|
| | 
Cadwell Park, England 28 September 1969 (74)

Ronnie Peterson gör debut på Cadwell-banan i England med en helt ny
F3-konstruktion - March 693. Dessutom för första gången (?) i en heltäckt
hjälm. Resultatet blir en tredjeplats i finalen (där Reine
kom femma med sin Chevron). Tim Schenken vinner och Reine Wisell blir 5:a.
Den engelska banan Cadwell Park är en privatägd bana i Lincolnshire, inte
långt från Tor Line-hamnen i Immingham. Det var första gången det kördes
internationella tävlingar på denna bana. Banans längd är 3,6 km och den är
mycket kuperad - kalls även för "mini-Nürburgring". Cadwell Park
är mycket small och ur säkerhetssynvinkel finns mer att önska.
Arrangörerna hade fått in inte mindre än 53 anmälningar, men tyvärr var
det många som inte dök upp, däribland svenskarna Freddy Kottulinsky, Ingvar
Pettersson och Torsten Palm. Sverige var trots detta väl representerat, främst
genom "the Swedish Dynamic Duo" - dvs Ronnie och Reine Wisell. Reine
kom som vanligt i sin välpreparerade fabriks-Chevron. Ronnie var utan tvekan
det intressantaste namnet på Cadwell Park eftersom han hade fått förtroendet
att ratta en helt ny F3-konstruktion med namnet March. Övriga svenskar var
samtliga i Brabham-vagnar, i BT28:or var Ulf Svensson och Lars-Åke Tejby, medan
Eddie Jacobsson körde sin BT21B och framåtgående Jean Johansson kom med sin
BT21.
Hela den brittisk-baserade F3-eliten fanns på plats med undantag av den
kanske mest intressanta, brasilianaren Emerson Fittipaldi. Olyckligtvis kördes
en F3-tävling gällande engelska mästerskapet samma helg, med 7 deltagare (som
vanns av Barrie Maskell på Mallory Park).
Tim Schenken som har varit mycket framgångsrik med sin Brabham BT28 i år
hade just fått en splitterny bil, som bl a försetts med större och bättre
frambromsar. Schenkens vagn är en fabriksvagn som körs under Sports Motors
banér.
Träningen började på lördagen, men det var utan officiell tidtagning. En
som verkligen ställde till med sensation var Reine Wisells engelska hyresvärd
Howden Ganley. I slutet av denna säsong har han gjort mycket bra ifrån sig,
det började i Kanonloppet där han kom trea i sin Chevron. I den officiella
tidtagningen lyckades han köra det snabbaste varvet med tiden 1.33,8. En som
verkligen överraskade var en man vid namn James Hunt, tidigare i Formel Ford
och sedan i somras i F3. Under lördagens träning hade Hunt den näst snabbaste
tiden, endast 0,2 sekunder efter Ganley. Samma tid fick Roy Pike i sin
fabriks-Lotus och Jean-Pierre Jassaud. Ytterligare 0,2 sek efter följde
svenskarna Reine Wisell och Uffe Svensson samt Charles Lucas.
Ronnie
tillsammans med Alan Rees (tv) och March chefsmekaniker Ray Wardell
Ronnie tränade med en vinge under lördagen. Vingen var lånad av Cosworth
och den gjorde stor nytta på den slingriga delen av banan, men den minskade
topphastigheten på raksträckorna, så Ronnie beslöt att köra utan vinge på
söndagen.
Ronnie med vinge på Marchen under träning...
Till söndagens träning hade Tim Schenken fått i en annan motor och under
tidtagningen för första heatet svarade han för den bästa tiden med 1.33,8.
Samma tid fick Jassaud och den återstående platsen i första ledet fick Ronnie
med 1.34,0. I det andra heatet fick Howden Ganley åter den bästa tiden
(1.33,6) följd av Pike och Hunt. Reine Wisell fick nöja sig med den fjärde
tiden efter att ha träningskört med en ny styranordning, vilken byttes till
tävlingen. Uffe Svensson återfanns i det tredje ledet.
Att Ronnie var mycket populär gick inte att ta miste på, för någon
entusiast hade med stora vita bokstäver skrivit VIVA PETERSON - TECNO tvärs
över hela banan strax efter startlinjen, men Ronnie tävlade som sagt i en
March i detta lopp...
