Anderstorp 28/6-69

Anderstorp, Sverige 28 Juni 1969 (62)

Ronnie Peterson i sin tolfte F3-start för året och sommarens stora gala på Anderstorp kom att i första hand gälla en beramad fight mellan de två största inom svensk racing - Ronnie och Reine. Hela 18.000 personer övergav hängmattan för en helg på den heta torvmossen. Inget behövde ångra sitt beslut då såväl Ronnie som Reine var på bästa åkhumör. 

Ronnie är i sin Tecno snabbast på träning (1.39,6) före Reine Wisell i sin Chevron (1.39,9) och Gustav Dieden (Brabham på 1.40,6), följd av Torsten Palm (1.40,7), Howden Ganley, Rolf Gröndahl och Leif Hallgren. Tecnodebuterande Jonas Qvarnström tog det försiktigt och ägnade sig mest åt att komma underfund om bilen.

I starten skjuter Ronnie iväg som en kanon och Torsten hänger på. Reine missar som vanligt och halkar ner till en fjärdeplats. Det tog dock Reine bara ett halvt varv för att passera Qvarnström, Gröndahl, Ganley och till sist Palm i kurvan före depån, men Ronnies stora försprång såg ut att bli en knepig uppgift för Reine. Men hjälpen kom i form av att gaswiren hängde sig på Ronnies Tecno. Innan Ronnie kom underfund om hur han skulle göra hade Reine på det sjunde varvet är kommit ikapp och sedan börjar tvekampen på allvar. 

Det dröjde i all fall till det tionde varvet innan Reine var mogen att ta ledningen. Flera gånger per varv passerar de varandra och totalt åtta gånger växlar ledningen över mållinjen (minst det dubbla ute på banan, ett varv tre gånger). Under loppet varnas Ronnie för diverse bankantskörningar. Genom slipstreaming kan den bakomliggande bilen ta sig förbi ledarekipaget i slutet av den långa rakan. Detta utnyttjar förarna maximalt. De sista tre varven ligger Ronnie bara och avvaktar. Det är ren taktik och Reine har helt klart gjort en dumhet att ta ledningen på det näst sista varvet. Härvid förekom en del underligheter, då Reine försökte lura Ronnie att köra förbi, han till och med saktade farten så att Ronnie tvingades växla ned till trean mitt på en raka. Men Reine gick i sin egen fälla och blev tvingad att gå ut först på den sista rakan. När så den långa målrakan öppnar sig piper Ronnie förbi och vinner loppet med en tiondels sekund. Med ett liknande knep fintade Ronnie bort Reine i Monte Carlo härförleden - då tvingades Reine ta till "Escape Road" för att klara sig...

Striden avgjordes således inte förrän Ronnie med en vagnslängd klöv mållinjen före Reine.  I förbifarten raderade båda ut Ronnies veckogamla varvrekord - och det med en hel sekund (1.39,4). Torsten Palm trea före Dieden, Ganley och Qvarnström nästan en minut efter toppduon!

Ronnie tillsammans med trean Torsten Palm...

  1. Ronnie Peterson, Karlskoga MK, Tecno-Nova, 40.13,9
  2. Reine Wisell, SMK Motala, Chevron-Nova B15, 40.14,0
  3. Torsten Palm, Karlskoga MK, Brabham-Lucas BT21B, 41.12,1
  4. Howden Ganley, Nya Zeeland, Chevron-Lucas/Cosworth B15, 41.12,5
  5. Gustav Dieden, Karlskoga MK, Brabham-Nova BT28, 41.12,6
  6. Jonas Qvarnström, Stockholms BK, Tecno-UBM/Cosworth, 41.13,7
  7. Leif Hallgren, Anderstorps RC, Merlyn-Lucas/Cosworth Mk10, 41.31,4
  8. Rolf Gröndahl, Kalmar MK, Brabham-Lucas BT21, 41.41,2
  9. Jan-Olof Persson, Falkenbergs MK, Brabham-Lucas/Cosworth BT16, 41.49,7
  10. Bengt Rådmyr, Skövde MK, Lotus-Lucas 41F, 41.51,4
  11. Wilhelm Deutsch, Tyskland, Brabham-Holbay BT21, 23 varv
  12. Rolf Tellsten, Karlskoga MK, Brabham-Holbay BT21B, 23 varv
  13. Jean Johansson, Bengtsfors MC, Brabham-Lucas BT21, 23 varv
  14. Matti Lamminen, Finland, Tecno-Lucas/Cosworth, 23 varv
  15. Chuck McCarty, USA, Brabham-Nova/Cosworth BT21B, 23 varv

F3 1966 F3 1967 F3 1968 F3 1969

Föregående Nästa