | 6. Campbell, 9.55,0 | 6. Nunn, 9.47,2 | 6. Watkins, 9.51,4 |  
    | 7. Williams, 10.02,2 | 7. Mackay, 9.51,6 | 7. Harvey, 9.57,8 |  
    | 8. Smith, 10.05,4 | 8. Svensson, 9.53,6 | 8. Champin, 9.59,0 |  
    | 9. Tellsten, 10.11,4 | 9. Bonnin, 10.04,8 | 9. Craven, 10.12,4 |  
    | 10. Goodman, 10.15,2 |  |  |  Resultat i finalen: 
  Tim Schenken, Brabham BT28, Australien, 23.18,2Ronnie Peterson, Tecno, Sverige, 23.18,4Alan Rollinson, Brabham BT21B, England, 23.18,4Reine Wisell, Chevron B15, Sverige, 23.19,0Bev Bond, Brabham BT21B, England, 23.20,4Roy Pike, England, Lotus 59, 23.20,6Peter Hanson, Chevron B15, 23.34,6Barrie Maskell, Chevron B9, 23.35,6Peter Gaydon, Tecno, 23.36,2Roger Keele, EMC, 23.40,0Wayne Mitchell, Brabham BT21B, 24.11,8Howden Ganley, Chevron B15, 24 varv Rykten om anbud för de bägge
duktiga svenskarna började surra på allvar.        
   
 |