Till
tävlingen hade Ronnie skippat vingen...
I heat 1 var Slim Tim snabbast iväg, följd av Cyd Williams som kom mycket
fint från andra ledet. Ronnie kom iväg som tredje man och han hade besvär med
kopplingen i starten för han kunde inte trampa ur tillräckligt. den slirade
hela tiden så han fick samtidigt trycka hårt på bromsen medan kopplingen
slirade för fullt. Tim Schenken drog ifrån det övriga fältet under de
inledande varven medan Ronnie kämpade hårt med sin citronfärgade March för
att kunna passera Cyd Williams Chevron. På det femte varvet lyckades han med
det och började knappa in på ledande Schenken. Men på det åttonde varvet av
de 10 fick Ronnie slå av på tempot sedan han fått punktering, så under de
två återstående varven blev han passerad av tre förare och fick således
nöja sig med femteplatsen. Tillsammans med heatsegraren Tim Schenken svarade
dock Ronnie för det snabbaste varvet med 1.34,0 vilket också var nytt
banrekord för klassen. I heatet överraskade Jean Johansson genom att gå in
på åttonde plats efter att ha gjort ett mycket fint lopp med sin gamla Brabham.
I slutet hade han en härlig kamp med Lotus fabriksförare Mo Nunn och François
Mazet, men tyvärr kunde han inte komma förbi någon av dem. Eddie Jacobsson
hade än en gång bekymmer med sin Holbay-motor och redan efter några varv
misstände den och han fick nöja sig med tolfte plats, vilket inte räckte till
final.
I det andra heatet var det amerikanen Roy Pike som fick en fin start före
nykomlingen Hunt och Reine Wisell. Hunt blev lite för het och petade amerikanen
av banan. Åter uppe var han sist. Hunt stod därefter inte pall för Reines
attacker i mer än två varv och några varv senare fick han även vika sig för
Ganley. Den ställningen stod sig och Reine vann heatet och slog samtidigt nytt
varvrekord med 1.33,6 (samma tid fick även Ganley och Lucas). Större delen av
loppet kämpade engelsmannen Peter Hanson och Uffe Svensson om sjätteplatsen,
vilket slutligen gick till svensken. Lars-Åke Tejby fick vara nöjd med sin
10:e plats efter att ha blivit omåkt av Roy Pike på det sista varvet.
Reine i ledning
- Ronnie längst bak!
Från de två heaten kvalificerade sig 22 förare till finalen och förarna
fick sina startplatser på sina sluttider i heaten. I första ledet stod
Schenken, Wisell och Ganley. Tim Schenkens sluttid var 0,2 sekunder snabbare än
Reines. Ronnie fick finna sig i att starta längre bak i fältet efter sin
punktering. Ytterligare längre bak stod Ulf Svensson, Jean Johansson och
Lars-Åke Tejby.
När starten gick missade Howden Ganley grovt, medan Schenken fick en
kalasstart och tog ledningen före Reine Wisell, James Hunt, Mike Beuttler,
Charles Lucas och Ronnie. Tim Schenken ledde under de tre första varven, sen
slipstreamade Reine förbi och tog ledningen och varvet efter hade även Lucas
passerat australiensaren. Lucas gjorde sitt bästa för att passera Reine och
det lyckades han också med. Men den glädjen varade inte länge, för han fick
bryta sedan motorn gett upp. Nu fick Reine ett litet försprång till de två
"down-under-förarna" Schenken och Ganley. Ytterligare en bit efter
följde James Hunt och Ronnie. Dessa två hade en fantastisk kamp hela loppet
igenom och de bytte plats minst en gång per varv. Så fort Ronnie hade passerat
Hunt försökte han att skaka av sig engelsmannen, men det var omöjligt. Hunt
låg hela tiden i hans sug, för att snart åter passera Ronnie. Denna duo
tappade hela tiden mark till tätgruppen, främst genom att Hunt låg och
bromsade upp när han ledde. Då förlorade de en sekund per varv, medan Ronnie
höll avståndet till tät-trion när han drog.
Jean Johansson var på ett strålande åkhumör denna dag och slog alla med
häpnad. I början av loppet hade han sådana kändisar bakom sig som Roy Pike,
Mo Nunn, François Mazet och Ulf Svensson. Roy Pike lyckades dock komma förbi
honom, men fick strax därefter bryta sedan motorn pajat. Även Uffe Svensson
lyckades ta sig förbi de kända Lotus-förarna och nu åkte de svenska
Brabham-förarna i par större delen av loppet.
13 betydde otur för Reine, för på det varvet hade han skaffat sig en
gynnsam ledning före Schenken, men han kom av banan en aning och Tim Schenken
var snart förbi. Reine Wisell lyckades emellertid hålla andraplatsen före
Howden Ganley.
16 betydde tur för svenskarna, för då återtog Reine ledningen, Ronnie var
fyra, Jean Johansson hade sensationellt tagit sjätteplatsen och några meter
bakom sig hade han Ulf Svensson. Lars-Åke Tejby låg på 15:e plats. Ulf
Svensson använde all sin rutin för att passera Jean och ett par gånger var
han förbi, för att strax därefter åter bli omåkt. Det märktes att Jean
Johansson hade en bättre motor. Förra året hade Ulf Svensson den som reservmotor! Gissa om han ångrade den försäljningen...
Reine Wisell hade det besvärligt med Tim Schenken och Brabhamföraren var
förbi ett par gånger. Mot slutet av loppet hade banan blivit förrädisk,
sedan det kommit en hel del jord och grus på banan. Förarna hade nämligen
kommit underfund med att det gick fint att skära ner i kurvorna. Detta blev
Reines fall när det återstod några varv av de 25, han snurrade sin Chevron
och kom inte igång förrän han passerats av Schenken, Ganley, Hunt och
Peterson.
Svenskarna låg väl samlade genom att hålla platserna 4, 5, 6 och 7, Tejby
låg på 14:e plats. Tyvärr förstördes denna svit under nästa varv då Jean
Johansson fick bryta sedan en drivknut brustit efter en luftfärd. Just det som
han var rädd för innan tävlingen.
På sista varvet kom James Hunt ut i gräskanten och genast smet Ronnie
förbi, men tyvärr hann inte Reine göra detsamma så slutställningen i mål
blev Schenken, Ganley, Peterson, Hunt, Wisell och Svensson. Lars-Åke Tejby
gjorde sitt femte lopp med BT28:an och var mycket nöjd med sin 14:e plats.
Än en gång föll varvrekordet - Reine, Schenken och Hunt körde alla på
1.33,2 vilket var en bra bit under det gällande varvrekordet. Efter tävlingen
var alla nöjda. Arrangörerna hade lyckats väl med sin första internationella
tävlingen. Förarna för den härliga inramningen. Publiken för skådespelet i
bra väder. Och March för en så fin placering för en ny otestad bil i hård
konkurrens.
Ronnie "airborne"
i en ny March!
En tredjeplats för Ronnie skulle kanske ha betraktats som en besvikelse en
säsong som denna, men det var i en helt ny bilkonstruktion och i debutloppet
för ett helt nytt bilmärke - MARCH - och succén var ett faktum!
Resultat:
- Tim Schenken, Brabham BT28-Lucas, Australien
- Howden Ganley, Chevron B15-Lucas, Nya Zeeland
- Ronnie Peterson, March 693-Nova, Sverige
- James Hunt, Brabham BT21-Lucas, England
- Reine Wisell, Chevron B15-Nova, Sverige
- Ulf Svensson, Brabham BT28-Lucas, Sverige
- Mo Nunn, Lotus 59-Holbay, England
- Jean-Pierre Jassaud, Tecno 69-Nova, Frankrike
- Mike Keens, Tecno 69-Holbay, England
- Mike Beuttler, Brabham BT28-Holbay, England
- Peter Hanson, Chevron B15-Felday, England
- Cyd Williams, Chevron B15-EMC, England
- Barrie Maskell, Chevron B15-Holbay, England
- Lars-Åke Tejby, Brabham BT28-Lucas, Sverige
Reportaget ur Bilsport 11/1969 av Bengt
Bengtsson jr.

|